جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
افزایش ذخیره مجتمع طلای موته
14 فروردین 1400 - 13:32
شناسه : 9575
مدیر مجتمع طلای موته گفت: با بهره‌برداری از معدن طلای دره‌اشکی طی سال جاری، تعداد معادن فعال مجتمع به سه معدن خواهد رسید.
ارسال توسط : منبع : دنیای اقتصاد
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، علیرضا طالاری مدیر مجتمع طلای موته با بیان اینکه هم‌اکنون دو معدن در مجتمع فعال است، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۴ به دنبال اخذ مجوز زیست‌محیطی برای دریافت پروانه معدن دره‌اشکی بوده‌ایم که سرانجام پس از گذشت پنج سال موفق به دریافت مجوز شدیم.

وی افزود: با دریافت مجوز زیست‌محیطی برای معدن دره اشکی تا اوایل سال ۱۴۰۰ پروانه بهره‌برداری نیز اخذ خواهیم کرد. و با بهره‌برداری از معدن طلای دره‌اشکی علاوه بر اینکه ذخیره طلای مجتمع از حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن به سه میلیون تن افزایش خواهد یافت.

مدیر مجتمع طلای موته، گفت: بعد از اکتشافات تکمیلی از معدن یاد شده، ۵۰۰ هزار تن به ذخایر معدنی مجتمع اضافه می‌شود. بهره‌برداری از معدن طلای سنجده ازجمله طرح‌های در حال اجرای مجتمع است که اکنون پیمانکار آن انتخاب و قرارداد سه‌ساله به امضا و از ابتدای دی‌ماه عملیات بهره‌برداری از معدن کلید خورد.

طالاری همچنین طرح مدار آبگیری و استحصال طلا از سد باطله قدیمی را از جمله طرح‌های توسعه‌ای مجتمع طلای موته برشمرد و بیان کرد: در سال آینده، مناقصه پروژه یاد شده به‌ عنوان بزرگ‌ترین پروژه برگزار خواهد شد. اجرای این طرح موجب می‌شود علاوه بر اهداف زیست‌محیطی، حدود ٨٥ درصد آب مورد مصرف در کارخانه بازگشت داشته باشد و سالیانه حدود ٤٠ کیلوگرم از سد باطله‌های قدیمی استحصال شود.

وی با اشاره به میزان تولید شمش طلا در مجتمع طلای موته طی سال ۱۳۹۹، یادآور شد: میزان تولید مجتمع در سال‌جاری در مجموع ۳۲۱ کیلو شمش طلا است که نسبت به برنامه از رشد ۷ درصدی برخوردار بود. در سال‌۱۳۹۹ به علت افت عیار خاک با ۳ درصد کاهش تولید نسبت به مدت مشابه سال۱۳۹۸ مواجه شدیم.

مدیر مجتمع طلای موته، برنامه تولید این مجتمع را برای سال آینده ۳۰۰ کیلو شمش طلا اعلام کرد و اذعان داشت: چنانچه بتوانیم ماده معدنی پرعیار تامین کنیم، به ‌طور قطع بیشتر از برنامه تولید خواهیم کرد.

طالاری در خصوص تولید شمش‌های ۵۰۰ گرمی و یک کیلویی بیان کرد: طی سال‌جاری با خرید کوره‌های ذوب مجهز توانستیم شمش طلای ۵۰۰ گرمی و یک کیلویی مطابق با استانداردهای جهانی تولید کنیم.

وی با بیان اینکه تولید شمش طلا در این مجتمع، هم‌تراز استانداردهای جهانی است، تصریح کرد: این مجتمع با اقدامات انجام‌شده در زمینه استانداردسازی شمش طلا، توانسته است شمش تولیدی خود را ازنظر کیفی و عیار به سطح جهانی برساند.

وی افزود: سیستم‌های ذوب و ریخته‌گری این کارخانه را برای تولید شمش‌های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ گرمی ارتقا داده‌ایم و با استفاده از کوره‌های مخصوص القایی، ذوب انجام می‌دهیم. همچنین برای استانداردسازی تولید شمش، این مجتمع به آزمایشگاهی با استاندارد ۱۷۰۲۵ مجهز شده که در سطح کشور منحصربه‌فرد است.

مدیر مجتمع طلای موته در خصوص چشم‌انداز تولید طلا در کشور اذعان داشت: ذخیره موجود طلای محتوی کشور حدود ۴۴۰ تن است. برای افزایش این ظرفیت، معادن بسیاری برای تولید طلا، پروانه اکتشاف گرفته‌اند و درصدد احداث کارخانه فرآوری هستند. به جرات می‌توان گفت چشم‌انداز طلا در ایران روشن است و در یک الی دو سال آینده، به تولید بالای ۱۲ الی ۱۳ تن خواهیم رسید.

طالاری با اشاره به چالش‌های موجود در اکتشاف و استخراج طلا در کشور، تاکید کرد: خوشبختانه فعالیت‌های اکتشافی و استخراجی طلا در کشور بومی‌سازی شده است. با توجه به تحریم‌ها، تنها مشکلی که در این زمینه وجود دارد، واردات مواد اولیه که یکی از مواد مصرفی آن، سیانورسدیم ۹۸ درصد به کشور است.

وی ادامه داد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران یک سری قرارداد منعقد کرد تا تولید سیانور ۹۸ درصد را در سطح کشور انجام دهد. در حال حاضر تنها دو کارخانه آن ‌هم در سطح بسیار کوچک، سیانور ۴۰ درصد تولید می‌کنند. این سیانور، در فرایندهای مجتمع طلای موته صفر تا صد مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما خیلی از معادن طلا نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

مدیر مجتمع طلای موته در خصوص قیمت‌های جهانی طلا طی سال آینده، عنوان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، نرخ جهانی طلا در سال ۱۴۰۰ باید به سه هزار دلار در هر اونس برسد اما با توجه اخبار ناشی از واکسیناسیون کرونا هم‌اکنون شاهد افت ۲۰۰ دلاری قیمت این فلز زرد هستیم به‌گونه‌ای که قیمت جهانی طلا از یک هزار و ۹۳۰ دلار در هر اونس به یک هزار و ۷۳۰  دلار رسیده است.

طالاری در پایان با اشاره به قیمت داخلی طلا در سال آینده، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی نرخ طلا در بازار داخلی تابعی از مسائل و محدودیت‌های بین‌المللی است و در صورت برداشته شدن تحریم‌ها شاهد کاهش قیمت طلای زرد در کشور خواهیم بود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.