جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
ارزش سهام شرکت‌های فولادی و معدنی ایران در بورس رشد خواهد کرد
25 آذر 1399 - 6:05
شناسه : 3336
کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بین‌الملل مواد معدنی و فولاد گفت: چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده فولاد در جهان بشمار می آید و هر ساله با آغاز تعطیلات سال نو این کشور همواره اثرات مستقیم و فراوانی بر قیمت سنگ آهن و فولاد می‌گذارد. به گفته تحلیلگر ارشد بازار بین الملل موادمعدنی و فولاد، کشور چین سال 2020را با تولید یک میلیارد تن فولاد به پایان خواهد رساند و پیش بینی می‌شود اکنون که شاهد افزایش قیمت در بازار سنگ‌آهن و فولاد هستیم در سال 2021 نیز این روند افزایشی ادامه دار شود.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل از ایراسین، هرگونه افزایش قیمت در بازار جهانی به صورت خواسته یا ناخواسته روی بازار داخلی منعکس شده و باعث می‌شود ارزش سهام فولادی ها و معدنی ها در بورس نیز افزایش پیدا کند. برای اینکه در جریان بیشتر اتفاقات رخداده در بازار جهانی فولاد و سنگ آهن قرار بگیریم خبرنگار “ایراسین” با کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بین‌الملل مواد معدنی و فولاد به گفت وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

تعطیلات سال نو کشور چین چه اثراتی بر بازار سنگ‌آهن و فولاد دارد؟

ملاک اصلی تعیین قیمت سنگ آهن و فولاد در بازار جهانی، تعطیلات سال نو چین است که هرساله بر اساس تاریخ قمری چینی آغاز می‌شود. زیرا چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده فولاد جهان شناخته شده و تعطیلات سال نو آن تاثیر قابل توجهی بر بازار فولاد دارد؛ اگر اکنون نیز شاهد رالی و افزایش قیمت سنگ آهن در بازار جهانی هستیم، به دلیل تقاضای بالای چین به این ماده معدنی است. تعطیلات سال ۲۰۲۱ برای چین از تاریخ ۱۱ تا ۱۷ فوریه خواهد بود (۲۳ تا ۲۹ بهمن) و از آنجایی که بر اساس سال قمری رخ می‌دهد دارای یک جابه‌جایی محدود است، اما جالب اینجاست که این تعطیلات از ماه فوریه خارج نمی‌شود و امسال در هفته دوم فوریه خواهد بود. پس به نظر می رسد این رالی و افزایش قیمت برای سنگ آهن همچنان در ماه دسامبر،ژانویه و احتمالا تا ابتدای فوریه ادامه دار باشد.
البته آخرین تجربه از تعطیلات چین برای اوایل اکتبر گذشته بعد از مهار کرونا بود که تقریبا نیمی از مردم این کشور مسافرت‌های داخلی داشتند. پیش بینی شده در تعطیلات سال نو چینی در ابتدای سال آینده میلادی نیز با توجه به اینکه کرونا در چین کنترل شده اما در دیگر کشورها همچنان وجود دارد، دوسوم جمعیت یا به عبارتی نزدیک به یک میلیارد از مردم این کشور در داخل چین سفر ‌کنند؛ این موضوع باعث می‌شود تا چینی ها زودتر از شروع تعطیلات سال نو سفر خود را آغاز کنند، ( ظرفیت حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی کشور چین با توجه به توسعه زیادی که دارد جوابگوی یک میلیارد نفر نیست). بنابراین با توجه به آغاز تعطیلات برای بیش از دوسوم جمعیت این کشور پیش از زمان مقرر، افزایش قیمت فولاد حداقل تا آخر ژانویه ادامه دار است.

