دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت ×
آزاد‌سازی ۸۱ پهنه معدنی در اختیار ایمیدرو
26 مرداد 1401 - 7:03
شناسه : 31256
مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: از مجموع ۸۲ پهنه به وسعت ۵۰۵ هزار کیلومتر مربع که از سال 1391 در اختیار ایمیدرو قرار داشت، به‌ جز پهنه دیوان‌دره، سایر پهنه‌ها آزاد شده‌اند.
ارسال توسط : منبع : روابط‌عمومی ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، احمد فتاحی مجلج بیان کرد: از سال ۱۳۹۱، مطالعات مربوط به پهنه‌های معدنی در کشور آغاز شد که در نخستین گام، پهنه‌های مرزی استان سیستان و بلوچستان و استان خراسان جنوبی به عنوان دو استان کمتر برخوردار، مورد مطالعه قرار گرفتند.

وی افزود: طبق تبصره ۲ ماده ۵ قانون معادن، ایمیدرو مجاز است در بخش‌های محروم و کمتر توسعه‌ یافته کشور، عملیات اکتشافی انجام دهد.

 مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران عنوان کرد: توسعه اخذ پهنه‌ها، منجر به واگذاری پهنه سراوان در سیستان و بلوچستان و پهنه فردوس قائن در خراسان جنوبی شد.

فتاحی مجلج مطرح کرد: از سال ۹۳ با ابلاغ دستورالعمل مربوطه تا پایان سال گذشته، در مجموع ۸۱ پهنه (به‌ غیر از پهنه دیوان‌دره در استان کردستان) به وسعت ۵۰۲ هزار کیلومتر مربع، به نام ایمیدرو و شرکت‌های زیرمجموعه واگذار و تا پایان سال ۱۴۰۰ در تمام این پهنه‌ها کار اجرایی انجام و آزادسازی شد.

وی تصریح کرد: در ادامه، محدوده‌های امیدبخش شامل ۵۳۲ محدوده به دو بخش در اختیار ایمیدرو و در اختیار سازمان صمت استان‌ها برای واگذاری به بخش خصوصی تبدیل شد.

این مقام مسئول بیان کرد: در محدوده‌های در اختیار ایمیدرو، روند پیگیری ثبت و صدور پروانه‌های اکتشافی انجام شد و امروز، ۱۶۰ پروانه اکتشافی از سوی این سازمان و شرکت‌های زیرمجموعه در اختیار است.

فتاحی مجلج یادآور شد: از مجموع ۸۲ پهنه به وسعت ۵۰۵ هزار کیلومتر مربع که ایمیدرو از سال ۱۳۹۱ در اختیار داشت، به‌ جز پهنه دیوان‌دره، سایر ۸۱ پهنه آزاد شده است که به این ترتیب از کل پروانه‌های اکتشافی، درخواست‌ها، گواهی‌های کشف، پروانه‌های بهره‌برداری و…، در مجموع فقط ۲۹ هزار کیلومتر مربع در کشور به نام ایمیدرو است. به این ترتیب، این موضوع که برخی مطرح می‌کنند ایمیدرو کل کشور را در اختیار دارد، بیش از یک ادعای واهی نبوده و خلاف واقع است.

وی تاکید کرد: با همکاری معاونت معدنی وزارت صمت در دولت سیزدهم، اکنون کمتر از ۳۰ هزار کیلومتر مربع در سامانه کاداستر در اختیار ایمیدرو قرار دارد.

شناسایی ۱۶ محدوده امیدبخش معدنی در کرمانشاه

مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در پاسخ به برخی انتقادات از ایمیدرو مانند اینکه این سازمان تکالیف و وظایف خود را در استان کرمانشاه به درستی انجام نمی‌دهد و تنها به شناسایی معادن در این استان اکتفا کرده است، اذعان کرد: در استان کرمانشاه، پهنه سنقر واقع در شمال شرق این استان وجود دارد که زونی آهن‌دار است. ایمیدرو به منظور تامین خوراک کانسنگ آهن برای کارخانه‌های فولاد غرب کشور، اقدام به اجرای عملیات ژئوفیزیک هوایی در پهنه سنقر کرده است که پس از انجام فازهای شناسایی و پی‌جویی در پهنه مذکور، ۱۷ محدوده امید‌بخش تعیین شده‌اند.

فتاحی مجلج تصریح کرد: خروجی انجام ژئوفیزیک هوایی در سنقر برای یافتن منابع آهن، تبدیل به ۱۶ محدوده امیدبخش و قرار بر این شد که ۹ محدوده در اختیار سازمان صمت استان کرمانشاه و هفت محدوده در اختیار ایمیدرو قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: ثبت هفت محدوده یاد‌شده، نیازمند استعلام از دستگاه‌های ذی‌ربط در این استان بود اما علاوه بر دستگاه‌هایی همچون میراث فرهنگی، منابع طبیعی، انرژی اتمی و… که به‌ طور معمول پاسخگوی استعلام‌ها بودند، تعداد این دستگاه‌ها به ۱۱ مورد رسید که همگی مخالفت کردند.

مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران همچنین گفت: از سوی دیگر، هرچند که جلسات متعددی برای رفع مشکلات در این زمینه برگزار شد اما بی‌نتیجه ماند و در نهایت مقرر شد از آخرین ظرفیت قانونی موجود یعنی ماده ۲۴ مکرر با حضور استاندار استفاده شود. در این زمینه ابتدا باید سازمان صمت استان کرمانشاه نسبت به برگزاری جلسه اقدام کند که تاکنون هنوز انجام نشده است.

 ایمیدرو در استان کرمانشاه، هفت‌ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خطی عملیات ژئوفیزیک هوایی انجام داده است. از جمله نتایج حاصل شده، شناسایی هفت محدوده با پتانسیل سنگ‌آهن و پلی متال در سنقر بود. همچنین ۹ محدوده مستعد به مساحت ۶۵۰ کیلومتر مربع نیز برای واگذاری به بخش خصوصی در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه قرار گرفته است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.