سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
امید به تغییر فاز تجارت استیل از سنتی به مدرن
20 آبان 1399 - 9:23
شناسه : 1346
تجارت سنتی استیل در ایران را می توان با استفاده از نوآوری‌های تجاری و حذف واسطه‌ها به تجارتی مدرن تبدیل نمود.
ارسال توسط :
پ
پ

صد در صد استیل مصرفی در ایران، وارداتی می باشد. با وجود اینکه مصرف ورق استیل در بسیاری از کالاها و ابزارهای روزمره انسان موضوعیت دارد اما میزان مصرف و تکنولوژی تولید آن به گونه‌ای است که چند کشور محدود در جهان اقدام به تولید این کالا می‌کنند از این رو ایران نیز یکی از واردکنندگان این محصول تلقی می شود. مصرف کنندگان استنلس استیل از صنایع پتروشیمی تا حتی تولیدکنندگان نوک خودکار را شامل می شود.

در روزهای نوسان قیمت دلار، قیمت ورق استیل نیز به صورت روزانه و حتی در برخی موارد ساعتی مشخص می‌شود. در برخی موارد نوسان قیمتی یا حتی افزایش شدید قیمت‌ها می‌تواند مصرف‌کننده را به سمت کالای جایگزین سوق دهد. به عنوان مثال اگر قیمت این کالا از حدی بالاتر رود، برخی تولید کنندگان ممکن است آلومینیوم یا گالوانیزه را جایگزین ورق استیل کند.


حجم واردات ورق استیل: استیل مورد استفاده در ایران اغلب در کره جنوبی، تایوان، چین و سپس کشورهای اروپایی تولید می‌شود، اما تحریم‌ها سبب شد کره نیز از فهرست صادرکنندگان -البته فعلاً- خارج شود و عمده واردات این آلیاژ از چین و تایوان صورت گیرد.


فولاد ضد زنگ، با توجه به خواص و ویژگی هایی که دارد، جزو آندسته از مواد آلیاژی بوده که در صنایع گوناگون از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد. فولاد زنگ نزن که به آن استنلس استیل نیز گفته می شود، دارای محصولات نیمه تمام و نهایی با اشکال مختلفی چون شمش، ورق، میله، پروفیل، مفتول و لوله می باشد. با توجه به عدم وجود شرایط، منابع و زیرساخت های لازم جهت تولید این آلیاژ در ایران، بسیاری از بازرگانان اقدام به واردات این محصول استراتژیک نموده تا هر یک با توجه به زمینه تخصصی خود و ارتباطی که با صنایع مختلف کشور دارند، سهمی در تولید داشته باشند.


در ادامه مقایسه ای نیز در خصوص واردات انواع اشکال فولادهای زنگ نزن که طی سال های ۱۳۹۵، ۹۶ و ۹۷ در ایران صورت گرفته، انجام گرفته است. (مقایسه انجام شده بر اساس جداول آماری منتشر شده از سایت گمرک ایران می باشد.)


مجموع کل واردات اشکال گوناگون فولادهای زنگ نزن در سال ۱۳۹۵ عدد دقیق ۹۷،۴۳۷،۵۹۶ کیلوگرم بوده که سهم عمده این مقدار (۸۵،۱۵۱،۳۱۲ کیلوگرم یعنی چیزی بالغ بر ۸۷ درصد) در اختیار انواع ورق به صورت کویل و شیت می باشد که در ضخامت های گوناگونی وارد کشور شده است. عمده واردات این حجم استیل از چین و تایوان صورت گرفته است.


واردات این آلیاژ در سال ۱۳۹۶ با رشدی ۱۸ درصدی به عدد ۱۱۵،۱۵۰،۳۰۲ کیلوگرم رسید که از این مقدار ۸۶٫۵ درصد (یعنی ۹۹،۷۰۲،۳۴۶ کیلوگرم) متعلق به ورق بوده است.


تحت تاثیر عوامل مختلف (که بحث در مورد آن از حوصله خارج است)، واردات فولاد های ضدزنگ با کاهش چشمگیر ۳۱ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۶، به عدد ۷۹،۳۶۶،۰۴۰ کیلوگرم در سال ۱۳۹۷ رسید که سهم انواع ورق از این مقدار چیزی در حدود ۷۰،۷۱۳،۰۲۸ (۸۹ درصد) بوده است.


با توجه به روند، احتمال بر این است که آمار واردات فولاد ضدزنگ طی سالهای ۹۸ و ۹۹ نیز نزولی بوده باشد که اظهار نظر در مورد آن پس از دسترسی به آمار دقیق گمرک امکانپذیر می باشد.
روند واردات: در حال حاضر واردات این کالا از طریق ارز نیمایی صورت می‌گیرد و همین امر مشکلاتی را متوجه سرمایه گذاران و وارد کنندگان می کند. مکانیزم واردات به این صورت است که فرد باید فرایندی چند هفته ای را برای ثبت سفارش در وزارت صمت طی کند و پس از آن با مراجعه به بانک کد تخصیص ارز را دریافت کند. این تخصیص ارز بر اساس الویت کالا ها انجام می شود و گاهی تا ۲ ماه به طول می انجامد و تاجر با ریسک بالایی روبروست، چون مجبور می شود پول خود را مدام به صورت نقد در دست نگه دارد و هزینه‌های بالایی را متقبل شود. این وضعیت در مورد کالاهای گران قیمت حساس‌تر است و استنلس استیل نیز جزو آن دسته محصولاتی است که از قیمت بسیار بالایی برخوردار می باشد.
با از بین رفتن واسطه‌ها شرایط برای تولید و فعالیت کم هزینه مهیا می شود، به همین دلیل بازارهای نوین برای دوران جدید بسیار راهگشا می باشد.
گروه فلز، با سابقه طولانی مدت در زمینه واردات و توزیع بدون واسطه انواع ورق استنلس استیل، با توجه به علم و آگاهی از زیر و بم ها و مشقت های واردات کالا، بر این امید است که بتواند نقشی بیش از پیش هدفمند در صنایع کشور و گامی موثرتر در جهت آبادانی کشور بردارد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.