جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت ×
استراتژی‌هایی برای توسعه تکنولوژی
05 خرداد 1400 - 16:02
شناسه : 12847
در عصر کنونی، به‌کارگيری تکنولوژی‌های روز در بخش‌های مختلف توليد، عاملی تعيين‌کننده و اثرگذار در بهره‌وری، سودآوری و در نهايت، توسعه سازمان محسوب می‌شود. از اين رو، بنگاه‌های اقتصادی در تلاش هستند تا با پياده‌سازی سيستمی مناسب در حوزه مديريت تکنولوژی و اتخاذ رويکردی منظم و برنامه‌ريزی‌شده برای انتقال، کسب و استفاده از تکنولوژی‌های روز، محصولی باکيفيت و با حداقل قيمت تمام‌شده توليد کنند. شرکت فولاد هرمزگان، به عنوان پيشرفته‌ترين واحد فولادی کشور، در تلاش است تا با اجرای سياست‌های مناسب در حوزه مديريت تکنولوژی، گام‌های بلندی را در زمينه توليد محصولاتِ باکيفيت و توسعه صادرات بردارد.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

امروزه شرایط رقابتی فشرده حاکم بر بازارهای جهانی و محدودیت‌های موجود در حوزه منابع و نیروی انسانی، سازمان‌ها و واحدهای صنعتی را به سوی اتخاذ رویکردی مناسب در زمینه دستیابی به بهره‌وری بیشتر سوق می‌دهد. همچنین مسئله حفظ مشتریان و رشد فروش محصولات از طریق حضور در بازارهای جدید یکی از مهم‌ترین مسائل پیشِ‌روی سازمان‌هاست که لازمه اصلی تحقق آن تولید محصولاتی باکیفیت است. از این رو، امروزه تکنولوژی به عاملی کلیدی و تعیین‌کننده در توسعه صنعتی کشورها بدل شده است. بنگاه‌های اقتصادی در تلاش هستند تا با به‌کارگیری تکنولوژی‌های روز، بهره‌وری تولید خود را بیشینه کنند تا به این ترتیب، در کنار کمینه ساختن بهای تمام‌شده، محصولاتی باکیفیت را به دست مشتریان خود برسانند. تکنولوژی نقشی کلیدی در همسوسازی برنامه‌ها و بهبود عملکردهای راهبردی یک سازمان ایفا می‌کند.

لازمه نخست به‌کارگیری فناوری‌های روز در هر واحد تولیدی، اتخاذ رویکردی در زمینه مدیریت صحیح تکنولوژی است تا بسته به شرایط محیطی، منابع و امکانات موجود در یک شرکت، علم، مدیریت و ضوابط مهندسی به یکدیگر مرتبط شوند و با برنامه‌ریزی و توسعه  قابلیت‌های تکنولوژیک، اهداف عملیاتی و استراتژیک سازمان شکل گیرد و به اجرا درآید. در واقع، مدیریت تکنولوژی فرایند به‌هم‌پیوسته‌اي است که هم مدیریت و هم کارکنان را با هدف نهایی نوآوری، طراحی، توسعه، تولید، انتقال، معرفی و کاربرد انواع فناوری در محیط کار برای بهبود بهره‌وری و ایجاد برتری در جامعه و بهبود کیفیت زندگی و شرایط کاری درگیر می‌کند. 

مديريت تکنولوژی، رويکرد اساسی فولاد هرمزگان

با توجه به سرعت بالای رشد تکنولوژی در سطح جهان و همچنین رویکرد بلندمدت سیاست‌ها و اهداف استراتژیک سازمان‌ها، باید نگاهی دوجانبه به موضوع تکنولوژی صورت گیرد؛ یعنی در مسیر حرکت به سمت اهداف سازمان، پیشرفت‌های تکنولوژی نیز رصد شود تا این اهداف منطبق بر آخرین دستاوردهای تکنولوژیک در سازمان محقق شوند. اگر این مسائل به صورت جداگانه دیده شوند، ممکن است هدفی در سازمان محقق شود که پس از دستیابی به آن، تکنولوژی‌اش تغییر کند و یا از رده خارج شود.

