سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
امسال صادرات به ۴۵ میلیارد دلار خواهد رسید
04 بهمن 1400 - 13:16
شناسه : 23572
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری خود که با محوریت تبیین سیاست‌های تجارت خارجی کشور و دستاوردهای اخیر در حوزه تجارت خارجی در سالن خلیج فارس نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد، گفت: طبق اقدامات صورت گرفته صادرات کشور از ابتدای سال تاکنون به ۴۰ میلیارد دلار رسیده که به نظر می‌رسد تا پایان سال این ارزش به ۴۵ میلیارد دلار برسد.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری برنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، علیرضا پیمان پاک رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری خود که با محوریت تبیین سیاست‌های تجارت خارجی کشور و دستاوردهای اخیر در حوزه تجارت خارجی در سالن خلیج فارس نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد، اظهار داشت: این افزایش صادرات نتیجه توجه مسئولان نظام به حوزه تجارت خارجی و تسهیل مسایل و مشکلات تجار و صادرکنندگان بوده است.

وی با بیان اینکه صادرات با رفع چالش‌های صادراتی با برخی کشورها تا پایان سال افزایش می‌یابد، افزود: اخیرا برای صادرات به دو کشور افغانستان و ترکیه دچار چالش‌هایی بودیم که با رفع آن‌ها به نظر می‌رسد صادرات رشد یابد.

برگشت محصولات تجاری ایران سالانه ۳ درصد است

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه کیفیت کالاهای صادراتی مورد تاکید است، گفت: برگشت محصولات کشاورزی مختص ایران نیست؛ بلکه به دلیل وجود آفلاتوکسین(نوعی از سموم قارچی) سالانه محصولات زیادی در حوزه خلیج فارس، روسیه و دیگر کشورهای جهان برگشت می‌خورد و یا امحا می‌شود.

پیمان پاک با اشاره به اینکه عدم  پذیرش کالاهای ایرانی سالانه بین ۲ تا ۳ درصد است، بیان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که مجموعه‌های تولیدی ما زحمت می کشند و فضا را باید به سمت  فضای بین‌المللی هدایت کنیم. بنابراین یکی از اقدامات ما در حوزه پایانه‌های صادراتی است که باید توسعه یابد.

وی ادامه داد: در کنار توسعه پایانه‌های صادراتی باید مجموعه‌های مشابه آن در فضای کاملا حرفه‌ای همچون گمرک، قرنطینه و آزمایشگاه توسعه پیدا کنند. یعنی علاوه بر کل اطلاعات تولیدکننده، مزرعه، رصد نهاده‌های مصرفی با بارکد در گمرکات، سیستم به طور کامل خودکار و بروز شود و در عین حال در مبادی صادراتی تمام نظارت‌های حرفه‌ای بسته بندی، مدیریت  فراوری و استانداردسازی به طور منظم شکل بگیرد.

صادرات ۷.۵ میلیارد دلاری ایران به روسیه تا سال ۱۴۰۴

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران درباره نتیجه سفر رییس جمهوری به روسیه در خصوص وضعیت صادرات، اذعان داشت: در پی سفر رییس جمهوری به روسیه، توسعه تجارت به این کشور در دست پیگیری بوده و ریل‌گذاری‌های لازم انجام شده است. مطالعات ما نشان می‌دهد که می‌توانیم با بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های موجود حجم صادرات ایران به روسیه را تا سال ۱۴۰۴ به  ۷.۵ میلیارد دلار افزایش دهیم.

پیمان پاک با بیان اینکه اکنون  صادرات ایران به کشور روسیه کم‌تر از ۵۰۰ میلیون دلار است، عنوان کرد: تلاش داریم تا پایان سال حجم صادراتی ایران به روسیه  به ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون دلار برسد.

وی با اشاره به اینکه سالانه کشور روسیه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارد، یادآور شد: در بحث کالاهای وارداتی به روسیه، ایران از وضعیت نسبی برخوردار است، زیرا روسیه سالانه حداقل هشت میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی و  صنایع مرتبط، ۴۰ میلیارد دلار واردات صنایع غذایی ، ۱.۵ میلیارد دلار واردات محصولات شیلاتی، به ویژه ماهی قزل آلا از ایران دارد و مابقی واردات این کشور شامل کاشی، سرامیک، سیمان و وسایل ساختمانی می‌شود.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در پایان خاطرنشان کرد: روسیه با وجود اینکه خود یک کشور نفتی است، اما پترشیمی توسعه یافته‌ای ندارد و واردکننده در این محصول است و  ایران می‌تواند صادرات کیف و کفش و منسوجات به این کشور داشته باشد. رقم فعلی تجارت ایران به روسیه اکنون کم بوده و تنها کافی است که زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم برای توسعه بازار، ایجاد مراکز تجاری و توسعه شبکه رایزنی و همکاری با اتاق مشترک و بهبود سیاست‌های اتاق‌های مشترک با تجار است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.