دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت ×
اقتصاد آمریکا در مسیر سبقت از چین
01 خرداد 1401 - 16:44
شناسه : 28076
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، رشد اقتصادی چین ممکن است برای اولین بار از سال ۱۹۷۶، به دلیل محدودیت‌های ویروس کرونا از ایالات‌ متحده کمتر باشد و این امکان وجود دارد که به ایجاد پیامد سیاسی بالقوه غیر قابل پیش‌بینی در پکن و واشنگتن منجر شود.
ارسال توسط : منبع : کالاخبر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، بلومبرگ اکونومیکس در گزارشی نوشت: دومین اقتصاد بزرگ جهان امسال تنها ۲ درصد رشد خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود که در مقایسه، تولید ناخالص داخلی ایالات‌ متحده در سال جاری، ۲.۸ درصد افزایش پیدا کند. در حالی که پکن در حال اعمال اقدامات محرک مالی، پولی و نظارتی است، سیاست کووید صفر رییس‌جمهور شی جین پینگ که مستلزم محدود کردن شدید فعالیت‌ها در هنگام شیوع ویروس است، تاثیر آن را کاهش می‌دهد.

میانگین پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۲، همچنان بالای ۴ درصد است؛ داده‌های بانک جهانی نشان می‌دهد امسال برای اولین بار است که سرعت رشد کل سال چین از رقیب خود از سال ۱۹۷۶، زمانی که چین در حال بیرون آمدن از دهه پرآشوب انقلاب فرهنگی بود، عقب‌تر است.

نرخ رشد ۲ درصدی بسیار کم‌تر از هدف رشد رسمی دولت یعنی حدود ۵.۵ درصد در سال جاری خواهد بود. وال‌استریت ژورنال طی ماه میلادی گذشته، گزارش داد که ریاست‌جمهوری چین به مقامات اظهار داشت: مقامات اطمینان حاصل کنند که رشد چین در سال جاری از ایالات ‌متحده پیشی خواهد گرفت.

برخی از اقتصاددانان اکنون تخمین می‌زنند که تولید ناخالص داخلی چین طی این سه ماهه در بحبوحه کاهش خرده فروشی و تولید صنعتی در ماه آوریل کاهش یافته است. رشد ۲ درصدی نیز ضعیف‌ترین رشد برای چین از سال ۱۹۷۶ خواهد بود و حتی در سال ۲۰۲۰ که همه‌گیری رشد تولید ناخالص داخلی را به ۲.۲ درصد کاهش داد، کم‌تر از آن خواهد بود.

لازم به ذکر است که جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا، طی صدور بیانیه‌ای درباره داده‌های تولید ناخالص داخلی در ماه ژانویه اعلام کرد: برای اولین‌بار در ۲۰ سال گذشته، اقتصاد آمریکا سریع‌تر از چین رشد کرد، اما آیا ایالات‌ متحده می‌تواند بر اساس میانگین سالانه از چین پیشی بگیرد یا خیر؟

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.