دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
الگویی برای هوشمندسازی معادن
25 خرداد 1401 - 18:31
شناسه : 29058
در نشست هم‌اندیشی معاونان و مدیران مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با اساتید دانشگاه‌های امیرکبیر تهران و ولیعصر(عج)‌ رفسنجان، بر تلاش مجتمع مس سرچشمه در استفاده از فناوری‌های هوشمند در معدن به‌ عنوان الگویی برای هوشمندسازی معادن کشور تاکید شد.
ارسال توسط : منبع : روابط‌عمومی ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، نشست هم‌اندیشی معاونان و مدیران مجتمع مس سرچشمه رفسنجان و اساتید دانشگاه‌های امیرکبیر تهران و ولیعصر(عج)‌ رفسنجان، با حضور سعد عبدی مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت ملی صنایع مس ایران، محمود خدادادی معاون توسعه مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، مهدی جاودانی معاون مهندسی و مدیریت انرژی مجتمع مس سرچشمه، سید احمد معتمدی، رییس سابق دانشگاه امیرکبیر تهران، مسعود شفیعی عضو هییت علمی دانشگاه امیرکبیر تهران، محمد اعظم خسروی عضو هییت علمی دانشکده برق دانشگاه امیرکبیر، مالک نادری عضو هییت علمی دانشکده متالورژی دانشگاه امیرکبیر، مرتضی جعفرپور معاون پژوهشی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان، دو تن از معاونان این دانشگاه و مدیر ارتباط با صنعت و دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان به همراه جمعی از مدیران مجتمع مس سرچشمه رفسنجان برگزار شد.

مجتمع مس سرچشمه؛ الگوی هوشمندسازی

سعد عبدی مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت ملی صنایع مس ایران در این نشست، اظهار داشت: ورود به انقلاب صنعتی و لزوم هوشمندسازی معادن به میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد، از جمله اهدافی است که همه در تحقق آن سهیم هستیم و باید با ترسیم اهداف خود به سمت آن حرکت کنیم. در سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» قرار داریم که مقوله دانش‌بنیان از جمله مباحثی است که ارتباط نزدیکی با دانشگاه‌های کشور دارد و به همین دلیل توجه به آن می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کند.

وی ایجاد مرکز نوآوری و شتاب‌دهی شهید ستاری از سوی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان را اقدامی مفید در رسیدن به اهداف عالی صنعت و اقتصاد کشور دانست و افزود: تلاش مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در زمینه استفاده از هوشمندسازی در معادن به‌ عنوان بزرگ‌ترین معدن مس کشور، با همراهی دانشگاه امیرکبیر می‌تواند به الگویی برای تمام معادن کشور تبدیل شود.

لزوم تشکیل کنسرسیومی برای هوشمندسازی مس

رییس سابق دانشگاه امیرکبیر تهران نیز در این جلسه، بیان کرد: برای اینکه دانشگاه بتواند به کمک صنعت بیاید، باید شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها شکل بگیرد تا صنعت توانمند شود. یکی از موضوعات مهم در زمینه هوشمندسازی، موضوع اینترنت اشیا است. تخمین زده می‌شود اکنون ۲۰ میلیارد شی به اینترنت متصل شده است و در آینده این میزان به ۱۰۰ میلیارد شی خواهد رسید و به همین دلیل ما نباید از این مسئله عقب بیفتیم. در حال حاضر، اینترنت اشیا در هر شرایطی و در تمام نقاط جهان وجود دارد.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود برای صنعت مس، کنسرسیومی در این زمینه با حضور دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شود تا این صنعت بتواند در حوزه اتوماسیون و هوشمندسازی بیش از پیش موفق عمل کند.

اقدامات مجتمع مس سرچشمه برای ارتباط صنعت و دانشگاه

عضو هییت علمی دانشگاه امیرکبیر تهران، عنوان کرد: مجتمع مس سرچشمه علاقمند است کارهای بزرگی در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه انجام دهد و گام‌های بلندی نیز در این زمینه برداشته است. اوایل ماه جاری سمیناری از سوی این مجتمع در این زمینه برگزار شد که نتیجه آن در مرحله اول، آشنایی و اعتقاد به انجام کاری بزرگ برای کشور و هم‌افزایی است.

شفیعی اضافه کرد: صنعت و دانشگاه یکدیگر را متهم و دانشگاهیان اعلام می‌کردند که دانش صنعت قدیمی است و صنعت آمادگی لازم را برای ورود علم ندارد. از سوی دیگر، صنعت دانشگاه را متهم می‌کرد که اعضای دانشگاه، مهارت کارهای فنی را ندارند اما این تصور دیگر از این بین رفته است و باید تلاش کنیم ارتباط صنعت و دانشگاه از حالت تئوری خارج شود. در این زمینه دانشگاه امیرکبیر آمادگی لازم جهت همکاری را دارد و پیشنهاد می‌کنیم دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان در کنار ما و صنعت مس قرار بگیرد تا ارتباط بین صنعت و دانشگاه به ارتقای سطوح مختلف جامعه کمک کند.

معاون پژوهشی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان نیز در پایان یادآور شد: به دنبال این هستیم که بتوانیم به مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با وجود قرار داشتن دانشگاه ولیعصر(عج) در نزدیکی این معدن، کمک و خدمت‌رسانی کنیم. دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان پتانسیل مناسبی برای ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.