آیا میزان تولید فولاد در سال ۲۰۲۱ تغییر خواهد کرد؟

قبل از اینکه به میزان تولید فولاد جهان در سال ۲۰۲۱ بپردازیم، باید اشاره کرد که چین در سال ۲۰۲۰ رکورد تولید یک میلیارد تن فولاد را پشت سر خواهد گذاشت. چرا که روزانه بین ۲میلیون و ۹۰۰هزارتن تا ۳میلیون تن تولید فولاد داشته که به طور متوسط میزان تولید فولاد چین ۹۰میلیون تن در ماه است و در یک سال برابر با یک میلیاردو ۸۰۰میلیون تن خواهد شد. البته این ظرفیت تولید کامل نبوده و در برخی از روزها این تولید به ۲میلیون و ۴۰۰هزارتن کاهش پیدا کرده، اما می‌توان گفت کشور چین تولید فولاد در سال ۲۰۲۰ را با رقم یک میلیارد تن به پایان می رساند. برای سال ۲۰۲۱ نیز پیش بینی بر است که روند افزایش تولید ادامه دار شود و اگر به پیک تولید روزانه ۳میلیون تن فولاد در روز برسد، تولید فولاد توسط چین به یک میلیارد و۱۰۰میلیون تن در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید. در رابطه با کل جهان نیز می‌توان گفت به دلیل درگیری با شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰، این افزایش تولید رخ نداده و البته در برخی از کشورها همچون امریکا و کشورهای اروپایی کاهشی بوده که با افزایش تولید چین جبران شده است؛ در نتیجه معدل تولید فولاد در کل جهان مثبت بوده و پیش بینی می‌شود که برای سال ۲۰۲۱ نیز با توجه به خروج و کنترل ویروس کرونا، همچنین کشف واکسن، میزان تولید فولاد نسبت به سال ۲۰۲۰ بیشتر باشد.

بازار فولاد و سنگ‌آهن ایران در دوره پساکرونا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دوره پساکرونا زمانیست که ویروس کنترل شده باشد و یا اینکه ۸۰درصد مردم واکسن این بیماری را زده باشند؛ اکنون مساله ای که درخصوص واکسن کرونا وجود دارد، بهای پرداختی آن توسط مردم است، این درحالیست که بسیاری از کشورها واکسن را به صورت رایگان و یا با سوبسید بالا در اختیار مردم قرار می‌دهند اما مشخص نیست دولت نیز برای مردم ایران چنین اقدامی را در پیش بگیرد. زیرا برای مثال بهای تزریق واکسن کرونای چینی ( دو واکسن باید تزریق شود) ۴۰۰دلار و نزدیک به ۱۰میلیون تومان برای هر نفر خواهد شد. بنایراین اگر دولت بیش از ۹۰درصد هزینه را برای مردم ایران متقبل شود ممکن است که ۸۰درصد مردم بتوانند خود را واکسینه کنند و بعد از آن می‌توان گفت که دوره پساکرونا آغاز شده است؛ اما به طور کلی بازار فولاد و سنگ آهن کشور طی سال ۲۰۲۱ سال خوبی خواهد داشت. زیرا ما در ایران با رکورد تولید در صنعت فولاد روبرو شدیم که در شرایط فعلی و برنامه ریزی های از پیش تعیین شده، منطبق و در راستای چشم انداز ۱۴۰۴ به پیش می رود. اما در خصوص سنگ آهن می‌توان گفت که با کمبود این ماده معدنی مواجهیم و باید بررسی های لازم برای اکتشافات جدید انجام شود و سرمایه‌گذاری های جدید توسط شرکت‌های داخلی (خصوصی و دولتی) برای جبران کسری سنگ‌آهن در افق ۱۴۰۴ صورت گیرد.

صنعت فولاد ایران تا چه اندازه تحت تاثیر اتفاقات رخداده در بازار جهانی فولاد قرار دارد؟

به طور طبیعی افزایش و کاهش قیمت جهانی فولاد روی صنعت فولاد ایران نیز اثرگذار است، اما واقعیت اینجاست که صنعت فولاد کشور بیش از هرچیز تحت تاثیر بازار داخلیست. در واقع کنترلی که روی عرضه و تقاضا در بازار داخلی و حتی عرضه فولاد در بورس جهت کنترل قیمتها و حتی کاهش صادرات شکل گرفته، بر اساس شیوه نامه داخلی بوده، اما هر افزایش قیمت در بازار جهانی به صورت خواسته یا ناخواسته روی بازار داخلی منعکس شده و باعث می شود ارزش سهام فولادی ها و معدنی ها در بورس نیز افزایش پیدا کند. بنابراین امیدواریم که سال ۲۰۲۱ سال خوبی در زمینه فولاد و سنگ آهن برای کشور باشد و باعث پیشرفت و ترقی ارزش شرکت‌های فولادی و سنگ آهنی ایران شود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.