سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
آغاز بهره‌برداری از واحد کنسانتره سنگ‌آهن در سنگان خواف
05 اسفند 1400 - 11:56
شناسه : 25053
واحد تولیدی کنسانتره سنگ‌آهن شرکت فولاد شرق کاوه با حضور رییس بنیاد مستضعفان در سنگان خواف استان خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، پرویز فتاح رییس بنیاد مستضعفان کشور، اظهار داشت: با بهره‌برداری از این واحد ۱٫۵ میلیون تن به ظرفیت تولید شمش فولاد کشور افزوده می‌شود. البته با توجه به شرایط سخت تحریم این طرح از چند سال گذشته آغاز و با گشایش ال.سی جریان کار رونق گرفت.

وی استفاده از نیروهای متخصص داخلی را از نقاط قوت این طرح ذکر کرد و افزود: این به معنای خوداتکایی و اقتصاد مقاومتی است و نشان می‌دهد در شرایط تحریم با اتکا به توان داخلی می‌توان راه‌های توسعه و رونق را طی کرد.

رییس بنیاد مستضعفان کشور با اشاره به درخواست استاندار خراسان رضوی برای افزایش مشارکت بنیاد مستضعفان در توسعه زیرساخت‌ها و تکمیل زنجیره فولادی در سنگان خواف، گفت: با توجه به اینکه این بنیاد مجوز بهره‌برداری از ۲۰ طرح را در سنگان خواف دارد، اما باید بستر این امر فراهم شود.

فتاح با اشاره به آغاز عملیات اجرایی گندله‌سازی شرکت فولاد شرق کاوه، بیان کرد: این طرح با سرمایه‌گذاری ۶۰ هزار میلیارد ریال و ظرفیت تولید سالانه پنج میلیون تن اجرا می‌شود که با تکمیل و بهره‌برداری آن مجموع سرمایه‌گذاری این بنیاد در سنگان به ۱۴۰ هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد. البته فعالیت‌ها و برنامه‌های این بنیاد مصداق عینی تحقق اقتصاد مقاومتی است.

لزوم حضور بنیاد مستضعفان در توسعه زیرساخت‌ها

یعقوب‌علی نظری استاندار خراسان رضوی هم در این مراسم با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه این استان، اذعان داشت: باید بستر به فعلیت درآمدن این ظرفیت‌ها را در بخش‌های مردمی و نیمه دولتی فراهم کرد تا جریان اقتصادی استان مبتنی بر ظرفیت‌های مهم رونق بگیرد.

وی سرمایه‌گذاری و مشارکت بنیاد مستضعفان در توسعه زیرساخت‌های منطقه سنگان و تامین آب، برق و انرژی شرکت‌های معدنی و احداث جاده دوبانده تربت‌حیدریه به خواف و سنگان را مهم دانست.

واحد تولیدی کنسانتره سنگ‌آهن شرکت فولاد شرق کاوه وابسته به بنیاد مستضعفان با سرمایه‌گذاری ۳۶ هزار میلیارد ریالی این بنیاد راه‌اندازی شده است. این واحد تولیدی توانایی تولید سالانه ۱۰ درصد کنسانتره مورد نیاز کشور را دارد و با بهره‌برداری از آن سالانه ۲.۵ میلیون تن به ظرفیت تولید کنسانتره کشور افزوده می‌شود. همچنین طراحی، نصب و راه‌اندازی خط تولید این کارخانه با تکیه بر توان متخصصان داخلی انجام شده و با بهره‌برداری از آن برای دو هزار و ۴۶ نفر از جوانان منطقه به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف به عنوان یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران است. مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

گفتنی است، بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ‌آهن، امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش‌ دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان، مجموعه اپال پارسیان، شرکت فراگیر توسعه سناباد و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی ایران الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.