سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
اضافه برداشت بانک‌ها نصف شد
21 اردیبهشت 1401 - 18:49
شناسه : 27660
رییس کل بانک مرکزی گفت: هم‌اکنون بیشترین ذخایر اسکناس ارزی را در اختیار داریم و علاوه بر حضور بازار متشکل، در فضای غیر رسمی نیز بر اساس نیاز حضور خواهیم داشت.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، علی صالح‌آبادی رییس کل بانک مرکزی، درباره ادعای سرپرست‌های خانوار مبنی بر انسداد حساب‌های آن‌ها، اظهار داشت: هیچ حسابی از سوی بانک مرکزی مسدود نشده است مگر برای عدم برداشت یا جابه‌جایی یارانه‌های پرداخت شده از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها که به دستور مستقیم خود بانک مرکزی و ستاد، این اقدام انجام شده است و تا اطلاع‌ ثانوی در این خصوص، هیچ فردی نمی‌تواند از حسابی که متعلق به یارانه است، برداشت انجام دهد.

وی افزود: در روش گذشته پرداخت یارانه‌ها به سرپرستان خانوار، ارز ترجیحی به واردکننده داده می‌شد، اما هم‌اکنون واردکننده ارز نیمایی دریافت و مابه‌التفاوت به حلقه آخر که مصرف‌کننده است پرداخت می‌شود، بنابراین شکل پرداخت تغییر می‌کند. پرداخت به واردکننده در ادوار پیشین، معایب متفاوتی داشت؛ نخست اینکه وقتی واردکننده ارز ارزان‌قیمت دریافت می‌کرد، ایجاد تفاوت قیمت ۲۰ هزار تومانی باعث می‌شد واردات بیش از نیاز کشور رخ دهد که با اصلاح ارز، میزان واردات، کم‌تر خواهد شد. همچنین به دلیل جنگ اوکراین و روسیه، قیمت جهانی کالاهای اساسی در جهان رشد چشمگیری پیدا کرد و بسیاری از کشورها برای تامین مواد غذایی خود، تعرفه را به عدد صفر رساندند که در این شرایط، واردات با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی موجب می‌شود واردات افزایش یافته و مازاد به‌ صورت قاچاق ارسال شود.

رییس‌کل بانک مرکزی، گفت: موضوع دوم در بحث ارز ترجیحی، ضربه به تولید داخل بود؛ چراکه در کالاهای اساسی زمانی که نرخ ارزان باشد برای تولیدکننده داخل صرفه اقتصادی ندارد که کالا را تولید کند بنابراین، به تولید داخل ضربه وارد می‌شود. بحث دیگر ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی این بود که تنها بخشی از ارز به دست مردم می‌رسید و بخشی دیگر نیز به جیب واسطه‌ها و توزیع‌کنندگان. بنابراین از این پس، واردکننده بر اساس نرخ نیما واردات خود را انجام و در این میان اصلاحاتی انجام می‌شود و تفاوت آن به مردم پرداخت خواهد شد که برای این منظور، یارانه دو ماه به مردم پرداخت شده است.

لزوم تامین زیرساخت‌های کالابرگ

صالح‌آبادی بیان کرد: واردات به شیوه گذشته انجام می‌شود با این تفاوت که در گذشته بانک مرکزی از محل ارز حاصل از فروش نفت، ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تهیه می‌کرد، اما در روش جدید کانال تامین‌کننده ارز متفاوت خواهد بود و ارز از سامانه نیما تامین و واردکننده به‌ صورت رقابتی می‌تواند ارز خود را تهیه کند. درباره زیرساخت کالابرگ باید عنوان کرد که در حال حاضر، به صورت آزمایشی کالابرگ نان را در یکی از استان‌ها اجرا می‌کنیم و در صورتی که آزمون موفقی باشد، به کالاهای دیگر تعمیم خواهد یافت؛ به این شکل که فرد با خرید کالا بخشی از قیمت کالا را می‌پردازد و مابه‌التفاوت قیمت توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها تامین می‌شود.

وی ادامه داد: برای اینکه اجرای طرح به تعویق نیفتد، در ابتدا یارانه دو ماه به‌ حساب سرپرستان خانوار واریز شده است و پس از فراهم شدن زیرساخت‌ها اطلاع‌رسانی لازم به افراد انجام خواهد شد. متولی تامین زیرساخت کالابرگ وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی است و براوردهای اولیه نشان می‌دهد که حدود دو ماه زمان لازم است تا زیرساخت اولیه فراهم شود که در صورت عدم فراهم‌سازی زیرساخت مورد نیاز، پرداخت نقدی انجام خواهد شد.

