جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
اجرای سیاست جدید کنترل ارزی
22 اردیبهشت 1401 - 12:00
شناسه : 27688
وزیر اقتصاد گفت: تعیین نرخ ارز متاثر از چندین عامل داخلی و خارجی بوده که با سیاست جدید کنترل ارزی، بخشی از صف کاذب که برای ارز وجود داشت، کاسته خواهد شد.
ارسال توسط : منبع : مهر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، اظهار داشت: قیمت چهار کالای اساسی به صورت رسمی، مشخص و توسط خود اتحادیه‌ها اعلام و از روز پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه، در تمام فروشگاه‌های کشور بر اساس سقف قیمتی اعلام شده، اعمال خواهد شد. بنابراین از امروز پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه، امکان برداشت برای مرتبه نخست یارانه‌ها وجود دارد.

وی درباره ارزیابی خود از پرداخت یارانه نقدی و مستقیم به مردم، افزود: در سرانه مصرف کالاها میان دهک‌های بالایی و پایینی جامعه، فاصله زیادی وجود داشت؛ به عنوان مثال، مصرف گوشت گوسفند در دهک ۱۰ به طور متوسط ۲۷ برابر دهک‌ها و خانوارهای فقیرتر است و بنابراین، نبود سهم برخی از اقلام در دهک‌های پایین به شدت مشاهده می‌شد. با بررسی‌هایی که انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که خانوارها بهترین گزینه برای تصمیم‌گیری در نحوه پوشش و مصرف این یارانه‌ها هستند و به همین دلیل نیز، مستقیم به حساب خود خانوارها واریز شد.

تغییر قیمت چهار کالا، باعث افزایش قیمت دیگر کالاها نمی‌شود

وزیر اقتصاد، گفت: از روز پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه و همزمان با اعلام قیمت‌های جدید، هیچ موج‌آفرینی و افزایش قیمتی را در سایر کالاها نخواهیم داشت و قطعا اجازه نخواهیم داد تجربه سال ۱۳۹۸ و سال ۱۳۸۹ تکرار شود.

خاندوزی، با اشاره به تدبیر دولت برای تورم انتظاری بعد از اجرای این سیاست، بیان کرد: تورم انتظاری را باید به دو جهت تقسیم کرد؛ جهت اول، خود فعالان اقتصادی به معنی تولیدکنندگان و صنوفی هستند که در زنجیره تولید کالاها قرار دارند. وزارت‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی پیش از افزایش قیمت کالاها، جلساتی با تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران داشتند و در مورد جزئیات به صورت گسترده بحث شد و به در این زمینه به توافقاتی رسیدند. بنابراین، بخشی از تورم انتظاری، از این جهت است که دقیقا کدام اقلام و چه میزانی افزایش قیمت خواهند داشت که اطلاع‌رسانی دقیق‌تر، می‌تواند این تورم را پوشش دهد. قسمت دوم نیز از طرف مصرف‌کنندگان است، اما در این بین بخش سومی نیز وجود دارد و آن، مسئله ارز و کنترل کردن سیاست‌های ارزی است.

تعزیرات حکومتی و برخورد عبرت‌آموز با محتکران

وی با اشاره به اینکه یکی از شرکت‌های تولیدی طی این روزها از ارائه تمام تولیدات خود به بازار اجتناب کردند، عنوان کرد: مقرر شد تعزیرات حکومتی برخورد عبرت‌‌آموزی با این شرکت و امثال این شرکت‌ها داشته باشد. با سیاست جدید کنترل ارزی، بخشی از صف کاذب که برای ارز وجود داشت، کاسته می‌شود؛ به عنوان مثال، در سال ۹۷ و با آغاز پرداخت ارز ترجیحی به دارو، به یک‌باره ۳.۵ برابر سال گذشته، در صف ثبت سفارش مواد اولیه دارویی افزایش تقاضا را شاهد بودیم.

وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا نرخ ارز با اجرای این سیاست کاهش می‌یابد یا خیر، ادامه داد: تعیین نرخ ارز، متاثر از چندین عامل داخلی و خارجی است، اما می‌توان گفت بعد از اجرای این سیاست جدید و جلوگیری از رانت ارزی در کشور، کاهش تقاضای کاذب ارز را خواهیم داشت.

خاندوزی در پایان با اشاره به ملاک برای محاسبه و دهک‌بندی خانوارها، خاطرنشان کرد: دو محور در مورد مشمولان یارانه وجود دارد. اول، سازمان هدفمندی یارانه‌ها است و طی روزهای آینده درگاهی برای اعلام اعتراض مردم بازگشایی خواهد شد، اما اینکه مردم در کدام دهک درآمدی قرار می‌گیرند، صرفا مرتبط با حوزه صلاحیت وزارت رفاه است؛ چراکه برخی از افراد طی این روزها مراجعه داشتند و اعلام می‌کردند که قبلا یارانه ۴۵ هزار تومانی را دریافت می‌کردند اما اکنون یارانه جدیدی به حساب آن‌ها واریز نشده است. 

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.