پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
«الگوبرداری» مسیر میان‌برهوشمندسازی معادن
01 اسفند 1401 - 12:33
شناسه : 33537
مفهوم تحول دیجیتالی در حوزه معدن بسیار گسترده است. بهره‌مندی از تجهیزات، روش‌ها و سیستم‌ها، داده‌‌‌کاوی در فرآوری، استخراج و اکتشاف از جمله بخش‌‌‌هایی هستند که قابلیت اجرای تحولات دیجیتال را دارند. ریسک موفقیت در این حوزه پایین است اما سهم هزینه‌‌‌های خطا در بخش اکتشاف به روش هوشمند نسبت به شیوه سنتی بسیار کمتر است.
ارسال توسط : منبع : پایگاه خبری تجارت، معدن و فولاد
پ
پ

به گزارش فلزات نیوز، محسن ابوالفتحی، مدیر ارشد پروژه و کارشناس ارشد فناوری اطلاعات اظهار داشت: معدن‌کاری دیجیتال ازجمله جدیدترین مباحثی است که در حوزه معدن مطرح می‌شود. تجربه نشان داده است در حوزه معدن‌کاری دیجیتال؛ در ابتدا فرآوری در معادن به سمتی حرکت می‌کند که تحول در این بخش را طلب می‌کند و در صورت اجرای این نوع تحول به لحاظ هزینه عملیاتی چیزی حدود ۳۰‌درصد کاهش هزینه‌‌‌ها را در پی خواهد داشت، اما اینکه مصداق و ابعاد تحول به چه شکل و چگونه است را باید برای معدن‌کاران تشریح کرد.

تاکنون هیچ نهادی به عنوان رگولاتور حوزه معدن در کشور راه‌‌‌حلی در این خصوص ارائه نکرده است و با وجود این معدن‌کاران سنتی، خود را به هر دری می‌‌‌زنند تا راهی بیابند تا به سمت جلو حرکت کنند اما ریسک‌‌‌های احتمالی را نمی‌‌‌پذیرند، این شرایط به مثابه برزخی است که معدن‌کاران نه پای پیش دارند نه پای پس.

مفهوم تحول دیجیتالی در حوزه معدن بسیار گسترده است و یکی از موانع پیشرفت در این بخش حضور مدعیان بدون برنامه عملیاتی در کشور است. بهره‌مندی از تجهیزات، روش‌ها و سیستم‌ها، داده‌‌‌کاوی در فرآوری، استخراج و اکتشاف از جمله بخش‌‌‌هایی هستند که قابلیت اجرای تحولات دیجیتال را دارند. ریسک موفقیت در این حوزه پایین است اما بر اساس آمارهای منتشر شده در مجله علم و تکنولوژی؛ سهم هزینه‌‌‌های خطا در بخش اکتشاف به روش هوشمند نسبت به شیوه سنتی بسیار کمتر است.

اگر واحد‌های صنعتی و معدنی این گزارش را به عنوان مستند در نظر بگیرند دلیل محکمی برای پیاده‌سازی زیرساخت‌‌‌های هوشمندسازی معادن می‌شود. بسیاری از کشورها در دنیا به تکنولوژی‌‌‌های هوشمندسازی معادن مجهز شده‌‌‌اند و می‌توان از آنها الگوبرداری کرد تا در این مسیر بسیار پیش افتاد.

ابتدا باید به مطالعه زیرساخت‌‌‌هایی که آنها پیاده کرده‌اند پرداخت چرا که در کشور امکان اجرای تمام زیرساخت‌‌‌ها وجود ندارد اما باید به نوع زیرساخت‌‌‌های کشورهای خارجی اشراف کافی وجود داشته باشد؛ اگر این نکته مورد توجه قرار گیرد چند سال در این مسیر جلو خواهیم افتاد.  موضوع بعدی نحوه داده‌‌‌کاوی در دیگر کشورهای مجهز به فناوری معدن‌کاری هوشمند است که به چه شکل انجام می‌شود، چرا که نظام داده‌‌‌کاوی در مجموعه‌‌‌های مرتبط کشور شکل نگرفته و کاملا به صورت سلیقه‌‌‌ای انجام می‌شود.

امکان دریافت خروجی استانداردی که بتوان اطلاعات را تفکیک کرد و خروجی‌‌‌های مختلفی حاصل شود هنوز در کشور وجود ندارد. در برخی از شرکت‌های فناوری اطلاعات، داده‌‌‌های حوزه صنعتی جمع‌‌‌آوری شده و از آن اطلاعات خاصی را استخراج می‌کنند و می‌توان گفت نظام داده‌‌‌کاوی در کشور شکل نگرفته است.  اجرای کامل معدن‌کاری دیجیتال نگرانی‌ها و چالش‌‌‌هایی را به دنبال دارد و یکی از دغدغه‌‌‌های این نوع تحول، حذف شدن نیروهای انسانی است، این موضوع در کشور طی سالیان دراز اتفاق می‌‌‌افتد، چراکه اعتمادسازی به روبات برای معدنکاران سنتی کاری بسیار سخت است و قطعا برای کنترل امور فقط به تجهیزات اعتماد نمی‌‌‌کنند و در همه حال انسان پای کار حضور دارد و به این زودی نیروی انسانی حذف نمی‌شود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.