سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
اجرایی شدن نقشه‌های زمین‌شناسی نسل دوم در ایران
26 بهمن 1399 - 12:24
شناسه : 7030
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار در خاورمیانه نقشه‌های زمین‌شناسی نسل دوم که برپایه روش دیجیتال است، اجرا می‌کند.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، رضا جدیدی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی  اظهار داشت: نقشه‌های زمین‌شناسی نسل دوم برای نخستین‌بار در کشور و در اصفهان تهیه می‌شود. این طرح جدید که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور در دستور کار دارد، اکتشاف سیستماتیک و نقشه‌برداری به روش نسل دوم و سرور پایه صورت می‌گیرد.

وی افزود: این روش هیچ شباهتی به نقشه‌های قبلی ندارد و بر پایه روش‌های دیجیتال با دقت بالا و هزینه کمتر انجام می‌شود که اکنون در چند کشور پیشرو اروپایی اجرایی شده است و ایران به عنوان نخستین کشور در منطقه از آن بهره می‌گیرد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: نقشه‌های زمین‌شناسی نسل دوم با استفاده از تصاویر دقیق ماهواره‌ای و با تحلیل و تلفیق اطلاعات ۳۰ ساله زمین‌شناسی کشور و به شکل یکپارچه تهیه می‌شود و با گذشت زمان و تغییر فناوری‌ها به‌ راحتی به‌روز خواهد شد.

جدیدی با اشاره به اینکه تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی نسل دوم پیش از این به‌ شیوه آزمایشی و محدود در کویر لوت انجام شد، اشاره کرد: این کار در استان اصفهان در محدوده ۱۰ هزار کیلومتر مربع از ابتدای سال آینده آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه نقشه‌های نسل دوم دارای اطلاعات با دقت بالایی درباره مخاطرات زمین، زمین‌شناسی مهندسی، زمین‌شناسی محیط‌زیست و اکتشاف ذخایر معدنی است، اضافه‌کرد: در کنار تهیه این نقشه‌ها، طرح اکتشاف سیستماتیک برای ۴ لایه فلزی، غیرفلزی، کانی قیمتی و نیمه‌قیمتی و عناصر استراتژیک در استان اصفهان تعریف شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی درباره انتخاب استان اصفهان برای اجرای این طرح، اذعان داشت: این استان واقع در مرکز ایران و خاستگاه متنوعی از ذخایر معدنی و دارای کمربندی کانی‌زایی و ظرفیت‌های مناسب زمین‌شناسی و اکتشاف است.

جدیدی ضمن تاکید بر اینکه سازمان زمین‌‎شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در منطقه خاورمیانه، قطب علمی به شمار می‌آید و همکاری خوبی با سازمان‌های همکار در جهان دارد، افزود: این سازمان در راه بومی‌شناسی و ارتقای علمی زمین‌شناسی برنامه‌های ترویجی را در همکاری با دانشگاه‌ها و موسسه‌های خصوصی در دستور کار دارد.

پیش از این رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور مطرح کرد: نقشه‌برداری از ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار کیلومترمربع از اراضی کشور از اولویت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی محسوب می‌شود و شناسایی معادن جدید یکی از اهداف اجرای این پروژه است.

نقشه خطی برای اکتشاف معادن

در ادامه علیرضا شهیدی رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور توضیح داد: سال ۱۳۸۱ به بعد با استفاده از ظرفیت هوایی و اجرای پروژه‌های عکس‌برداری هوایی، تحولی در وضعیت اکتشاف معادن کشور صورت گرفت و توانستیم بسیاری از ذخایر پنهان را کشف کنیم. ضمن اینکه تامین امکانات بیشتر این امکان را فراهم می‌سازد تا از توان خود در کشف معادن، بهره بیشتری گرفت و موجب پیشرفت کشور شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون نقشه خطی برای اکتشاف معادن در ۱۵۰ هزار کیلومترمربع از اراضی کشور تهیه شده است و این روند به شکل مستمر ادامه خواهد یافت.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.