سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
اعمال محدودیت در میزان ثبت سفارش شمش آلومینیوم
08 دی 1401 - 11:45
شناسه : 32021
بورس کالای ایران ابلاغ کرد بورس کالا، ترمز افزایش غیر قابل مهار تقاضای کاذب را کشید و به کمک صنعت آلومینیوم آمد.
ارسال توسط : منبع : باشگاه آلومینیوم
پ
پ

به گزارش فلزات نیوز، اگرچه نرخ ارز نیمایی مبنای تعیین قیمت پایه عرضه فلزات در بورس کالا است اما رشد نرخ ارز و تصمیمات فی‌البداهه و خلق‌الساعه باعث بروز هیجانات و ولع خرید در برخی شرکت‌ها شده است. در کنار این موضوع، عدم توازن در میزان عرضه و اجازه خرید هر شرکت یک ناهماهنگی در میزان عرضه و تقاضا ایجاد نموده است، به‌نحوی‌که برای عرضه ۱۰۰۰ تن شمش به هر یک از شرکت‌ها اجازه ثبت سفارش تا ۴۰۰ تن داده می‌شود. این موضوع علاوه بر ایجاد تقاضای کاذب به هیجانات قیمت، به رانت و بازارسازی نیز منجر گردیده است تا جایی که برخی شرکت‌ها برای کنترل بازار و قیمت‌سازی، سعی در خرید اغلب کالاها و توزیع براساس قیمت موردنظر در بازار می‌نمایند.

در کنار این موضوع و در شرایط فعلی ارزی و ریالی کشور، عرضه‌های اعتباری نیز مزید برعلت شده و بی‌نظمی در بازار آلومینیوم دوچندان شده که موجبات سوء‌استفاده برخی شرکت‌ها و دلالان را فراهم آورده است.

اگرچه فروش اعتباری نیز می‌تواند کمکی به صنعت باشد و برخی با استدلال تأمین نقدینگی، انتظارات تورمی و بهره پایین و کم‌بودن هزینه مالی و …. خریدهای اعتباری را بسیار به‌صرفه می‌دانند.

حال در این میان، سوء‌استفاده برخی از سوداگران بازار و همراهی در رقابت بالا به‌وسیله ایجاد تقاضای کاذب در هنگام خرید از بورس، این هیجانات قیمتی را دو برابر نموده و هزینه زیادی به شرکت‌های واقعی تحمیل می‌نماید و درواقع برخی شرکت‌ها هم به‌دلیل مباحث نقدینگی، هیزم آتشی می‌شوند که دود آن به چشم کل صنعت می‌رود.

اما این‌بار ناباورانه بورس کالای ایران برای جلوگیری از این موضوع با ابلاغ محدودیت در میزان تقاضاها سبب کاهش در تقاضای کاذب گردید و به این ترتیب ترمز افزایش غیر قابل مهار موقتاً کشیده شد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.