سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
اتمام ۵ پروژه پژوهشی معدنی در سال ۱۳۹۹
03 خرداد 1400 - 16:52
شناسه : 12747
مدیر مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران خبر داد؛ مدیر مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران گفت: این مرکز 5 پروژه پژوهشی کاربردی را طبق موافقت‌نامه‌ها و قراردادهای انجام شده با دانشگاه‌ها و نهادها برای اجرا، در سال 1399 به اتمام رساند.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، مجید وفایی‌فرد مدیر مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران، اظهار داشت: مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران در سال ۱۳۹۹ پروژه‌های پژوهشی مشتمل بر مطالعه فراوری به منظور کاهش گوگرد و خاکستر، تولید آسفالت ویژه و دوره آموزشی تکنسین فراوری در محل مرکز به صورت قرارداد اجرایی کرد.

وی افزود: شناسایی و امکان‌سنجی استحصال تیتانیوم و عناصر نادر خاکی از گِل قرمز کارخانه بوکسیت جاجرم در مقیاس آزمایشگاهی، امکان سنجی شناسایی و حذف گوگرد با هدف افزایش بازیابی و کاهش خاکستر محصول نهایی زغال‌سنگ پروده طبس و امکان‌سنجی فراوری اقتصادی غبارهای FTP حاصل از سیستم‌های Baghouse شرکت فولادمبارکه، از دیگر قراردادهای خاتمه یافته یا در مرحله اتمام است.

انعقاد ۱۰ تفاهم‌نامه در بخش معدن و صنایع معدنی

مدیر مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران با اشاره به انعقاد ۹ تفاهم‌نامه میان این مرکز و نهادها، مراکز تحقیقاتی، آموزشی و تشکل‌های بخش معدن و صنایع معدنی طی سال‌های ۱۳۹۸و ۱۳۹۹، گفت: علاوه بر موارد اعلام شده، با انجمن فولاد و اجرای ۴ قرارداد در حوزه صنایع معدنی و فولادی منعقد شده است.

وفایی‌فرد بیان کرد: این پروژه‌ها شامل «امکان سنجی استحصال وانادیم از سرباره‌های فولادسازی شرکت فولاد در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صنعتی و «امکان‌سنجی فراوری غبارهای اف تی پی فولادسازی در مقیاس آزمایشگاهی»، «اندازه‌گیری عوامل زیان‌آور محیط کار شرکت فولادمبارکه» و نیز مطالعات فراوری در این حوزه طبق برنامه زمان‌بندی انجام شد.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه میان این مرکز و پژوهشکده فراوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی، ادامه داد: این تفاهم‌نامه با هدف عارضه‌یابی و اصلاح فرایندهای کارخانجات فراوری در کشور و انتقال دانش فنی با همکاری جهاد دانشگاهی انجام شد؛ در حال حاضر نیز یک دوره آموزش مجازی با کمک اساتید بین‌المللی با همکاری جهاد در حال انجام است.

مدیر مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران، عنوان کرد: از دیگر اقدامات می‌توان به انعقاد تفاهم‌نامه با خانه معدن ایران و سازمان نظام مهندسی با هدف فراهم کردن بستر همکاری در زمینه‌های مختلف پژوهشی و ارائه خدمات مختلف آزمایشگاهی اشاره کرد.

وفایی‌فرد در خصوص تفاهم‌نامه منعقد شده میان مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران با اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان البرز، عنوان کرد: این تفاهم‌نامه به منظور فراهم کردن زمینه مشارکت‌های آموزشی و پژوهشی در استان البرز با هدف شناسایی نیازهای مهارتی، ارتقای مهارت و تربیت نیروهای انسانی ماهر و متخصص امضا شد.

وی یادآور شد: تفاهم‌نامه مذکور به قرارداد تبدیل و با برگزاری نخستین دوره تکنسینی فراوری برای اولین بار در کشور به آموزش تخصصی حدود پنج هزار و۷۶۰ نفر ساعت منجر و برای دو هزار و ۸۸۰ نفر ساعت دیگر نیز در سال ۱۳۹۹ اقداماتی انجام شد.

مدیر مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران، اذعان داشت: در برنامه ۱۴۰۰ قرار است دوره دوم آموزش تکنسین فراوری نیز در کشور با همکاری ایمیدرو، سازمان فنی حرفه‌ای و شرکت تهیه و تولید با محوریت مرکز و با استفاده از ظرفیت نهادهایی همچون سازمان نظام مهندسی و خانه معدن ایران که با مرکز نیز تفاهم‌نامه دارند، اجرا شود.

وفایی فرد با اشاره به دیگر تفاهم‌نامه‌های منعقد شده میان این مرکز با دیگر بخش‌ها، تصریح کرد: انعقاد تفاهم‌نامه میان مرکز و مجتمع معادن سنگ‌آهن سیرجان با هدف مشاوره در تجهیز، راه‌اندازی، پشتیبانی و نظارت بر فرایند آزمایشگاه مجتمع مذکور، شرکت سهند آهن و فولاد خاورمیانه، به منظور استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی و پایلوت‌های موجود در مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران، از جمله این تفاهم‌نامه‌ها به شمار می‌آید.

وی افزود: امضای تفاهم‌نامه پژوهشگاه شیمی و مهندسی ایران با هدف همکاری‌های بین آزمایشگاهی، تفاهم‌نامه همکاری و ایجاد ارتباط آزمایشگاهی، مراکز تحقیقاتی وزارت صنعت، معدن و تجارت و امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با هدف ایجاد همکاری‌های مشترک پژوهشی و فناوری با موضوع فلزات کمیاب و گران‌بها در راستای پایش طرح دانشگاه مذکور، از دیگر تفاهم‌نامه‌های منعقد شده است.

ایجاد کارگروهی برای ارتقای توان آزمایشگاهی و تحقیقاتی معدنی

مدیر مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران، اظهار کرد: در راستای افرایش ظرفیت اکتشاف منابع معدنی و ارتقای زیرساخت‌های لازم برای بالا بردن توان آزمایشگاهی، تحقیقاتی و آنالیزی نمونه‌های اکتشافی در کشور از سوی ایمیدرو، کارگروهی تشکیل می‌شود.

وفایی‌فرد در پایان خاطرنشان کرد: براساس جلسه اولیه تشکیل شده، مقرر شد با توجه به تجربه ۱۵ساله مرکز مذکور، کارگروهی در این زمینه با محوریت مرکز و دیگر آزمایشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و دیگر بازیگران فعال در این حوزه با هدف بسترسازی ایجاد شبکه و توسعه و توانمندسازی بخش تشکیل شود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.