دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت ×
استخراج  لیتیوم پس از ۲۵ سال وقفه
07 اسفند 1401 - 15:03
شناسه : 33786
پس از ۲۵ سال وقفه، روسیه شروع به استخراج سنگ معدن لیتیوم، فلز استراتژیک مورد استفاده در ساخت باتری‌های الکتریکی و قطعات صنایع هسته‌ای و فضایی کرده است.
ارسال توسط : منبع : فارس
پ
پ

به گزارش فلزات‌نیوز، یک موسسه مشترک بین شرکت نورنیکل و آژانس انرژی اتمی روسیه «روساتوم» شروع به سرمایه‌گذاری در بزرگترین معدن این سنگ‌ها در روسیه کرده که از طلا گران‌تر خوانده شده است.

روسیه از نظر ذخایر لیتیوم در رتبه سوم جهان قرار دارد. اتحاد جماهیر شوروی در تولید این فلز پس از ایالات متحده مقام دوم را به خود اختصاص داده بود؛ اما در سال ۱۹۹۷، روسیه پس از کاهش قیمت جهانی این مواد اولیه، عملیات تولید خود را متوقف کرد و واردات آن را از آمریکای لاتین و چین آغاز کرد.

سال گذشته روسیه واردات این ماده از آرژانتین و شیلی را به دلیل تحریم‌های غرب متوقف کرد و هم‌زمان قیمت این ماده با افزایش بسیار شدیدی همراه بود به نحوی که قیمت هر تن آن در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۸۰ هزار دلار رسید.

از سال جاری، موسسه مشترک فوق الذکر “Polar Lithium” شروع به سرمایه‌گذاری در ذخایر عظیم Kolmozirsky در منطقه مورمانسک کرده است.

این مخازن در سال ۱۹۴۷  در روسیه کشف شده بود، اما به دلیل عدم تقاضا برای این ماده معدنی، کار بر روی آنها متوقف شد. اکنون این فلز به دلیل رشد ۷۵ درصدی تولید خودروهای الکتریکی، تقاضای بالایی دارد. طی دو سال گذشته قیمت آن به شدت افزایش یافته است. تحلیلگران انتظار دارند این روند برای مدت طولانی ادامه یابد.

لئونید خزانوف، اقتصاددان می‌گوید که واردات کربنات لیتیوم به تنهایی برای روسیه کمتر از چهار میلیارد روبل در سال هزینه ندارد. او تاکید کرد که سرمایه‌گذاری در مخازن کولوموزرسکی باعث صرفه‌جویی زیادی در اقتصاد روسیه می‌شود، زیرا تقاضای داخلی را پوشش می‌دهد و امکان صادرات را فراهم می‌کند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.