جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
اختصاص ۹۰ درصد عوارض معادن بافق به طرح‌های عمرانی
23 شهریور 1400 - 12:35
شناسه : 17758
نماینده مردم مهریز در مجلس مطرح کرد؛ نماینده مردم مهریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تنها مدیران سه معدن بافق عوارض ۲ درصد از فروش محصول معدنی را پرداخت می‌کنند، گفت: ۹۰ درصد این درآمد صرف هزینه‌های عمرانی این شهرستان می‌شود.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: طبق حکم تفیذی رهبر کبیر انقلاب اسلامی همه معادن فعال شهرستان بافق باید از طریق پرداخت عوارض ۲ درصد از فروش محصول معدنی، دِین خود را به این شهرستان ادا کنند.

وی افزود: بافق یکی از غنی‌ترین مناطق به لحاظ بهره‌مندی از معادن به شمار می‌رود و در این میان سنگ‌آهن دارای بیشترین و غنی‌ترین معادن شهرستان است که از این رو بافق را شهر معدنی ایران و گنجینه معادن کشور می‌نامند. این شهرستان دارای معادن گوناگون و ارزشمندی شامل سنگ‌آهن چُغارت، آنومالی شمالی، سنگ‌آهن سه چاهون، میشدوان، شیطور، تاشکوه، زاغیا، فسفات آسفوردی، سرب کوشک، سنگ‌های زینتی، اورانیوم و معدن شن و ماسه است.

نماینده مردم مهریز در مجلس شورای اسلامی گفت: در این میان شرکت سنگ‌آهن مرکزی، فلات مرکزی(میشدوان، چاه گز و آنومالی شمالی) و به تازگی معدن سرب و روی کوشک، عوارض حاصل از فروش مواد معدنی را پرداخت کردند و بقیه معادن نیز موظف به پرداخت این عوارض هستند. بدون‌شک پرداخت عوارض ناشی از فعالیت‌های معدنی که حق قانونی مردم منطقه است، می‌تواند نقش بسزایی در رفع محرومیت، توسعه و عمران این شهرستان داشته باشد.

صباغیان بیان کرد: معادنی که از پرداخت « دِین» خود به عمران و آبادانی شهرستان طفره می‌روند، دستگاه‌های ذی‌ربط از این بابت شکایت‌نامه تنظیم کنند و دیوان محاسبات نیز آمادگی دارد به شکایت‌های مطرح شده رسیدگی کند تا حق شهروندان تمام و کمال پرداخت شود.

 وی بدون ذکر مبلغ عوارض سالانه معادن بافق ادامه داد: از محل عوارض یادشده ۷۰ درصد متعلق به عمران و آبادانی شهر و بقیه به توسعه روستایی تعلق دارد و پرداخت آن انجام وظایف اجتماعی مدیران و اعضای هییت‌مدیره شرکت‌های معدنی و صنعتی این شهرستان به شمار می‌آید.

نماینده مردم مهریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تنها شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران – بافق عوارض قانونی ۲ درصد را به موقع می پردازد از دیگر مدیران شرکت‌های معدنی شهرستان خواست، علاوه بر پرداخت ۲ درصد عوارض فروش تولیدات معدنی، سهمیه کمک به روستاها، بهداشت و درمان مناطق محروم و جاده‌سازی را نیز در چارچوب انجام مسئولیت‌های اجتماعی، در نظر داشته باشند.

صباغیان پرداخت عوارض را به عنوان یکی از درآمدهای پایدار شهرداری و دهیاری‌های منطقه و تاثیرگذار در توسعه زیرساخت‌های شهری و روستایی خواند و تصریح کرد: توسعه زیرساخت‌های مناطق شهری و روستاها با پرداخت به موقع عوارض ممکن می‌شود. لذا هزینه‌های عمرانی برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام از جمله اولویت‌های مهم برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان است. در این راستا پرداخت به‌ موقع عوارض فروش محصول معدنی و حق آلایندگی حرکتی به‌ سوی تامین هزینه‌های مرتبط با تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی و خدماتی شهرستان است و موجب خدمات‌رسانی هرچه بیشتر به مردم منطقه از سوی شهرداری و دهیاری‌ها می‌شود.

وی یاد‌آور شد: تامین امکانات رفاهی در توسعه، عمران و آبادانی شهر، بهبود وضعیت ترافیک، تأمین فضای سبز، احداث و تجهیز پارک‌های محله‌ای، بهبود وضعیت معابر درون‌شهری و ارائه خدمات فرهنگی و ورزشی از جمله وظایف شهرداری در شهر و بخشی نیز برعهده دهیاری روستاست که اجرای آن تنها با تعامل شهروندان و پرداخت عوارض معادن و نوسازی و بهای خدمات شهری و روستایی محقق می‌شود.

نماینده مردم مهریز در مجلس شورای اسلامی، اذعان داشت: از آنجایی که نگاه در اقتصاد مقاومتی و جهش تولید توجه به ظرفیت‌های داخلی است، باید از این ظرفیت در بخش معدن به نحو مطلوب بهره برد و از آن ‌در رشد اقتصادی جامعه استفاده کرد، زیرا امروز نقش معدن و صنایع جوار معدنی در توسعه اقتصادی کشور اجتناب‌ناپذیر است.

صباغیان در پایان معدن را تامین‌کننده ماده اولیه خوراک واحدهای صنعتی دانست و خاطرنشان کرد: معادن در شرایط فعلی برای اقتصاد کشور اهمیت دوچندانی دارد و مواد معدنی به عنوان خوراک اولیه و محصول نهایی واحدهای صنعتی نقش مهمی در صادرات غیرنفتی ایفا می‌کنند.

گفتنی است، بافق در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران قرار دارد، علاوه بر فعالیت‌های کشاورزی شاهد رونق فعالیت‌های معدنی در این شهرستان است، منطقه از لحاظ اندیس‌های معدنی غنی است، مهمترین آن را می‌توان سنگ‌آهن، فسفات، سرب و روی، سنگ‌های زینتی و معدن اروانیوم نام برد که در حال حاضر زندگی ۷۰ درصد جمعیت شهرستان از طریق کار در معادن منطقه تامین می‌شود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.