سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
امضا تفاهم‌نامه سه جانبه مطالعات ژئوفیزیک هوابرد در اصفهان
10 خرداد 1400 - 10:39
شناسه : 13134
مدیرکل زمین‌شناسی مرکز اصفهان خبر داد؛ تفاهم‎نامه سه جانبه انجام مطالعات ژئوفیزیک هوابرد در استان اصفهان با هدف همکاری در پیشبرد موثر اکتشاف ذخایر معدنی به ویژه سنگآهن، ایجاد زمینه مشارکت در ارتقای فعالیت¬‌های اکتشافی و معدنکاری، استفاده از دانش، نتایج مطالعات، تجربه‌ها و خدمات تخصصی در بخش زمین‌¬شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی و توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال در بخش معدن استان اصفهان روز یکشنبه بین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت فولادمبارکه اصفهان منعقد شد.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، رضا اسلامی مدیرکل زمین‌شناسی مرکز اصفهان در این جلسه، اظهار داشت: بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شد مطالعات ژئوفیزیک هوایی در پهنه‌ای به مساحت ۱۴ هزار کیلومتر مربع در استان اصفهان انجام ‌شود.

وی با بیان اینکه مراسم امضای این تفاهم‌نامه با حضور علیرضا شهیدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، برگزار شد، افزود: شرکت فولادمبارکه اصفهان در این تفاهم‌نامه، هزینه مطالعات ژئوفیزیک هوایی را متقبل شده است. البته این مطالعات هزینه بسیار سنگینی دارد لذا می‌توان با مشارکت بخش خصوصی و با هدف توسعه فعالیت‌های معدنی به این امر جامه عمل پوشاند.

مدیرکل زمین‌شناسی مرکز اصفهان با اشاره به اینکه در مطالعات ژئوفیزیک هوایی، عمق ذخایر معدنی با دقت بالا مشخص می‌شود، گفت: ایران پس از فرانسه دومین کشور است که به تهیه نقشه‌های نسل دوم زمین‌شناسی با استفاده از مطالعات ژئوفیزیک هوایی پرداخت.

اسلامی با بیان اینکه مقرر است چنین کار مشترکی با شرکت ذوب‌آهن اصفهان نیز انجام شود، بیان کرد: شرکت فولادمبارکه طرح ایجاد بزرگ‌ترین پایگاه داده‌های معدنی ایران را نیز در دست اجرا دارد.

وی با تاکید بر اینکه استان اصفهان از نظر معدنی در کشور رتبه سوم را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: خوشبختانه این استان از نظر اکتشاف ژئوفیزیک هوایی در کشور بسیار قوی عمل کرده است و در این راستا طی سال ۱۳۹۴ نیز توانست چهار کیلومتر خطی اکتشاف در شمال انارک که در شرق استان قرار دارد را ایجاد کند.

مدیرکل زمین‌شناسی مرکز اصفهان در پایان با بیان اینکه اکتشاف ذخایر سنگ‌آهن برای توسعه پایدار صنعت فولاد و تداوم تولید ضروری است، خاطرنشان کرد: ژئوفیزیک هوایی از روش‌های مناسب و اساسی برای اکتشاف ذخایر معدنی به ویژه سنگ‌آهن است بنابراین امضای این تفاهم‌نامه و مشارکت فولادمبارکه در کشف ذخایر جدید آهن، منگنز و توسعه فعالیت‌های اکتشافی از اهمیت زیادی برخوردار است.

گفتنی است، این خطه دارای ۸۶۰ معدن فعال و یک‌ هزار و ۳۰۰  مجوز معدنی صادر شده است و به لحاظ شمار معدن‌های فعال دارای رتبه نخست و از نظر حجم موارد استخراجی رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

لازم به توضیح است که ژئوفیزیک هوایی یکی از روش‌های مورد استفاده در نقشه‌برداری از دگرسانی‌ها و تغییرات فیزیکی زمین است که توسط هواپیما یا بالگرد انجام می‌شود و دارای صحت و دقت بالایی است؛ از نتایج مطالعات ژئوفیزیک هوایی برای مسائلی از جمله اکتشافات ذخایر معدنی استفاده می‌شود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.