چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
افت تقاضای بهره‌برداری از معاد گیلان
07 آذر 1400 - 12:23
شناسه : 21037
استاندار گیلان گفت: وجود معادن غیرفعال زیاد در این استان گیلان نشان از سیاست‌های نادرست در این بخش است که برای بهبود آن به اصلاح سریع و جدی حوزه معدن نیاز داریم.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، اسدالله عباسی استاندار گیلان در جلسه شورای معادن استان، اظهار داشت: باید ظرفیت معادن گیلان مشخص و ریشه‌یابی شود؛ چراکه در این استان تقاضای بهره‌برداری از معادن کم است.

وی افزود: در بخش مصالح ساختمانی و همچنین شن و ماسه نیز در گیلان چالش‌های متعددی داریم، زیرا سیاست‌های نادرستی که در اداره صنعت، معدن و تجارت اتخاذ شد، این مشکل را دامنگیر استان کرده است. همچنین در سراسر گیلان معادن چشمگیر از لحاظ تولید و اشتغال نداریم و در این راستا باید از معادن موجود نیز، درست بهره‌برداری شود.

استاندار گیلان، گفت: یکی دیگر از مشکلات گیلان، برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه از رودخانه‌ها است که باعث آسیب به محیط‌زیست می‌شود و نباید این اجازه داد که بیش از ظرفیت از بستر رودخانه‌ها شن و ماسه برداشت کرد. لذا باید این برداشت‌ها طبق اعلام و نظر کارشناسان انجام شود.

عباسی بیان کرد: با توجه به ارائه نظرات کارشناسان، هم‌اکنون مصالح ناشی از رسوبات مناسبی در پشت سدهای سفیدرود، منجیل و سد تاریک وجود دارد که جهت توسعه امور عمرانی می‌توان از این منابع بهره برد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات با خروجی‌های مناسب، ادامه داد: طی سال‌های اخیر برخی اماکن و ساکنان مناطق بالادست به دلیل برداشت‌های بی‌رویه مواد معدنی به خصوص برداشت شن و ماسه دچار آسیب شدند که باید از منبع درآمدهای معادن گیلان، به آن‌ها کمک شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در تجمیع مصالح موجود گیلان نیز علاوه بر اداره صنعت، معدن و تجارت باید سایر ادارت ذی‌ربط نیز راهکار ارائه دهند و مشکلات شناسایی تا برای برطرف شدن آنان اقدامات عملی صورت گیرد و ضمن اینکه مقدار مصالحی که برای آزاد راه و راه‌آهن موردنیاز است نیز باید مشخص شود تا اقدامات لازم برای تهیه آن انجام صورت گیرد.

گفتنی است، در چهارمین جلسه شورای معادن استان گیلان که به ریاست استاندار و در سالن اجتماعات استانداری گیلان در رشت برگزار شد، مسئولان اداره صنعت، معدن و تجارت، راهداری، راه و شهرسازی و سایر مسئولان مربوط به بخش معادن گیلان حضور داشتند. البته در استان گیلان ۱۰۸ معدن وجود دارد که از این تعداد، ۵۰ معدن فعال و ۵۸ معدن غیرفعال و یا متروکه هستند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.