سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
امضا قرارداد توسعه فاز دوم لایه نفتی میدان مشترک پارس‌جنوبی
25 اسفند 1400 - 10:28
شناسه : 25815
قرارداد توسعه فاز دوم لایه نفتی پارس جنوبی در چارچوب قراردادهای جدید بالادستی بعد از ظهر روز گذشته(سه‌شنبه، ۲۴ اسفندماه) با حضور جواد اوجی وزیر نفت و محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در سالن شهید بهشتی ساختمان مرکزی وزارت نفت به امضا رسید.
ارسال توسط : منبع : شانا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، به منظور توسعه فاز دوم میدان نفتی پارس جنوبی، مذاکرات فنی، مالی و قراردادی پیش از این آغاز شده بود و در چند ماه اخیر برنامه‌ریزی با جدیت دنبال، پیگیری و سرانجام قرارداد آن نهایی شد.

قرارداد توسعه این میدان به مدت ۲۰ سال و در چارچوب قرارداد جدید بالادستی مذاکره و نهایی شده است، طرف قرارداد موظف است تمامی منابع مالی لازم به‌منظور اجرای طرح شامل هزینه‌های مستقیم سرمایه‌ای، هزینه‌های غیرمستقیم و هزینه‌های بهره‌برداری را تامین کند.

بر این اساس شرح کار طرح شامل به‌روزرسانی و تغییرات اصلاحی شناور فراورش و سکوی موجود، تعمیرات اساسی چاه‌های موجود، چاه‌های جدید شامل چاه‌های تولیدی و تزریق آب و ارزیابی، احداث سیستم تخلیه و بارگیری نفت و تقویت سیستم تزریق آب می‌شود.

در اجرای این قرارداد بنا است ضمن روزآمد کردن الگوهای مخزنی با استفاده از آنالیز داده‌های جدید، چاه‌های جدید با استفاده از فناوری و ابزار حفاری افقی برای تزریق آب و تولید، حفاری شود. همچنین سیستم تخلیه و بارگیری جدیدی به‌جای سیستم موجود در موقعیت قرار خواهد گرفت.

لایه‌ نفتی میدان مشترک پارس جنوبی با میزان نفت درجای حدود ۹۰۰ میلیون بشکه، در خلیج‌فارس و در فاصله حدود ۹۰ کیلومتری از ساحل ایران و در مرز مشترک با کشور قطر واقع شده و ادامه جانبی میدان الشاهین قطر است. لایه نفتی اثبات شده پارس جنوبی شامل سازندهای سروک، کژدمی، داریان بالایی (اصلی‌ترین ظرفیت مخزنی) و داریان پایینی است.

گفتنی است، فاز نخست توسعه این میدان در اواخر سال ۱۳۹۵ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در این فاز یک سکوی سرچاهی و یک شناور فراورشی (FPSO) اجرایی و تعداد هفت حلقه چاه نیز حفاری شد که منجر به تولید میدان با دبی حدود ۲۵ هزار بشکه در روز شد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.