جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
افزایش قیمت زغال‌سنگ در اروپا
21 مرداد 1400 - 11:53
شناسه : 16075
براساس گزارش‌های منتشر شده، قیمت زغال‌سنگ در اروپا به دلیل افزایش تقاضا و محدودیت‌های عرضه، به بالاترین حد ۹ سال اخیر صعود کرد.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، بهای معاملات زغال‌سنگ در بازار ICE فیوچرز یوروپ از مرز ۱۰۱ دلار در هر تن گذشت و به بالاترین حد از سال ۲۰۱۲ تاکنون صعود کرد.

تابستان امسال تقاضا برای تولید نیرو با مصرف زغال‌سنگ در پی موج گرمای کشنده کم‌سابقه در سراسر اروپا و جهش قیمت گاز طبیعی، افزایش پیدا کرده است. این محصول برای تولید نیرو ارزان‌تر به خصوص در شرایطی که روسیه با صادرات کم‌تر گاز به اروپا مواجه بود، باعث کاهش ذخایر گاز این منطقه شده است.

عرضه زغال‌سنگ در حالی کاهش پیدا کرد که شرکت‌های نیرو پیش از فرا رسیدن فصل زمستان، به ذخیره‌سازی می‌پردازند. همزمان عرضه زغال‌سنگ از سوی برخی از کشورهای بازار نوظهور به دلیل ناآرامی داخلی و مسائل لجستیکی مختل شد.

قیمت زغال‌سنگ در سراسر جهان امسال افزایش پیدا کرد و در این راستا قیمت زغال‌سنگ صادراتی از استرالیا به بالاترین حد طی یک دهه اخیر رشد داشت و هزینه‌های زغال‌سنگ وارداتی از چین به اروپا نیز افزایش یافت.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد تولید برق با استفاده از زغال‌سنگ پس از کاهش ۴.۶ درصدی در سال گذشته، به ترتیب در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، ۳ درصد رشد خواهد داشت.

جیمز وادل مدیر گاز اروپایی در شرکت انرژی اسپکتس، اظهار داشت: معمولا انعطاف‌پذیری کافی در میزان عرضه بازار زغال‌سنگ وجود دارد که باعث تاثیرگذاری بر روی بازار گاز می‌شود. اما به دلیل کاهش شدید موجودی گاز در اروپا و عدم وجود مکانیزمی برای تامین سریع آن، این ماده مهم انرژی تاثیر متقابلی روی بازار زغال‌سنگ داشته است.

قراردادهای ماه آتی و سه ماهه آتی زغال‌سنگ اروپا از اواسط ماه ژوئن بیش از یکصد دلار در هر تن معامله می‌شوند که در ادامه مشکلات عرضه قیمت‌ها را در سال میلادی آینده هم بالا نگه خواهند داشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکت‌های نیرو بالاترین قیمت یک دهه اخیر را برای زغال‌سنگ و گاز طبیعی می‌پردازند که به معنای قیمت بالاتر برق برای مصرف‌کنندگان اروپایی خواهد بود. این امر نگرانی‌های از تحمیل هزینه بالاتر برق به خانوارهایی که از نظر مالی در تنگنا قرار دارند را افزایش داده است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.