برنامه بانک مرکزی برای جلوگیری از التهاب در بازار ارز

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که برنامه بانک مرکزی برای جلوگیری از التهاب در بازار ارز چیست، تاکید کرد: در گذشته کار مشکل‌تر بود، زیرا میزان واردات مشخص بود و تنها یک نهاد به نام بانک مرکزی باید ارز را تامین می‌کرد، اما در آینده وضع به‌مراتب بهتر می‌شود و با وجود افزایش نیاز ارزی، درآمد ارزی بانک مرکزی نیز زیاد و ارز حاصل از فروش نفت در ماه‌های اسفند و فروردین، برمی‌گردد. می‌توان گفت که در تاریخ بانک مرکزی، بیشترین ذخایر اسکناس ارزی را در اختیار داریم و نه‌ تنها در بازار متشکل حضور داشته بلکه در فضای غیر رسمی نیز بر اساس نیاز حضور خواهیم داشت.

صالح‌آبادی مطرح کرد: سیاست‌های ارزی و تجاری بانک مرکزی و وزارت صمت هماهنگ است و جلسات منظمی بین وزارت صمت و بانک مرکزی وجود دارد تا دو سیاست متوازن و هماهنگ حرکت کند. بانک مرکزی در کنار ۴.۳ میلیارد دلاری که در سامانه نیما معامله شد، چهار میلیارد دلار برای کالاهای اساسی، برای دارو یک میلیارد دلار و حوزه غذایی سه میلیارد دلار تامین ارز شده و درمجموع ۸.۳ میلیارد دلار در ابتدای سال تامین ارز انجام گرفت.

وی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته نرخ رشد نقدینگی نسبت به گذشته روند نزولی داشته است، گفت: بانک مرکزی در این زمینه برنامه اصلاحی دارد؛ در حال حاضر بانک مرکزی در حوزه نظام بانکی و بدهی بانک‌ها، روند خطوط اعتباری بانک‌ها کاهش داشته و حداقل نسبت به سال گذشته نصف شده است. بدهی دولت نیز کاسته تنخواه خزانه نیز امسال مدیریت شده است.

رییس شورای پول و اعتبار ادامه داد: اوراقی که بانک‌ها به بانک مرکزی فروخته بودند حدود ۹۵ هزار میلیارد تومان بود و اکنون به ۸۹ میلیارد تومان کاهش یافته است. بانک مرکزی به دنبال این است که روند رشد پایه پولی و نقدینگی را کنترل کنیم و این جزو برنامه‌های ما در سال جدید خواهد بود. دولت برای یارانه‌ها نیز خلق نقدینگی نکرده و این یارانه از محل وجوه دولت و درآمد سازمان هدفمندی یارانه‌ها بود.

صالح‌آبادی درباره تورم حاصل از اصلاح سیاست ارز ترجیحی گفت: تورم ایجاد شده بخشی از ناحیه تقاضا و بخشی از ناحیه عرضه است و آنچه حاصل از ناحیه عرضه بر اساس محاسبات انجام شده، ۱۰ درصد است که یارانه حمایتی که واریز می‌شود برای جبران اصلاح قیمت خواهد بود. تسهیلات‌دهی بانک‌ها سال گذشته، ۱۰۰ درصد و امسال ۶۰ درصد افزایش داشته و تسهیلات و تعهداتی که بانک‌ها به مشتریان می‌دهند در سامانه سمات ثبت می‌شود و به‌ مرور تکمیل و به سمت هوشمندسازی حرکت می‌کند و قواعد نظارتی بانک مرکزی در این سامانه پیاده‌سازی می‌شود. امسال سامانه سمات را به نقطه قابل قبولی می‌رسانیم تا نظارت‌ها هوشمند شود و راه‌اندازی و بهره‌برداری از سامانه‌های متعدد دیگری را در دستور کار قرار دادیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در بانک مرکزی، تمام تراکنش‌های افراد و هر ابزار پرداختی که در کشور استفاده می‌شود قابل رصد است و اگر موردی مبنی بر قاچاق و پول‌شویی باشد ،بانک مرکزی رصد کرده و به سرعت با موضوع برخورد خواهد کرد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.