سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت آلومینیوم هند
04 دی 1401 - 14:20
شناسه : 31815
به دنبال افزایش تقاضا برای آلومینیوم با وجود آنکه صنعت آلومینیوم به‌همراه سایر صنایع در هند طی دوران شیوع کرونا با رکود مواجه بوده، افزایش تقاضا برای آلومینیوم در این کشور، افزایش سرمایه‌گذاری را به‌همراه داشته است.
ارسال توسط : منبع : باشگاه آلومینیوم
پ
پ

 به گزارش فلزات نیوز، آنیل آگاروال (Anil Agarwal)، رئیس هیئت‌مدیره گروه ودانتا در مصاحبه‌ای مطبوعاتی که در ماه سپتامبر با متال‌بولتن داشت، اظهار کرد: درحال‌حاضر پتانسیل رشد در بازار آلومینیوم بالا است. شرکت ودانتا آلومینیوم در سال ۲۰۰۱ موفق به تصاحب ۵۱ درصد از سهام شرکت بهارات آلومینیوم  (Bharat Aluminium) یا همان بالکو شد و با این حساب در آن زمان ظرفیت تولید خود را به ۵۹۰ هزار تن افزایش داد. این افزایش ظرفیت برای شرکت بالکو حیاتی و استراتژیک محسوب می‌شود.

پتانسیل تولید بالا:

در میان صنعت گسترده و وسیع آلومینیوم هند، شرکت نالکو صاحب بزرگترین و غنی‌ترین معادن بوکسیت است. شرکت نالکو در راستای رشد صنعت آلومینیوم هند و همچنین افزایش ظرفیت، توانسته طی ۲۰ سال گذشته تغییرات قابل‌توجهی در تولید آلومینای این کشور داشته باشد.

صنعت آلومینیوم درمجموع دردست ۱۰ شرکت اصلی هند یعنی شرکت‌های هیندالکو، نالکو، باهارات، جیندال، ساشتامتالز، PG، آلومینیوم هند، سنتری اکستروژن، ماناکزیا و آلومینیوم مان (Maan) قرار گرفته است. براساس گزارش اداره معادن هند، منابع بوکسیتی این کشور ۳٫۸۹۶ میلیارد تن برآورد می‌شود. گسترش صنعت بوکسیت هند در راستای ارتقای هند به سومین اقتصاد بزرگ جهان است. پیش‌بینی می‌شود در این مسیر، مصرف سرانه آلومینیوم در هند از ۲٫۵ کیلوگرم به ۱۱ کیلوگرم افزایش یابد.

رشد صنایع ساختمان، هوا-فضا، خودروسازی، بسته‌بندی و صنایع دفاع موجب افزایش تقاضا برای فلز آلومینیوم در این کشور گردیده است.

درپی افزایش تقاضا برای فلز آلومینیوم در هند، بسیاری از واحدهای تصفیه آلومینا تولید خود را افزایش دادند. واحد تصفیه لانجیگار (Lanjigarh) ازجمله واحدهایی است که ظرفیت تولید خود را از ۲ میلیون تن به ۵ میلیون تن افزایش خواهد داد. این واحد زیرمجموعه شرکت بالکو (Balco) است و با این افزایش ظرفیت، تولید آلومینیوم این شرکت نیز افزایش خواهد یافت به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود طی ۲۴-۱۸ ماه آینده، ظرفیت تولید آلومینیوم این شرکت به ۲٫۸ میلیون تن برسد.

به‌گفته‌ی مدیرعامل شرکت بالکو، همزمان با افزایش ظرفیت در این شرکت، هزینه تولید آلومینیوم کاهش خواهد داشت. این شرکت پیش‌بینی می‌کند که تا دو سال آینده بتواند هزینه تولید آلومینیوم خود را به‌ازای هر تن ۳۰۰ دلار کاهش داده و به ۱۲۰۰ دلار (تن) برساند.

از دیگر پروژه‌های آلومینیومی که در‌حال‌حاضر در هند دردست بررسی است، پروژه ساخت واحد اکستروژن گرینفیلد ۳۴ هزار تنی شرکت هیندالکو با سرمایه‌گذاری ۷٫۳ میلیارد روپیه است. شرکت هیندالکو نیز توانسته با سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت آمریکایی آلمکس (Almex) بیش از پیش آلیاژ آلومینیوم موردنیاز صنایع هوا-فضا و صنایع دفاعی را در داخل هند تأمین نماید.

یک کارشناس صنعت آلومینیوم می‌گوید: با توجه به اینکه شرکت هیندالکو در چهار سایت مختلف خود مجموعاً ۱٫۳ میلیون تن تولید آلومینیوم دارد، پیش‌بینی می‌شود که این شرکت رشد قابل‌توجهی در صنایع پایین‌دستی نظیر صنایع دفاع، هوا-فضا و صنعت خودروسازی داشته باشد.

نولیس بزرگترین تولیدکننده محصولات نورد تخت و یکی از بزرگترین شرکت‌های بازیافت‌کننده ضایعات آلومینیومی با ظرفیت بازیافت ۲۱٫۵ میلیون تن و یکی از زیرمجموعه‌های هیندالکو محسوب می‌شود. در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ آلومینیوم بازیافتی این شرکت محتوی ۶۱ درصد آلومینیوم ثانویه بوده است. شرکت نولیس خود در سال ۲۰۲۰ موفق به تصاحب کامل آلریس (Aleris) گردید با این هدف که بتواند ردپای بیشتری از خود در بازار آلومینیوم برجای بگذارد.

