دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت ×
اجرای طرح‌های توسعه‌ای در مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز سرعت گرفته است
18 اسفند 1401 - 15:47
شناسه : 34263
محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»: با توجه به هدف‌گذاری تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404، اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های بزرگ فولادی کشور بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.
ارسال توسط :
پ
پ

با توجه به هدف‌گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴، اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های بزرگ فولادی کشور بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. اجرای طرح‌‌های توسعه‌ای مستلزم افزایش سرمایه‌گذاری و حمایت بیشتر از تولیدکنندگان است و مجتمع‌های بزرگ فولادی علی‌رغم تمامی مشکلات موجود در اقتصاد کشور، تمام تلاش خود در این زمینه را به‌کار گرفته‌اند. مجتمع فولاد غدیر نی‌‌ریز، یکی از هشت طرح فولاد استانی تولید آهن اسفنجی و فولاد‌سازی دولت در راستای استراتژی توسعه غیر‌متمرکز فولاد است. واحد فولادسازی این مجتمع، در مرحله تولید آزمایشی قرار داشته و پروژه گندله‌سازی آن با ظرفیت تولید سالانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن، با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصدی همراه بوده است. در همین راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» گفت‌وگویی با محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در ارتباط با وضعیت پروژه‌های مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در سال جاری توضیحاتی ارائه بفرمایید.

اتمام پروژه فولادسازی با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن انواع فولاد در فاز اول و یک میلیون تن در فاز دوم، اصلی‌ترین برنامه مجتمع فولاد غدیر نی‎ریز در سال جاری بوده است. خوشبختانه این پروژه که قرار بود در تکمیل زنجیره فولاد در مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز نقش اثرگذاری داشته باشد و سالیان سال مردم منطقه و سهام‌داران مجتمع در انتظار تکمیل و بهره‌برداری آن بودند، پس از ۱۶ سال انتظار در اقدامی ۱۶ ماهه به سرانجام رسید. در حال حاضر، عملیات ساخت کارخانه به اتمام رسیده است و به دنبال را‌ه‌اندازی کارخانه تا پایان اسفند ماه امسال هستیم. عملیات بهره‌برداری از کارخانه در ابتدای سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد و پس از رفع یک سری کمبودهای زیرساختی، در مسیر تولید پایدار قرار خواهد گرفت. دومین اقدام مهم مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در سال ۱۴۰۱، تسریع در اجرای پروژه گندله‌سازی با ظرفیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده است. کلنگ‌زنی رسمی پروژه در اسفند ماه ۱۴۰۰ انجام شد و در حال حاضر پیشرفت این پروژه به حدود ۳۵ درصد رسیده است. احداث تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی، یکی دیگر از پروژه‌های مهم مجتمع در سال جاری بوده است که از الزامات زیست‌محیطی هر مجتمع صنعتی بر اساس استانداردهای موجود به شمار می‌آید. تا نیمه نخست سال ۱۴۰۰، مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده بود اما طی یک سال اخیر، عملیات اجرایی و تامین برخی تجهیزات مورد نیاز وارداتی علی‌رغم مشکلات فراوان تحریم، به سرعت پیش رفت. هم‌اکنون اقدامات پایانی جهت راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی در حال انجام است و تا پایان اسفند ماه امسال، به سازمان محیط زیست تحویل داده خواهد شد. اجرای اقدامات جانبی شامل احداث ساختمان اداری، مجموعه فعالیت‌های راهسازی در جنب کارخانه، احداث گمرک اختصاصی در مجتمع و چندین پروژه دیگر، از سایر اقدامات مهم مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در سال جاری بوده است.

به اذعان مراجع ذی‌صلاح و بر اساس برآوردهای انجام شده طبق استانداردهای اشتغال‌زایی هر صنعت، اجرای تمامی این پروژه‌ها در مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز، منجر به اشتغال‌زایی بیش از یک هزار و  ۴۰۰  نفری شده است. بدون شک این میزان اشتغال‌زایی برای یک شرکت طی یک سال، عدد قابل توجهی بوده که در کارنامه یک سال اخیر مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز به ثبت رسیده است. همچنین آزمون استخدامی پرسنل فولادسازی مجتمع با همکاری دانشگاه شیراز در سال جاری برگزار شد. نفرات برگزیده این آزمون پس از گذراندن مصاحبه‌های تخصصی و روان‌شناختی و کسب امتیازات لازم، به مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز معرفی شدند. آموز‌ش‌های لازم به منظور تقویت کیفی برگزیدگان جهت فعالیت در یک کارخانه فولادسازی، طی تفاهم‌نامه‌ای با شرکت فولاد مبارکه، در مجموعه فنی و مهندسی فولاد مبارکه در حال انجام است. در حال حاضر، سه گروه از منتخبان، آموزش‌های تئوری لازم را هم‌زمان با بازدید از مجتمع فولاد مبارکه گذرانده‌اند و سایر منتخبان نیز بر اساس اولویت مجموعه، دوره‌های آموزشی لازم را خواهند گذراند. لازم به ذکر است که بیش از ۹۳ درصد برگزیدگان آزمون استخدامی، نیروهای بومی خود منطقه و شهرستان نی‌ریز هستند.

