جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
افت عرضه نفت اوپک در ماه دسامبر
19 دی 1400 - 14:57
شناسه : 22816
براساس گزارش‌های منتشر شده، عرضه نفت اوپک در ماه دسامبر با وجود افزایش عرضه برخی کشورها، همچنان کم‌تر از توافق اوپک‌پلاس بود.
ارسال توسط : منبع : شانا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه گذشته میلادی به‌دلیل اختلال‌های پیش آمده در تولید دو عضو آفریقایی این سازمان به مقداری کم‌تر از سطح توافق کاهش تولید اوپک و متحدانش (اوپک‌پلاس) افزایش یافت.

بر اساس نظرسنجی بلومبرگ، عرضه نفت اوپک در ماه دسامبر تنها ۹۰ هزار بشکه در روز رشد کرد و افزایش تولید عربستان سعودی با افت تولید لیبی و نیجریه خنثی شد.

وزیران نفت و انرژی این ائتلاف روز سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه در بیست‌ و چهارمین نشست خود، برنامه تسهیل توافق کاهش تولید و سازوکار تعدیل ماهانه تولید را که در نوزدهمین نشست وزیران اوپک پلاس تصویب شده بود دوباره تایید کردند و بر اساس آن مقرر شد مجموع عرضه ماهانه اوپک‌پلاس در فوریه ۲۰۲۲ نیز مانند ۶ ماه اخیر ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد، اما فرایند افزایش تولید به‌دلیل ناتوانی بعضی از اعضای این ائتلاف برای بالا بردن سطح تولیدشان در پی مشکل سرمایه‌گذاری و بی‌ثباتی داخلی، با مانع روبه‌رو شده است.

تولید نفت لیبی پس از یک سال بهبود و ثبات دوباره مختل شده است و تعطیلی میدان نفتی شراره در پی حمله شبه‌نظامیان و اختلال و آسیب خطوط لوله این کشور در نهایت سبب شد عرضه نفت لیبی دوباره کاهش یابد و به ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

عرضه نفت نیجریه هم به‌دلیل دشواری صادرات و مشکل در بارگیری محموله‌ها در پایانه‌های این کشور، ۱۱۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به یک میلیون و ۴۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

بر اساس توافق کاهش تولید اوپک‌پلاس، ۱۰ کشور از ۱۳ عضو اوپک که در توافق کاهش تولید ائتلاف اوپک‌پلاس مشارکت داشته‌اند اجازه یافتند تولیدشان را ماه گذشته میلادی حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند، اما مجموع افزایش تولید آن‌ها تنها ۱۵۰ هزار بشکه در روز بود. در حالی که آنگولا موفق شد تولیدش را در ماه دسامبر اندکی بهبود دهد، اما عرضه نفت این کشور حدود سه برابر مقدار توافق‌شده در توافق این ائتلاف کاهش یافته است.

گفتنی است، محدودیت‌های موجود برای افزایش تولید که بخشی از آن به‌دلیل سرمایه‌گذاری ناکافی ایجاد شده در حال سرایت به دیگر تولیدکنندگان اوپک‌پلاس است. روسیه که از سهمیه تولید بالاتری برخوردار است، ماه گذشته میلادی موفق نشد تولیدش را افزایش دهد که بیانگر استفاده این کشور از تمام ظرفیت موجود برای تولید نفت است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.