پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
آیا سنگ آهن تحت تاثیر قرار می گیرد؟
21 آبان 1399 - 12:01
شناسه : 1385
شرکت معدنی بزرگ استرالیایی فورتسکیو متالز اخیرا قراردادهای سنگ آهن جدیدی با مشتریان چینی خود در خلال نمایشگاه بین المللی واردات و صادرات شانگهای به ارزش 4 میلیارد دلار نهایی نمود. این در حالیست که برخی اعمال محدودیت ها از جانب چین برای واردات کالاهایی چون زغال سنگ از استرالیا، بازار سنگ آهن استرالیا را که مهمترین کالای صادراتی این کشور است با تنش هایی روبرو کرده است.
ارسال توسط :
پ
پ

این معدن کار استرالیایی در این نمایشگاه  ۱۲ تفاهم نامه برای فروش سنگ آهن به فولادسازان بزرگ چینی، تجار و موسسات مالی چینی  نهایی کرده است. قابل ذکر است رشد تقاضای سنگ آهن چین بیشتر از انتظارات بوده و همچنان نقشی اساسی در روند رشد اقتصادی استرالیا داراست. در واقع داشتن روابط تجاری مطلوب شرکت های معدنی با چینی ها به ثبات اقتصادی بیشتر استرالیا کمک می کند و فورتسکیو به دنبال کشف فرصت های بهتر برای آینده بازار خود نیز می باشد.


چین بیش از ۸۰ درصد سنگ آهن تولیدی استرالیا را خریداری می کند در حالی که سنگ آهن استرالیا ۶۰ درصد نیاز چینی ها را تامین می کند. ارزش این میزان عرضه هم سال ۲۰۲۰ به ۵۸ میلیارد دلار خواهد رسید.


این معاملات جدید زمانی نهایی شده که تنش هایی بین استرالیا و چین ایجاد شده چرا که چین واردات برخی کالاها از جمله زغال سنگ، مس، شکر، خرچنگ و چند کالای دیگر را از استرالیا ممنوع کرده است.


حال ببینیم ۷ ماه گذشته بین چین و استرالیا چه گذشت؟


روابط میان دو کشور پس از آن که در آوریل استرالیا به سایر کشورها برای جستجوی منشا ویروس کرونا پیوست بدون آن که با پکن مشورت نماید تیره شد.پیش از آن هم از زمانی که دو سال قبل فعالیت شرکت هوآووی چین در استرالیا ممنوع شده بود این روابط دچار تشن هایی شد. ولی با این حال سنگ آهن همچنان از این تنش ها میان روابط تجاری دو کشور مبرا بود چرا که چین برای جایگزینی سنگ آهن استرالیا برای رفع نیاز فولادسازان خود و تامین نیاز پروژه های زیرساختی و رونق بازار مسکن خود با مشکل روبرو می شد. رشد تقاضای چینی ها در سه ماهه سوم سال میزان صادرات فورتسکیو متالز را به ۴۴٫۳ میلیون تن رساند.


به گزارش فولاد ایران،  در نه ماهه منتهی به سپتامبر تولید فولاد خام چین ۷۸۱٫۶ میلیون تن بوده که ۴٫۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است بدین ترتیب کل تولید سال ۲۰۲۰ از یک میلیارد تن بالاتر خواهد رفت. حال تغییری در الگوی خرید سنگ آهن استرالیا در چین دیده نمی شود و فورتسکیو نیز به دنبال افزایش کانال های پخش و افزایش فروش خود در بنادر چین است. آمار اعلامی شرکت معدنی ریو تینتو نیز نشان می دهد در تقاضای چینی ها برای سنگ آهن استرالیا تغییری رخ نداده است.


بر خلاف سایر کومودیتی ها وقتی صحبت سنگ آهن به میان می آید روابط تجاری استرالیا و چین یک همکاری دوطرفه و معقول است. البته در این بین لازم به ذکر است که اخیرا چین واردات سنگ آهن از منابع تامین جدید را نیز در دستور کار خود داشته از جمله از کشورهایی چون کانادا، روسیه، هند، اوکراین و سوئد که به دلیل کاهش تقاضای داخلی خود در دوره پاندمی مشتاق به صادرات به چینی ها شدند.


چین هم خود تلاش هایی برای تامین منابع جدید سنگ آهن داشته از جمله سرمایه گذاری در غنا و این امر می تواند الگوی تامین سنگ آهن آن را تغییر دهد ولی به نظر تحلیل گران این امر حداقل نیاز به ده سال زمان دارد تا تغییری مشاهده شود. استرالیا بزرگترین تامین کننده سنگ آهن دنیاست و چین هم بزرگترین مصرف کننده از این رو روشن است که هر دو کشور چاره ای جز بهبود روابط در این زمینه ندارند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.