در سال ۱۴۰۱، موفق شدید نخستین محموله صادراتی خود را به دست مشتریان خارجی برسانید. این مهم چگونه به وقوع پیوست؟

اساسا اقتصاد یک کشور بر مبنای مزیت‌های مختلفی تعریف می‌شود. با اینکه هدف‌گذاری اولیه تاسیس مجتمع، تامین نیاز منطقه به محصولات فولادی بوده است اما کیفیت متمایز محصول آهن اسفنجی فعلی و فولادی که به زودی در این مجتمع تولید خواهد شد، از یک سو و ضرورت ارزآوری و ارتقای سهم صادرات غیرنفتی در سبد تجاری کشور از سوی دیگر، ورود به بازارهای جهانی را اجتناب‌ناپذیر ساخته است. در سالی که گذشت، در برهه‌ای از زمان با شرایط بسیار خوبی در بازارهای جهانی و صادراتی مواجه شدیم؛ به طوری که قیمت‌های مناسب می‌توانست زمینه‌ساز حضور بیشتر ما در بازارهای بین‌المللی شود و دستاوردهای ارزی خوبی برای شرکت و در ادامه برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد. در آن بازه زمانی، با دستورالعمل وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی و فلزی مواجه شدیم و این فرصت از مجموعه ما سلب شد. در ادامه، زمانی این گشایش در حوزه صادرات حاصل شد که بازارهای جهانی را از دست داده بودیم و قیمت‌های جهانی نیز با افت قابل توجهی مواجه شده بودند. در این برهه زمانی، صادرات برای مجتمع توجیه‌پذیر نبود و ارزش افزوده و آورده خاصی به همراه نداشت. معتقد هستیم که ورود و حضور صنایع مختلف کشور در بازارهای صادراتی، همواره می‌تواند تعامل خوبی را با جهان بین‌الملل در حوزه تجارت و گفتمان‌های فی ما بین ایجاد کند و همچنین بخشی از گره‌خوردگی ارزی در حوزه صادرات را رفع کند.

در خصوص اجرای مسئولیت‌های اجتماعی در مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز توضیحاتی ارائه بفرمایید.

مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در کنار توسعه صنعتی، دو پیوست محیط زیستی و مسئولیت‌ اجتماعی را ایجاد کرده و سرلوحه فعالیت خود قرار داده است. باور ما بر این است که در سال‌های آینده، عملکرد شرکت‌ها بر اساس میزان تولید، بهره‌وری و اشتغال‌زایی سنجیده نخواهد شد بلکه اجرای مسئولیت‌های اجتماعی در قبال افراد جامعه و حفظ محیط زیست، عامل سنجش و ماندگاری شرکت‌ها خواهد بود و این مسئله به عنوان یک الگو در دستور کار مدیریت ارشد مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز قرار گرفته است. به منظور اجرای مسئولیت‌های اجتماعی در سطح منطقه، بخشی از منابع مجتمع را به توسعه زیرساخت‌های ماندگار منطقه اختصاص داده‌ایم. به عنوان مثال، برخورداری از یک دستگاه MRI در حوزه درمان در شهرستان نی‌ریز، همواره یکی از درخواست‌های مردم منطقه بوده است. بنابراین با حمایت سهام‌داران مجتمع و تصمیم هیئت مدیره، این تجهیز فراهم و در اختیار بیمارستان شهدای سلامت نی‌ریز قرار گرفت. همچنین کادر درمان و آمبولانس مجتمع علاوه‌بر ارائه خدمات به کارکنان مجتمع، همواره در صورت نیاز، به کمک مردم روستاهای اطراف شتافته و خدمات اورژانسی مختلفی را ارائه می‌کنند. همچنین پزشکان بیشتری با حمایت مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در شبکه بهداشت شهرستان جهت ارائه خدمات پزشکی و درمانی تخصصی مستقر شده‌اند.

یکی دیگر از اقدامات برجسته مجتمع در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، مشارکت در  احداث یک خط لوله آب به طول ۱۰ کیلومتر از سد چشمه عاشق جهت دسترسی پایدار مردم منطقه به آب آشامیدنی سالم بوده است. در حالی که قرار بود آب مورد نیاز کارخانه فولادسازی از این چشمه تامین شود اما پس از بررسی‌های کارشناسانه، متوجه شدیم که بر اساس شرایط اقلیمی و عدم پایداری آب و بارش‌های متوالی، بهتر است این آب در اختیار مردم «قطرویه» قرار بگیرد و نیازهای کشاورزی آن‌ها مرتفع شود. در واقع ما از حق آبه خود گذشتیم و به طور جدی در احداث خط لوله آب شرب منطقه مشارکت کردیم. علاوه‌براین، توسعه اماکن آموزشی همواره جزو دستور کارهای اصلی مدیریت ارشد مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز قرار دارد. مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در چارچوب تفاهم‌نامه با شهرداری نی‌ریز از سال ۱۳۹۷، احداث مجموعه فرهنگی و ورزشی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را در زمینی به مساحت هفت هکتار آغاز کرده است. این پروژه شامل احداث سالن ورزشی دو هزار نفری، استخر سرپوشیده، دریاچه مصنوعی و پارک پیرامون آن است که برای توسعه ورزش‌های سالنی و میزبانی از مسابقات ملی در منطقه، با اتکا به استانداردهای روز دنیا طراحی شده است. نگاه مدیریت ارشد مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز به مسئولیت‌های اجتماعی، اقداماتی از این قبیل است تا ضمن ماندگاری در طی سالیان متوالی، اقشار مختلف جامعه نیز بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.