پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
اتمام کار نسوز چینی استک جدید کائوپرهای کوره بلند شماره۲ ذوب‌آهن
23 خرداد 1400 - 10:44
شناسه : 13641
مدیر نسوز شرکت ذوب‌آهن اصفهان خبر داد؛ مدیر نسوز شرکت ذوب‌آهن اصفهان با تشریح اقدامات صورت گرفته جهت تخریب، طراحی، خرید و اجرای نسوز استک (دودکش) جدید کائوپرهای کوره بلند شماره 2 که بالغ بر 18 هزار و ۷۰۰ نفر ساعت فعالیت مجموعه مدیریت نسوز شامل می‌شد، گفت: در پی وقوع حادثه سقوط استک کائوپرهای کوره بلند شماره ۲ جهت جلوگیری از ایجاد وقفه در روند تولید و همچنین دمونتاژ باقی‌مانده استک ۱۷ متری تصمیم بر جداسازی کامل استک از کائوپرها و همچنین جداسازی لوله هوای ارسالی از نیروگاه (اسنورت) و بای پس دریچه ۱۰ هوا اتخاذ شد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی ذوب‌آهن اصفهان
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، علی بریمانی مدیر نسوز شرکت ذوب‌آهن اصفهان، اظهار داشت: در مرحله اول پاکسازی محوطه پرسنل این مدیریت با ۶۷۲ نفر ساعت کار موفق شد بیش از ۲۰۰ تن مواد نسوز از محوطه استک را جمع‌آوری و در مرحله دوم پاکسازی مربوط به باقی‌مانده استک به طول ۱۷ متر بدون مسدودسازی مسیر هوا به دلیل دمای بالای دود و کانال (۲۰۰‏-۴۰۰ درجه سانتی‌گراد) و غلظت بالای گازهای CO و CO۲ در محوطه امکان پذیر نبود، انجام شود. بنابر این با توقف کامل کوره بلند شماره ۲ و کائوپرها و ایجاد شرایط ایمن برای کار نفرات نسوز، مسدودسازی مسیر استک به وسیله ایجاد دیواره و گانیگ دو طرف دیواره مذکور آغاز شد. البته به دلیل مشکلات ایمنی کار به صورت بازه زمانی چند دقیقه‌ای و تعویض نفرات با نفرات جدید و سختی فراوان و همچنین مصرف ۷٫۵ تن آجر شاموتی و ۳ تن جرم گانینگ و ۴۸ نفر ساعت صورت پذیرفت.

وی با بیان اینکه بعد از مسدود نمودن کانال احتراق دمونتاژ باقی‌مانده استک و مرحله دوم تخریب، پاکسازی مواد نسوز از بدنه استک از ارتفاع ۵‏ متر آغاز شد، افزود: در این مرحله با ۵۰۴ نفر ساعت بیش از ۱۳۰ تن مواد نسوز جمع‌آوری شد و در تاریخ ۴ آبان ماه ۱۳۹۹ به پایان رسید. در این عملیات حدود ۱۵۵ تن از آجر نسوزهای تخریب شد که از نظر ظاهر مورد تائید بود، جهت انجام نسوزچینی در نواحی غیرحساس مانند خطوط راه‌آهن، محوطه کارگاه که با مواد مذاب درگیرند در راستای صرفه‌جویی در هزینه‌ها توسط پرسنل مدیریت نسوز با ۴۸۰ نفر ساعت، پالت بندی و انبارش شد.

مدیر نسوز شرکت ذوب‌آهن با بیان اینکه طی جلسات اولیه تعمیرات، مقرر شد نسوز استک به صورت گانینگ اجرا شود، گفت: پروسه طراحی نسوز استک به صورت کامل برای گانیگ با بیش از ۳۲۰ نفر ساعت صورت پذیرفت. پس از نهائی شدن تعمیرات با آجر نسوز، یک بار دیگر این پروسه با وجود محدودیت‌های زیاد طی چند مرحله به دلیل ضرورت تسریع در تامین متریال نسوز مورد نیاز با تغییرات و محاسبات مجدد تکرار شد. در این مرحله لازم بود که این کار طبق مذاکرات و هماهنگی‌های لازم با شرکت‌های تولیدکننده نسوز و براساس مارک‌هایی که قالب‌های آن موجود بوده است و آمادگی تولید شرکت‌ها انجام شود که این مرحله با بیش از ۵۶۰ نفر ساعت انجام گرفت و در مجموع پروسه طراحی بیش از ۸۰۰ نفر ساعت زمان برد.

بریمانی از برآورد و تنظیم لیست متریال نسوز و مشخصات فنی مورد نیاز بر اساس ویژگی‌های محیط عملیاتی طبق طرح تایید شده با ۹۶ نفر ساعت و تنظیم سفارش، درخواست خرید و پیگیری ارسال کالا با ۱۹۲ نفر ساعت خبر داد و بیان کرد: انجام تعمیرات نسوز در ۳ فاز انجام پذیرفت که در فاز اول پس از نصب و مونتاژ قطعه اول که از ۰٫۵+ تا ۱۷+ متر را شامل می‌شد از تاریخ ۲۶‏ آذرماه ۱۳۹۹ آغاز و در تاریخ ۱۴‏ دی ماه ۱۳۹۹ نسوزچینی آن به اتمام رسید و برای مونتاژ قطعه دوم به مکانیک تحویل داده شد. پس از نصب این قطعه که از ارتفاع ۱۷+ تا ۳۸+ متر بود کارگاه در تاریخ ۲۵‏ دی ماه ۱۳۹۹ به نسوز تحویل و در تاریخ ۲۰‏ بهمن ماه ۱۳۹۹ تعمیرات نسوز این قطعه نیز به پایان رسید. بعد از نصب قطعه سوم از ارتفاع ۳۸+ تا ۷۰+ متر استک در تاریخ ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۹ به مدیریت نسوز تحویل گردید و در تاریخ ۳۱‏ فروزدین ماه سال جاری عملیات نسوزکاری استک تکمیل شد. در فاز سوم به دلیل شرایط نامساعد جوی، وزش باد شدید و ارتفاع زیاد انجام کار با سختی بسیاری برای پرسنل مکانیک و نسوز همراه بود که به یاری خدا و نظارت مستمر فنی و ایمنی بدون هیچ حادثه‌ای به اتمام رسید.

وی ادامه داد: در مجموع ۳ فاز تعمیرات بیش از ۳۰۰ تن انواع مواد نسوز اعم از آجر، جرم، پودر مرتل و پشم سنگ و بیش از ۱۵ هزار نفر ساعت صرف شد.

مدیر نسوز شرکت ذوب‌آهن در پایان خاطرنشان کرد: انجام این تعمیرات بدون همکاری و مساعدت مدیریت‌های برنامه‌ریزی و نظارت بر نگهداری و تعمیرات مکانیک، راهبری و ماشین‌آلات، تعمیرات و نوسازی ساختمان، خرید مواد و لوازم مصرفی و همچنین HSE امکان‌پذیر نبود که شایسته تقدیر است. 
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.