جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
القایی‌ها اقدامات غیرمنطقی انجام می‌دهند
16 بهمن 1400 - 16:02
شناسه : 24188
در روزهای گذشته تولیدکنندگان کوره‌های القایی از افزایش قیمت آهن‌اسفنجی گله‌مند بودند و برخی مدیران این بخش در اظهار نظری بهره‌برداری سایر بخش‌های زنجیره فولاد از جمله بخش معدن را رانت‌خواری مطرح کرده‌اند در این راستا دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: متاسفانه واحدهای القایی به جای حل مشکل با مذاکره، اقداماتی غیرمنطقی انجام می‌دهند تا سایر بخش‌ها با مشکل مواجه شوند. البته برنامه‌ریزی در جهت استفاده کوره‌های القایی از آهن‌اسفنجی نیز صورت نگرفته است.
ارسال توسط : منبع : اقتصاد آنلاین
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، سعید عسگرزاده دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران درخصوص برخی نظرهای مدیران در خلال اعتراض واحدهای القایی پیرامون رانت در حوزه سنگ‌آهن به عنوان بالادست زنجیره فولاد، اظهار داشت: گویا منظور از این صحبت، واحدهای تولیدکننده‌ای هستند که کل زنجیره را به صورت یکجا در اختیار دارند. لذا این صحبت نباید به این معنی و مفهوم تلقی شود که نسبت درآمد به هزینه شرکت‌های سنگ‌آهنی خیلی بالا است یا از سودآوری بالایی برخوردارند.

با این رویکرد، همه به مشکل برمی‌خورند

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران ضمن تاکید این نکته که اساسا این شیوه مقایسه منطقی نیست، گفت: تا زمانی که یاد نگیریم به جای حل مسئله به هم صنفان خودمان ضرر و زیان وارد نکنیم، مسایل نه تنها حل نمی شود، بلکه شرایط کشور نیز به سمت توسعه و اصلاح پیش نخواهد رفت.

عسگرزاده بیان کرد: باید یاد بگیریم مسائل را با مذاکره حل کنیم نه اینکه دیگران را نیز به سمت مشکلات هدایت کنیم. این نوع صحبت کردن و بیان مشکلات با این لحن نه تنها چالش را رفع نخواهد کرد، بلکه باعث مشکل دار شدن سایر واحدها نیز خواهد شد.

وی افزود: اگر تولیدکنندگان کوره‌های القایی هم‌اکنون مشکل دارند باید مسایل را مطرح و از دولت درخواست کمک کنند تا چرخ اقتصادی این واحدها نیز بچرخد. اگر انتظار داشته باشیم که چون شرکت‌های القایی به مشکل خورده‌اند سایر شرکت‌ها در بخش‌های دیگر تولید نیز مشکل دار شوند رویکرد منطقی نخواهد بود.

بنا نبود القایی‌ها از آهن‌اسفنجی استفاده کنند

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران، اذعان داشت: مباحثی مانند عرضه در بورس یا مسائل مرتبط با بالادست زنجیره هیچ ربطی به کوره‌های القایی ندارد. مشکل اصلی آن‌ها، کمبود قراضه در وهله اول و آهن‌اسفنجی در وهله بعدی است و دولت باید تمهیداتی بیندیشد تا مشکل این واحدها نیز حل شود، اما این واقعیت را نباید فراموش کنیم که کسی در کشور برای تامین آهن‌اسفنجی کوره‌های القایی برنامه‌ریزی نکرده است. یعنی اصلا قرار نبود این واحدها کوره‌های خود را با آهن‌اسفنجی شارژ کنند.

طراحی القایی بر مبنای قراضه

عسگرزاده عنوان کرد: کوره‌های القایی بر مبنای استفاده از قراضه طراحی شده‌اند و تمامی این کوره‌ها در ابتدای دریافت جواز تاسیس متعهد شدند که اعلام کنند قراضه مورد نیاز خود را قرار است از چه محلی تامین کنند. لذا اکنون با تمام مشکلات موجود برای این واحدها نمی‌توان فرضیات اولیه را نادیده گرفت.

وی ادامه داد: دولت همواره اعلام کرده که برنامه‌ریزی صنعت فولاد کشور را بر مبنای تامین آهن‌اسفنجی واحدهای بزرگ کوره قوس الکتریکی انجام داده است و لذا ظرفیت مازادی وجود ندارد.

این اعتراض‌ها به دخالت دولت در بازار منتهى مى‌شود

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران راهکار حل مشکل این واحدها را گفت‌وگو بر مبنای حل مساله و نه متهم کردن سایر حلقه‌های زنجیره عنوان کرد و گفت: انتقاد غیر منطقی نه تنها مساله را حل نمی‌کند، بلکه مشکلات را نیز بیشتر خواهد کرد؛ چراکه در نهایت دولت را به نقطه‌ای می‌رساند که خود وارد عمل شود.

راهکار چیست؟

عسگرزاده تصریح کرد: ازجمله راهکارهای حل مشکل این واحدها از سوی دولت آزاد شدن صادرات شمش آن‌ها است که تصمیم خوبی است. از سوی دیگر باید شرایط قراضه در کشور مدیریت شده و دولت فکری برای واردات قراضه کند به گونه‌ای که تعادل قراضه در کشور را بهم بریزد تا عرضه بیشتر از تقاضا شود که این مسئله باعث افت قیمت شده و قاعدتا مسائل اقتصادی بر مجموعه‌های فولادی کوچک مقیاس حل و فصل خواهد شد.

وی یادآور شد: باید مشکلات را قبل از رسیدن به نقطه بحرانی حل و فصل کرد. یعنی اگر به حل مسئله واحدهای القایی در سال ۱۳۹۷ یا ۱۳۹۸ پرداخته می‌شد اکنون به این نقطه نمی‌رسیدیم و واحدها به لحاظ اقتصادی به مشکل نمی‌خوردند.

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران، بیان کرد: هرچه سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله به قیمت واقعی نزدیک شود، قیمت تمام شده واحدهای بزرگ منطقی‌تر خواهد شد، بنابراین امکان اینکه مجموعه‌های کوچکی که از قراضه و اسفنجی استفاده می‌کنند از مدار تولید حذف شوند کم‌تر می‌شود، اما فروش این محصولات با قیمت‌های پایین و دستوری با توجه به موضوع صرفه به مقیاس، قدرت رقابت واحدهای کوچک را در مقابل واحدهای بزرگ که کل زنجیره را در اختیار داشته و قیمت تمام شده پایین‌تری دارند، کم می‌کند.

توسعه با عدالت و توازن در کل زنجیره

عسگرزاده در پایان خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم زنجیره به درستی و بدون بروز مشکل به فعالیت خود ادامه دهد باید راهی پیدا کرد که عدالت به زنجیره برگردد. مشخصا در ابتدای زنجیره باید وضعیت به نقطه‌ای برسد که ارزش سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود داشته باشد و محصولات با ارزش افزوده واقعی تولید شود و در هر مرحله شاهد ایجاد ارزش افزوده بالاتر باشیم. دراین شرایط زنجیره خودبه خود به خوبی کار خواهد کرد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.