سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
اعلام جزئیات جدید اصلاحات طرح فولادی مجلس
21 بهمن 1399 - 13:38
شناسه : 6794
سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات طرح فولادی مجلس که در کمیسیون نهایی شده است، گفت: بر اساس این طرح، کمیته رصد بازار فولاد جهت تعیین قیمت پایه، سهمیه عرضه در بورس و صادرات واحدها تشکیل می‌شود.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حجت‌الله فیروزی در مورد طرح توسعه پایدار زنجیره فولاد که اوایل هفته جاری در این کمیسیون نهایی و در نوبت صحن قرار گرفته است، اظهار داشت: در طرح پیش‌بینی شده است که کمیته رصد و پایش بازار به ریاست وزیر صمت و با حضور نماینده دادستانی، عضو ناظر مجلس و نماینده بورس تشکیل شود. در این کمیته، محصولات فولادی هر تولیدکننده به ۲ دسته تقسیم می‌شود یک دسته محصولاتی که از همان اول سهمیه عرضه در بورس می‌گیرند و دسته دیگر محصولاتی که سهمیه صادرات به آن‌ها تعلق می‌گیرد؛ یعنی هر کارخانه فولادی بخشی از محصولات خود را به بورس عرضه و بخشی دیگر را هم صادر می‌کند که میزان هر کدام نیز مشخص خواهد شد.

وی افزود: در طرح اولیه این گونه پیش‌بینی شده بود که تولیدکننده تمام محصول را به بورس عرضه و در صورت وجود مازاد، آن را صادر کند که این مساله ممکن بود بازار صادراتی را از بین ببرد ولی با اصلاح صورت گرفته در کمیسیون، تولیدکنندگان، سهم‌شان در عرضه در بورس و برای صادرات مشخص خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واحدهای کوچک زنجیره فولاد می‌توانند به صورت مشترک تعاونی تشکیل دهند، گفت: همچنین مقرر شد همین کمیته رصد و پایش، کف قیمتی را تعیین کند و سقف در رقابت مشخص خواهد شد.

فیروزی ادامه داد: از دیگر اختیاراتی که به کمیته داده شده این است که در مورد قیمت انرژی واحدها تصمیم‌گیری شود. طرحی قبلا در کمیسیون تلفیق مبنی بر واقعی کردن قیمت انرژی برای فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها تهیه شد که البته مورد تصویب قرار نگرفت، از این رو باید منتظر باشیم ببینیم برای این بخش چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد.

وی در مورد قیمت‌گذاری دستوری نیز اذعان داشت: پیش از این مطلبی که مورد بحث واقع شد، توجه به عرضه و تقاضا در بورس بر اساس قیمت‌های تعیین شده در کنار مسئله‌ قیمت‌گذاری دستوری بود. در حال حاضر ساز و کار این است که فقط میزان عرضه و کف قیمتی مشخص خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص امضاهای طلایی، یادآور شد: این کمیته از امضاهای طلایی جلوگیری می‌کند و می‌تواند تنظیم‌گر باشد. همچنین با توجه به حضور دادستان در این کمیته، زمینه بروز امضاهای طلایی از بین می‌رود.

فیروزی ادامه داد: همچنین تولیدکنندگان، صادرکنندگان و تامین‌کنندگان محصولات زنجیره فولاد و متولیان انبارهای کالا اعم از واحدهای مستقر در مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی ملزم به ثبت اطلاعات تولید، خرید و فروش، واردات و صادرات و مصرف کالاهای تولیدی، اطلاعات مکان‌ها و نگهداری کالاها، موجودی اولیه کالاها در انبارها، ورود و خروج کالا به انبارها در سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها به صورت آنی هستند. در صورت عدم ثبت کامل اطلاعات در سامانه جامع تجارت، ثبت سفارش و واردات اقلام مورد نیاز، خرید محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا، حمل و نقل و صادرات توسط آن‌ها مجاز نخواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین بورس کالا ملزم به ایجاد امکان خرده‌فروشی محصولات فولادی مقاطع طویل و محصولات تکمیلی حاصل از ورق ظرف مدت ۳ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون شد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.