سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
آیا قیمت سنگ‌آهن به سطح غیرقابل تحملی رسیده است!!
26 آذر 1399 - 8:18
شناسه : 3478
قیمت سنگ آهن اخیرا به سطوح شکننده و بی ثباتی رسیده است، قیمت ها در بازارهای فیوچرز فولاد بالا رفته و فولادسازان با افزایش قیمت فولاد در بازار نقدی بهره می برند. تولیدشان نیز نسبت به اوایل سال جاری بالاتر رفته است. ولی حتی با قیمت بالاتر فولاد، پتانسیل حاشیه سود آنها برای حمایت از قیمت سنگ آهن و گندله محدود است. گرچه این هفته قیمت سنگ آهن از حدود 161 دلار به 154.5 دلار هر تن خشک کاهش یافته ولی قیمت گندله در محدوده 170 تا 180 دلار هر تن فوب است و شاید با کلوخه یا خلوص های پایین تر سنگ آهن جایگزین شود چرا که خریداران سنگ آهن حال نگران دوام قیمت های بالای فولاد و سنگ آهن در بازارهای نقدی هستند.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل از فولاد ایران، برخی معتقدند چون تولید فولاد چین نسبت به سه ماهه دوم سال بالا رفته و چین واردات فولاد و فلزات را کاهش داده و بیشتر صادرکننده شده است ممکن است قیمت‌ها در بازار نقدی فولاد کاهش یابند. برخی از تحلیلگران نگرانند که قیمت سنگ آهن اخیرا به دلیل تقاضای غیر واقعی یا سیاست های اقتصادی حمایت کننده از تقاضای فولاد بالا رفته باشد. شرکت معدنی واله این ماه هدف تولید سال ۲۰۲۰ خود را کاهش داد در حالی که تحلیلگران تقاضای سنگ آهن را در چین بالا می‌بینند و عرضه گندله نیز محدود است و قیمت‌ها را در کوتاه مدت بالا نگه می‌دارد.
آنچه حال تحلیل گران نگران آن هستند این است که باید دید مصرف‌کننده‌های سنگ آهن در چین تا چه زمانی به راحتی افزایش قیمت‌ها را می پذیرند. در گذشته در واکنش به افزایش قیمت‌ها، چینی‌ها سنگ آهن خلوص‌های پایین تر داخلی خود را جایگزین می‌کردند و از قدرت بازار خود برای پایین آوردن قیمت  بهره می‌بردند. اصولا بازار چین نمی‌تواند قیمت بالای سنگ آهن و گندله را به دلیل ارزش اقتصادی متغیر حاشیه سود فولادسازی و سایر جایگزین‌ها، در درازمدت بپذیرد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.