جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
احیای معادن غیرفعال و راکد گیلان آغاز شد
28 اردیبهشت 1400 - 12:05
شناسه : 12315
رییس اداره معادن و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان: رییس اداره معادن و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در نشست با مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کاسپین باختری گیلان، گفت: خرداد ماه سال جاری، احیای معادن غیرفعال و راکد گیلان از طریق مزایده عمومی صورت خواهد گرفت.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری مهر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، امیرحسین رسام رییس اداره معادن و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در این نشست با اشاره به اینکه این معادن، سال‌ها در دست افراد بلوکه شده بود، اظهار داشت: پس از شناسایی و مطالعات میدانی و فراهم آوردن شرایط واگذاری در شورای معادن گیلان طی خرداد ماه سال جاری، این معادن به افراد واجد شرایط و دارای صلاحیت با انجام مزایده عمومی واگذار خواهند شد. علاوه بر این، ویژگی‌های این معادن، پروانه‌های اکتشافی و گواهینامه کشف مشخص و به شکل مقتضی اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی با اشاره به رفع ممنوعیت ثبت درخواست اکتشاف محدوده‌های معدنی گروه ۱، ۲ و ۳ در استان‌های شمالی، افزود: بنا به درخواست و پیگیری سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور به جهت رعایت برخی از ملاحظات زیست‌محیطی، از سال ۱۳۹۶ ثبت و درخواست محدوده‌های معدنی شن و ماسه، سنگ‌لاشه در استان‌های شمالی ممنوع و این امر سبب شد تا با توجه به نبود پتانسیل‌های رودخانه‌ای و فقر مصالح کوهی، بخش عمده نیاز استان از استان‌های زنجان، قزوین و اردبیل با قیمت‌های بسیار بالا تامین شود اما با رای شورای عالی معادن کشور، این محدودیت به شرط رعایت چارچوب‌های مندرج در قانون مرتفع و به استان گیلان ابلاغ شد.

رییس اداره معادن و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، گفت: توسعه فعالیت‌های معدنی و اکتشاف ذخایر معدنی جدید در سال ۱۴۰۰ با هدف افزایش تولید، اشتغال و رونق اقتصادی استان، مستلزم رویکردی نوین در این حوزه است.

اقدامات معدنی باید قانونمند و علمی شود

رسام بیان کرد: تعامل و همکاری بیش از پیش مرکز زمین‌شناسی و سایر دستگاه‌های متولی نظیر منابع طبیعی و محیط‌زیست در راستای اعتلای فعالیت‌های معدنی استان پیرامون کارگروه‌های تعاملی تعریف شده است.

وی ادامه داد: ایجاد سایت معدنی برای جلوگیری از پراکندگی فعالیت‌های معدنی و متمرکز شدن واحدهای دانه‌بندی به منظور نظارت مطلوب، از برنامه‌های مهم سازمان صنعت، معدن و تجارت طی سال جدید به شمار می‌آید. این برنامه با همکاری مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و ضمن تعامل با دستگاه‌های اجرایی نظیر منابع طبیعی، محیط‌زیست، با محوریت خانه معدن استان و سایر تشکل‌های معدنی این اقدام مهم عملیاتی می‌شود.

رییس اداره معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با تاکید بر لزوم علمی و قانونمند شدن هرچه بیشتر اقدامات معدنی، تصریح کرد: از نظرات علمی و تخصصی همه دلسوزان و فعالان معدنی در پتانسیل‌یابی و شناسایی ذخایر جدید بالقوه بهره خواهیم برد تا ضمن شناسنامه‌دار کردن فعالیت‌ها، نظم فنی و اقتصادی دقیق به فعالیت‌های معدنی بدهیم.

رسام در پایان با بیان اینکه نهادها و تشکل‌های معدنی گیلان به عنوان بازوی توانمند سازمان صنعت، معدن و تجارت هستند، خاطرنشان کرد: ذات انجام فعالیت‌های معدنی با مقداری تخریب همراه است اما نگاه و رویکرد فعلی نسبت به معادن تحت عنوان عامل مخرب، باید تغییر کند؛ چراکه مالکیت معادن با دولت بوده است و حمایت و سرمایه‌گذاری در این بخش سبب افزایش درآمدهای دولت، رونق، رشد اقتصادی و اشتغال پایدار می‌شود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.