در شرکت فولاد هرمزگان، بحث مدیریت تکنولوژی از سه منظر مورد توجه قرار گرفته است: تکنولوژی تجهیزات، تکنولوژی فرایندی و محصول و در نهایت، تکنولوژی حوزه فناوری اطلاعات.

در زمینه تکنولوژی تجهیزات، باید در نظر داشت که تجهیزات در فرایند تولید فولاد با سرعت کمتری تغییر می‌کنند. با این دیدگاه، تکنولوژی تجهیزات در شرکت فولاد هرمزگان در بخش مدیریت پروژه‌های مهندسی تحت پوشش قرار می‌گیرد. در زمان اجرای هر پروژه مهندسی و توسعه‌ای، جدیدترین تکنولوژی‌ها در آن حوزه بررسی و فرایند ارزیابی و انتخاب آن انجام می‌شود.

حوزه تکنولوژیِ فرایندی و محصول و بومی‌سازی فناوری‌ها از جمله سیاست‌ها و اقدامات استراتژیک در فولاد هرمزگان محسوب می‌شود. برگزاری همایش ریخته‌گری مداوم فولاد کشور توسط این شرکت اوج توجه شرکت فولاد هرمزگان به این موضوع را نشان می‌دهد. تکنولوژی فرایندی در صنعت فولاد مهم‌تر از تکنولوژی تجهیزاتی است؛ زیرا تغییرات تکنولوژی در تجهیزات هم زمان‌بر و هم گاهی هزینه‌بر خواهد بود، ولی در تکنولوژی‌های فرایندی، گاهی با تغییراتی کوچک می‌توان ارزش افزوده بیشتری را در زمانی کوتاه در سازمان ایجاد کرد. برای مثال، با تغییر یک روش تولید و با جایگزین کردن یک ماده در فرایند تولید، می‌توان محصولی با ارزش‌افزوده بالا، هزینه کم و زمان کوتاه ایجاد کرد. بنابراین در فولادهرمزگان سعی شده است که به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

در حوزه تکنولوژی‌های فناوری اطلاعات، سرعت تحولات و پیشرفت‌ بسیار بالاست. شرکت فولادهرمزگان، همگام با مسیر انقلاب صنعتی چهارم در حوزه صنعت، به این مبحث نیز توجه کرده است و برنامه‌هایی را در راستای هوشمندسازی فرایندها در حوزه پشتیبانی، خرید، فرایندهای داخلی، فروش و بازاریابی در دست اجرا دارد.

لزوم اصلاح رويکردها

غالبا تغییرات تکنولوژیک در راستای بهبود فرایندها و کاهش هزینه‌های تولید صورت می‌گیرد. از این رو، پیاده‌سازی مدیریت تکنولوژی نقشی اساسی و تعیین‌کننده در بهبود پارامترهای اقتصادی و فنی تولید ایفا می‌کند. شرکت فولاد هرمزگان، با اجرای این سیستم مدیریتی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید تجهیزاتی و همچنین استفاده از تکنولوژی فرایندی، توانسته است دستاوردهایی همچون کاهش هزینه‌های بهای تمام‌شده محصولات، افزایش ایمنی استفاده از تجهیزات و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر داشته باشد. در حال حاضر، نگاه به تکنولوژی در صنعت فولاد کشور مبتنی بر بومی‌سازی تجهیزات است و نیاز به اصلاح دارد. باید برنامه‌ریزی مناسبی به منظور کسب تکنولوژی ساخت و طراحی، هم در تجهیزات و هم در فرایندهای فولادسازی صورت گیرد و یک نقطه شروع در کسب تکنولوژی تولید فولاد در کشور پایه‌گذاری شود. ایجاد فرایند مدیریت تکنولوژی در شرکت فولاد هرمزگان به منظور ارتقای تکنولوژی‌های موجود و همچنین تعریف پروژه اکتساب تکنولوژی ماشین ریخته‌گری فولاد نشان‌دهنده جایگاه و اهمیت مقوله تکنولوژی‌ در این مجتمع است. 
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.