پروژه‌های افزایش ظرفیت بیشتری در راه است:

یکی از مهم‌ترین نقاط مشترک میان گروه ودانتا و گروه هیندالکو توان آنها در تکمیل پروژه است. طی یکسال گذشته شرکت هیندالکو سعی داشته پروژه افزایش ظرفیت خود را در اوریسا پیش ببرد که موفقیت‌آمیز نیز بوده است. این پروژه شامل افزودن ۵۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید در واحد بازیافت آلومینای ۱٫۵ میلیون تنی اوریسا است.

این واحد بازیافت، به معادن اوریسا دسترسی داشته و می‌تواند به‌راحتی آلومینا با خلوص بسیار بالا تولید نماید.

شرکت نالکو نیز یکی از شرکت‌های هندی است که می‌تواند آلومینا با خلوص بالا تولید کند.

درحالی‌که هیندالکو و ودانتا درحال رقابت برای افزایش ظرفیت فعلی خود هستند، حرکت شرکت نالکو در این زمینه کندتر پیش‌ می‌رود.

در سال ۲۰۲۱ شرکت نالکو اعلام کرد که درحال افزایش ظرفیت در واحد ذوب آنگول (Angul) واقع در اوریسا است. براساس تصمیم این شرکت، ظرفیت این واحد ذوب از ۴۶۰ هزار تن به ۶۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

این پروژه سالها دردست اجرا بوده و کلنگ اولیه این افزایش ظرفیت زده شد لکن هنوز این افزایش ظرفیت به فاز اجرا نرسیده است.

از سوی دیگر شرکت نالکو به‌تدریج سعی در افزایش ظرفیت تولید آلومینا در واحد دامانجودی (Damanjodi) داشته است. درحال‌حاضر ظرفیت این واحد تولیدی ۲٫۷۵ میلیون تن می‌باشد. برنامه این شرکت برای افزایش ظرفیت به ۳٫۵ میلیون تن بوده که هنوز محقق نشده است.

علیرغم آنکه شرکت نالکو از رقبای خود اندکی عقب است، اما یکی از پایگا‌ه‌های مهم صنعت آلومینیوم هند محسوب می‌شود. شرکت نالکو اعلام نموده که به‌زودی یک واحد تولید آلومینیوم آلیاژی با ظرفیت ۶۰ هزار تن و چندین پروژه پایین‌دستی دیگر را راه‌اندازی خواهد کرد. این پروژه‌ها شامل یک واحد اکستروژن با ظرفیت ۵۰ هزار تن، یک واحد تولید فویل با ظرفیت ۹۰ هزار تن، یک واحد نورد با ظرفیت ۳۰ هزار تن و یک واحد تولید چرخ با ظرفیت ۶۰۰ هزار عدد در سال می‌باشند.

سایر پروژه‌های در دست اقدام:

علاوه بر افزایش سرمایه‌گذاری دو شرکت ودانتا و نالکو در افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم و آلومینا، این‌ دو شرکت در اواخر سال ۲۰۲۱ اعلام کردند که یک پارک آلومینیومی در مجاورت واحد ذوب خود راه‌اندازی خواهند کرد.

ازآنجایی‌که اوریسا منطقه‌ای با تولید الکتریسیته مازاد بر نیاز است، شرکت ودانتا از دولت درخواست کرده که الکتریسیته موردنیاز این پارک‌ها با نرخ مناسب تأمین گردد.

از این طریق بخشی از الکتریسیته مازاد اوریسا مصرف داخلی خواهد داشت. همزمان هزینه تولید واحدهای احداث شده در این پارک آلومینیومی پایین خواهد بود.

شرکت ودانتا متعهد شده که ۳ میلیون تن فلز مذاب در واحد ذوب جارسوگودا Jharsugda)) تولید کند. البته هنوز موفق نشده به این ظرفیت دست یابد لکن در برنامه چند سال آتی خود قرار داده است.

نالکو نیز اظهار داشته طی قرارداد مشترکی که با دولت بسته است، پارک آلومینیومی با مساحت ۲۲۳ آکریا ۹۰۲۴۸۱ مترمربع احداث خواهد کرد. دولت اوریسا به‌شدت از این طرح حمایت می‌کند چرا که راه‌اندازی این پارک آلومینیومی به مفهوم افزایش فرصت‌های شغلی در این منطقه خواهد بود.

براساس این گزارش تولید شرکت ودانتا طی سه‌ماهه نخست سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱، ۱۷ درصد رشد سالانه داشته و به ۵۴۹ هزار تن رسیده است. در همین دوره هیندالکو ۳۱۹ هزار تن تولید داشته است. این درحالی است که طی دوره مشابه سال قبل از آن، تولید هیندالکو ۲۹۱ هزار تن بوده است. هم‌زمان شرکت نالکو اظهار داشته که طی این دوره، تولید آن به ۱۱۴ هزار تن رسیده که ۱۶ هزار تن بیش از مدت مشابه سال گذشته است.

پیش‌بینی می‌شود که با کاهش خطر شیوع کرونا و همچنین مشکلات ناشی از شیوع این بیماری، تولید شرکت‌های هندی همانند سایر شرکت‌های آلومینیومی در سطح جهان، افزایش یابد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.