سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
استفاده از مزيت‌های منطقه ويژه خلیج‌فارس برای توسعه‌ی صادرات
27 بهمن 1399 - 12:45
شناسه : 7129
مديرعامل شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس مطرح کرد: مديرعامل شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس گفت: طي سال‌های اخير، متوليان امر براي توسعه صادرات محصولات فولادي کشور، برنامه‌ريزي‌هايي داشته‌اند که توليدکنندگان توانستند با استفاده از شرايط فراهم شده، صادرات فولاد کشور را افزايش دهند. با این‌حال، بسياري از واحدهاي فولادي در زنجيره توليد اين محصول، علاوه بر دور بودن از مرزها، ناچار به ‌صرف هزينه بيشتر براي انتقال محصول به مرزها و گمرکات کشور به همراه طی کردن مراحل و بوروکراسی‌های اداري صادرات هستند. اين در حالي است که صنايع مستقر در منطقه ويژه خلیج‌فارس توانست با استفاده از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود در اين منطقه، سرعت صادرات خود را افزايش دهند.
ارسال توسط : منبع : منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، سعید بزرگی مديرعامل شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس در با اشاره به مزیت‌های صادراتي  منطقه عظیم اقتصادی خلیج‌فارس، اظهار داشت: از يکپارچگي توليد محصول تا بارگيري آن در کشتي، مهم‌ترین مزيت منطقه ويژه خلیج‌فارس است که می‌تواند به فرايند صادرات سرعت بيشتري ‌بخشد.

تلاش برای نیل به صادرات ۵۰ درصدی

مديرعامل شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس اذعان کرد: صبا فولاد قصد دارد با استفاده از امکانات منطقه ويژه، ۵۰ درصد از محصولات خود را در سال جاري صادر کند. منطقه ويژه اقتصادي خلیج‌فارس ویژگی‌هایی دارد که آن را به بستري مناسب براي توليد فولاد تبديل می‌کند. ازجمله ویژگی‌های فوق، عوامل مهم در استقرار کارخانه صبا فولاد خلیج‌فارس در اين منطقه، دسترسي آسان و قابل ‌اتکا به برق و گاز مطمئن به همراه قرارگيري در کنار خطوط اصلي لوله انتقال گاز بوده است. همچنين، با توجه به موقعيت مکاني کارخانه صبا فولاد خلیج‌فارس و نزديکي آن به دريا، امکان توليد آب شيرين با روش‌های مختلف وجود دارد.

بزرگی ادامه داد: اين شرکت به آب‌های آزاد و بین‌المللی دسترسي دارد که می‌تواند منجر به تسهیل فرايند صادرات محصولات و واردات مواد اوليه تولید شود. از این رو ضمن توجه مجموعه سرمایه‌گذاران به منطقه ويژه اقتصادی خلیج‌فارس، زمینه احداث کارخانه صبا فولاد خلیج‌فارس در منطقه ويژه اقتصادی خلیج‌فارس فراهم شد. به‌عبارت‌دیگر، عاملي که باعث شد صبا فولاد در منطقه ويژه حاضر شود، استفاده از مزاياي مناطق ويژه اقتصادي براي توليدکنندگان بوده است. به ‌طور کلی، هنگامی ‌که در بخشي مانند منطقه ويژه خلیج‌فارس با تمرکز صنايع مختلف مواجه هستيم، امکان ايجاد زیرساخت‌ها و امکانات مشترک براي همه صنايع مستقر به وجود خواهد آمد و اين عامل به پيشرفت صنايع کمک شاياني خواهد کرد.

وی یاد آور شد: منطقه ويژه خلیج‌فارس همه نيازهاي لازم براي راه‌اندازی يک شرکت اعم از آب، برق، گاز و ساير امکانات زيرساختي را به فراخور موقعيت فراهم می‌کند و به‌طور کامل در اختيار آن‌ها سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. امکانات ريلي براي حمل و بارگيري، معافیت‌ها و …، ازجمله جذابیت‌هایی است که همواره سرمایه‌گذاران را براي حضور در اين مناطق براي سرمایه‌گذاری و توليد ترغيب می‌کند.

امکانات منطقه‌ی ویژه‌ اقتصادی خلیج فارس

مديرعامل شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس گفت: امکانات منطقه ويژه براي صادرکنندگان باعث افزايش قدرت رقابت توليدکنندگان مستقر در اين منطقه با رقباي داخلي و بین‌المللی شده است. اين منطقه يک اسکله ويژه اختصاصي براي صادرات و واردات فله مواد معدني و فلزي دارد که شرکت‌های حاضر در منطقه ويژه از آن به‌ عنوان پايانه صادراتي استفاده می‌کنند.

بزرگی ادامه داد: سرعت عمل صادراتی شرکت صبا فولاد به واسطه دارا بودن اسکله صادراتي، جهش چشمگیری به خود گرفته است. از این رو، هیچ نوع محصولی در منطقه ويژه و شرکت‌های توليدي انبار نمی‌شود؛ به‌این‌ترتیب، محصول به ‌صورت مکانيزه مستقیما از انبار شرکت‌ها به کشتي بارگيري و به مقاصد صادراتي ارسال می‌گردد که به اين فرايند، اصطلاحا «بارگيري يکسره» نیز گفته می‌شود.

مزیتی صادراتی به نام بارگیری یکسره

مديرعامل شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس، حضور در منطقه ويژه را یک مزیت صادراتی دانست و در این خصوص خاطرنشان کرد: فرايند بارگيري يکسره، امکان بسيار موثر و مفيدي براي توليدکنندگان در منطقه ويژه است؛ زيرا اگر اين توليدکنندگان قصد داشته باشند محصول خود را در منطقه انبار و بعد آن را بارگيري کنند، هزینه‌های آن‌ها به ‌شدت افزايش می‌یابد و از نظر زماني، در مضيقه قرار می‌گیرند. ضمن اينکه در بخش فروش، توليدکننده نيز به دليل عدم فروش، دچار حواشي می‌شود. با این‌حال، رقباي توليدکنندگان حاضر در منطقه ويژه از چنين امکاناتي برخوردار نيستند و البته ناگفته نماند که شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس به علت توليد بريکت گرم، رقيبي به‌خصوصی در ايران ندارد، اما اين شرايط پايدار نيست و احتمالا رقبايي در اين زمينه به ميدان خواهند آمد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.