جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
افزایش ۴٫۵ درصدی تولید فولاد خام در کشور
25 آذر 1399 - 7:16
شناسه : 3358
معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سلسله گزارش‌های محصولات منتخب، آخرین وضعیت صنعت فولاد خام و محصولات فولادی را منتشر کرد.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل از دنیای معدن، صنعت فولاد یکی از صنایعی است که نقش مهمی در رشد و توسعه کشورهای پیشرفته صنعتی ایفا کرده است و همواره مصرف سرانه فولاد، به عنوان یکی از شاخص‌های رشد و توسعه کشورها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
در ایران این صنعت به دلیل ایجاد اشتغال، درآمد ارزی و ایجاد تحرک در صنایع پایین دستی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
این کالا بعد از نفت و گاز دومین کالای پرحجم تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد و تعداد زیادی از صنایع پایه از قبیل حمل ‌و نقل، ساختمان، ساخت ماشین‌آلات، معدن و دیگر صنایع مرتبط با تولید و انتقال انرژی، به صنعت فولاد وابسته هستند. از این رو بهبود و توسعه صنعت فولاد از اهمیت ویژه‌ای در توسعه اقتصادی کشورها برخوردار است.
بنا بر این گزارش، براساس مطالعات انجمن جهانی فولاد، به ازای هر ۱ دلار ارزش افزوده در صنعت فولاد، ۲٫۵۰ دلار ارزش افزوده در سایر بخشهای اقتصادی جهانی ایجاد می‌شود.
همچنین هر ۲ نفر اشتغال در بخش صنایع فولاد، منجر به ۱۳ نفر اشتغال در سایر زنجیره‌های تامین آن می‌شود.
در این گزارش تصریح شده، آمار انجمن جهانی فولاد نشان داد، تولید جهانی فولاد خام در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال گذشته ۳٫۰ درصد افزایش یافته و به ۱۸۶۸٫۸ میلیون تن رسید.

افزایش ۴٫۵ درصد تولید فولاد خام در کشور

در ایران، تولید فولاد خام با ۴٫۵ درصد افزایش، به ۲۵٫۶ میلیون تن رسید. همچنین تولید جهانی محصولات فولادی در سال ۲۰۱۹ نسسبت به سال گذشته ۳٫۴ درصد افزایش یافت و به ۱۷۶۷ میلیون تن رسید. در ایران، تولید محصولات فولادی با ۵٫۶ درصد کاهش، به ۱۸٫۵ میلیون تن رسیده است.

آخرین وضعیت طرح های در دست اجرا

در این گزارش تصریح شده است، در طرح‌های در دست اجرای تولید فولاد خام، استان‌های کرمان، خوزستان، یزد، فارس و گیلان به ترتیب با ۱۴، ۱۳، ۱۰، ۸ و ۶ درصد، مجموعا با ۵۱ درصد ظرفیت اسمی مورد انتظار کل کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
در طرح‌های در دست اجرای تولید محصولات فولادی، استان‌های خوزستان، کرمان، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی و یزد به ترتیب با ۱۸، ۹، ۷، ۶، ۵٫۴ و ۵٫۱ درصد، مجموعا با ۵۲ درصد ظرفیت اسمی مورد انتظار کل کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
۵۴ درصد ظرفیت اسمی واحدهای فعال صنعت فولاد خام به استان‌های خوزستان، یزد، هرمزگان و اصفهان به ترتیب با ۱۶، ۱۵، ۱۲ و ۱۱ درصد تعلق دارد.
۶۶ درصد ظرفیت اسمی واحدهای فعال صنعت محصولات فولادی به استان‌های اصفهان، قزوین، یزد، خوزستان، مرکزی و آذربایجان شرقی به ترتیب با ۲۰، ۱۲، ۹، ۹، ۸ و ۸ درصد تعلق دارد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.