جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
آغاز همکاری مالی و ایران در حوزه معادن
07 آذر 1400 - 13:13
شناسه : 21039
با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان نظام مهندسی معدن ایران و اتاق معادن مالی، همکاری‌های معدنی کشور با این کشور غرب آفریقا توسعه می‌یابد.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، با توجه به علاقه‌مندی کشور مالی برای سرمایه‌گذاری، تجارت و فناوری برای توسعه معادن‌ خود، همچنین آمادگی تهاتر مواد اولیه مورد نیاز ایران با محصولات بخش معدن و صنایع معدنی کشور، جلسه‌ای در محل سازمان نظام مهندسی معدن ایران برگزار و تفاهم‌نامه همکاری معدنی بین این سازمان و اتاق معدن مالی امضا شد.

مطابق مفاد این تفاهم‌نامه، سازمان نظام مهندسی معدن برای همکاری با اتاق معادن کشور مالی در خصوص آموزش کارشناسان و مهندسان معدن مالی در این کشور یا ایران از طریق سامانه‌های آموزشی موجود، گسترش معادن و صنایع معدنی این کشور از طریق شرکت‌های عضو سازمان نظام مهندسی معدن ایران و فعال در زمینه‌های اکتشاف (ژئوفیزیک، ژئوشیمی، زمین شناسی)، استخراج (طراحی و اجرا)، فراوری (تست آزمایشگاهی، طراحی، اجرا، پیاده‌سازی تجهیزات و تاسیسات) و خدمات فنی مهندسی همکاری خواهد کرد. همچنین سازمان نظام مهندسی معدن ایران به ارائه مشاوره اقتصادی و سرمایه‌گذاری به اتاق معادن مالی از طریق تهیه بسته سرمایه‌گذاری معادن مالی برای سرمایه‌گذاران بالقوه ایرانی خواهد پرداخت.

تقی نبئی رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در این مراسم، اظهار داشت: این سازمان متشکل از ۳۱ سازمان استانی با بیش از ۵۰ هزار متخصص و افزون بر دو هزار شرکت فعال در زمینه معدن و صنایع معدنی آمادگی دارد در زمینه‌های فنی و مهندسی، آموزشی و پژوهشی در عرصه‌های پی‌جویی، اکتشاف، استخراج و فراوری مواد معدنی به همکاری دوجانبه پرداخته و به تبادل استاد، دانش‌پذیر و تبادل بسته‌های سرمایه‌گذاری با مالی بپردازد.

ایران و مالی دو کشور دارای قدمت تاریخی

پونا عبدوالایه رییس اتاق معادن کشور مالی، گفت: این کشور آمادگی کامل برای توسعه همکاری‌ها در همه زمینه‌های ممکن در بخش معدن و صنایع معدنی با ایران را دارد. ایران و مالی دو کشور دارای قدمت طولانی، تاریخ‌ساز و ارزش‌های مشترک از جمله اشتراکات مذهبی هستند.

وی ادامه داد: از آنجایی که در سرتاسر این کشور معادن مختلفی وجود دارد، این کشور را با معادن سرشارش می‌شناسند، با این حال حضور مالی در ایران نشان‌دهنده عزم مسئولان برای توسعه تعاملات، انتقال فناوری ارزشمند ایرانی در بخش معدن و همچنین شناساندن ظرفیت‌های خوب کشور در بخش معدن و صنایع معدنی است.

رییس اتاق معادن کشور مالی عنوان کرد: مالی به‌طور سنتی یک کشور طلاخیز شناخته می‌شود، به‌طوری که سالیانه بین ۵۰ تا ۶۲ تن طلا به صورت صنعتی از ۱۴ معدن استخراج می‌شود که ۶۶ درصد صادرات، ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی و ۲۵ درصد بودجه این کشور را تشکیل می‌دهد.

عبدوالایه در پایان خاطرنشان کرد: از سایر معادن طلا نیز به‌طور سنتی ۲۵ تا ۳۰ تن طلا در سال استخراج می‌شود و علاوه بر این مالی سرشار از معادن آهن، بوکسیت، اورانیوم، لیتیم و منیزیم است که کم‌تر به آن‌ها پرداخته می‌شود. استخراج صنعتی این معادن، تبادل استاد و دانشجو با ایران و آموزش مهندسان و دانشجویان مالی، از نکات مهم مد نظر مسئولان مالی در همکاری با ایران است.

برپایه این گزارش، هر دو طرف توافق کردند که دانش و تجربیات اعضای خود را از طریق ترتیب دادن بازدیدهای معدنی، سمینارها، وبینارها و نمایشگاه‌ها بین دو کشور ایران و مالی تبادل کنند. همچنین دو طرف کارگروه مشترکی را برای کار بر روی موارد فوق تعریف کرده و جلسات و مذاکرات را برای اجرای موارد توافق شده ادامه خواهند داد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.