سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
افزایش چشمگیر درآمد شرکت مس تا ۴ سال آینده
29 اردیبهشت 1400 - 15:47
شناسه : 12445
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران مطرح کرد؛ مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم صورت‌گرفته تا ظرف چهار سال آینده درآمد شرکت مس از 2،5 میلیارد دلار؛ به 4،5 میلیارد دلار افزایش یابد که همین امر باعث می‌شود ایران در تولید مس جزو 10 کشور برتر دنیا قرار گیرد.
ارسال توسط : منبع : مس پرس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در جلسه تولید مجتمع‌ مس سرچشمه رفسنجان، اظهار داشت: از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۱ میزان عیار معادن مس در دنیا کاهش قابل‌توجهی پیدا خواهد کرد و چهار معدن بزرگ دنیا به پایان عمر خود می‌رسند که این موضوع به همراه افزایش تقاضا، منجر به افزایش قیمت مس در شرایط کنونی شده است.

وی افزود: چین برای سال ۲۰۲۲ با توجه به حجم گردش مالی سالانه بیش از ۱۴،۷ تریلیون دلار، رشد اقتصادی ۹ درصد را تعیین ‌کرد که این موضوع بیانگر رشد اقتصادی تقاضا در دنیا است. از سوی دیگر کشورهای اروپایی نیز برای تحقق رشد اقتصادی مدنظر در سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده‌اند که در پی آن ضمن افزایش تقاضا، با توجه به کاهش عیار معدن و تناژی، قیمت مس افزایش قابل‌توجهی پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، گفت: ۱۹۹ پروژه مس در دنیا در حال شکل‌گیری و راه‌اندازی است که مقرر شده تا سال ۲۰۳۱ کمبود ناشی از تقاضا بابت پایان عمر چهار معدن را جبران کند. در این راستا ۱۰،۶ میلیون تن مس توسط این پروژه‌ها باید تامین و جایگزین شود. این پروژه‌ها در کشورهای مختلف تقسیم شده که ایران نیز در این تقسیم‌بندی‌ها و ارزیابی‌ها حضور دارد و توانستیم در این پروژه‌ها قرار گیریم.

سعدمحمدی بیان کرد: به طور مثال شیلی قرار است با سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیارد دلار، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن به تولیدات خود اضافه کند. کشور پرو قصد دارد تا سال ۲۰۳۱ با ۱۴میلیون دلار سرمایه‌گذاری، ۶۵۰ هزار تن به تولیدات خود بیفزاید. آمریکا نیز با حدود ۱۰ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در این پروژه‌ها قرار گرفته است، ادامه داد: با توجه به پروژه‌های مذکور و درحالی‌که خوشبختانه ایران نیز در این ظرفیت‌سازی لحاظ شده است، قصد داریم ظرفیت تولید خود را به ۶۰۰ هزار تن کاتد مس برسانیم که این بدان معناست که ۳۰۰ هزار تن ظرفیت جدید ایجاد کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: زمانی که به آمار و ارقام نگاه می‌کنیم؛ به این نکته مهم پی می‌بریم که تولید کشور در مقایسه با کشور پرو که می‌خواهد ۶۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید خود اضافه کند، رقم قابل‌قبولی است. نکته جالب‌تر اینکه میزان سرمایه‌گذاری در کشور شیلی با توجه به زیرساخت‌های ضعیفی که دارد، به ازای هر تن مس ۲۲ هزار دلار است که این سرمایه‌گذاری در کشور پرو تقریبا ۱۴ هزار دلار برآورد شد.

سعدمحمدی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین میزان سرمایه‌گذاری که قرار است در حوزه صنعت مس در ایران انجام شود با احتساب اعداد و ارقامی که مشخص کرده‌ایم تقریبا هشت هزار دلار به ازای هر تن است. در واقع عددی که می‌خواهیم به ازای هر تن تولید سرمایه‌گذاری ‌کنیم در مقایسه با دنیا؛ عدد بسیار پایین‌تری است که جای افتخار دارد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.