سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
انبارها، پمپاژ خون در رگ‌های حیاتی تولید
08 خرداد 1400 - 16:49
شناسه : 12968
معاون مهندسی و مديريت انرژی مجتمع مس آذربايجان مطرح کرد؛ نگهداری حد مطلوبی از موجودی مواد، تجهيزات و محصولات از جنبه‌هايی گوناگون بر عملکرد يک سازمان اثرگذار است. مديريت تامين مواد اوليه و قطعات يدکی و مصرفی اين امکان را به خطوط توليد مي‌دهد تا با کمترين ميزان توقف پيش‌بينی‌نشده، که عاملی تعيين‌کننده و اثرگذار در هزينه‌های عملياتی و تحقق برنامه‌هاي توليد به شمار می‌آيد، روبه‌رو شوند. در سال‌های اخير شرکت ملی صنايع مس ايران توانسته است با رهنمودهای دکتر اردشير سعدمحمدی، اتخاذ رويکرد مناسب در زمينه فروش و بازاريابی و همچنين دورانديشی و ساخت داخلی قطعات مورد نياز خود، بر محدوديت‌های موجود فائق آيد.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

ضرورت جهش توليد در سال جاري، تكليفي بر دوش مديران توليدي نهاده است تا به رغم مشكلات و چالش‌هاي جدي، مسير را براي توليد پايدار فراهم كنند. يكي از ايستگاه‌هاي مهمي كه به پايداري توليد كمك مي‌كند و به آن آرامش می‌بخشد مديريت صحيح تامين، تجهيز و سيستم انبار و سفارش‌های آن است. پیاده‌سازی یک سیستم صحیح و دقیق مدیریت موجودیِ انبارهای بنگاه و واحد تولیدی را قادر می‌سازد تا همزمان با مرتفع ساختن نیاز خطوط تولید و در پی آن تحقق برنامه‌های تولید، هزینه‌های خود را تا حد امکان کاهش دهند و به این ترتیب، گامی مهم در کاهش بهای تمام‌شده محصولات و رشد سودآوری مجموعه بردارند. به همین دلیل، امروز و در شرایط فعلی، مدیریت موجودی انبارها بخشی بسیار مهم و تعیین‌کننده در مدیریت واحدهای تولیدی، به‌خصوص مجموعه‌های فعال در عرصه معادن و فلزات، به حساب می‌آید.

مديريت موجودی محصولات، عامل تعيين‌کننده سودآوری

موجودي کالای ساخته‌شده دارای رابطه‌ای مستقيم با جريان نقدينگی است، به طوری که حجم بيش از حد آن می‌‏تواند حيات يک شرکت را تحت تاثير قرار دهد و جریان‌های نقدی آن را متاثر سازد؛ چنان‌که اندک بودن موجودی نيز تهديدي برای توليد و پاسخگويی به تقاضا و ديماند (Demand) مشتريان به شمار می‌آید.

از طرف دیگر، اصلی‌ترين هزينه‌های يک سيستم کنترل موجودی عموما در هزينه نگهداری، هزينه سفارش‌دهی و هزينه کمبود جست‌وجو می‌شود و هر سيستم کنترل موجودی برای بهينه کردن هزينه‌های فوق، از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کند و رويکردهای متفاوتی را در پيش می‌گيرد. با توجه به پيشرفت‌های تکنولوژيک، استفاده از علوم جديد برای حل مسئله کنترل موجودي و بهينه‌سازی آن قطعا موثر خواهد بود. اين موضوع در مجتمع‌های مختلف شرکت ملی صنایع مس ایران، با بهره‌گيری از توانمندي‌هاي منابع انسانی و نرم‌افزارهای روز، به‌خوبی مديريت می‌شود. انبار به مثابه پمپاژ خون به رگ‌هاي حياتي توليد است و موفقيت آن بيشتر از همه به سيستم بازرگانی وابسته است كه تامين را بر عهده دارد. به طور کلی، می‌توان گفت توليد زنجيره‌ای است كه نبايد هيچ حلقه‌ای از آن، ضعفی را در مقابل تاب‌آوری در شرايط سخت از خود نشان دهد.

مديريت و کنترل موجودی محصول نهايی از مباحث اصلی در تمامي بنگاه‌های اقتصادي است و از منظر هزينه‌های انبارداری و هزينه‌های حمل، توجه ويژه‌ای را می‌طلبد. اين موضوع در مجتمع مس سونگون، که دارای توليد پيوسته است، اهميتی دوچندان دارد و لزوم يک برنامه مناسب برای مديريت موجودی را بيش از پيش نمايان می‌سازد.

طبيعتا انباشت بيش از حد محصول در انبار مجتمع باعث کاهش ميزان دسترسي به تجهيزات اصلي خط توليد همانند فيلتر پرس می‌شود که اين امر به نوعی عملکرد خط توليد و به دنبال آن، عملکرد سازمان را تحت تاثير قرار می‌دهد. همچنين با نگهداری طولانی‌مدت محصول در انبار، تاثير رطوبت و به تبع آن، افت کيفيت محصول اجتناب‌ناپذير خواهد بود. اين مسئله به‌تنهايی باعث نارضايتي مشتريان و کاهش سهم بازار شرکت ملی صنایع مس ایران و علاوه بر آن، باعث افزايش بهای تمام‌شده محصول به دليل افزايش هزينه‌های ماشين‌آلات و هزينه‌های نگهداری می‌شود.

محصول فعلي مجتمع مس سونگون کنسانتره مس است که آن را می‌توان محصول خام صنعت مس دانست. محصولات نهايي شرکت ملي مس ايران در درجه اول کاتد و سپس مفتول و اسلب هستند. از عمده محصولاتي که در بازار داخل به فروش مي‌رسند مي‌توان مفتول و اسلب را نام برد که در صنايع گوناگونی همچون کابل و خودرو و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. فروش محصولات نهایی شرکت ملی صنایع مس ایران نیز با تدابير مناسب اندیشیده‌شده در حال انجام است. گفتنی است که پيشرفت‌هاي صنعتي کشور، خصوصا در حوزه‌هاي هوا فضا و خودروسازي، موجب شده تا مصرف مس در میان صنایع مختلف کشور به میزان قابل توجهی افزایش یابد که با توجه به این افزایش تقاضا، روند کاهشي موجودي محصولاتي از قيبل مفتول و اسلب طبيعي است.

در حوزه کاتد نیز، لازم است تا شرکت ملی صنایع مس ایران ارتباط مستمري با خريداران محصولات به عنوان شرکاي سازماني داشته باشد. همچنين، با توجه به عقد قرارداد‌های بلندمدت فروش و لزوم توجه به تعهدات شرکت و برای در اختيار داشتن سهمي از بازار، لزوم مديريت موجودی مناسب محصولات براي پاسخگويی به تقاضای مشتريان بسيار مهم جلوه می‌کند. می‌توان گفت با توجه به افزایش تولید کاتد در شرکت ملی صنایع مس ایران كه سال گذشته ركورد توليد را ثبت كرده است، مديريت فروش این شرکت، با درايت دكتر سعدمحمدی مديرعامل خوشفكر آن، بهترين نوع بازارگرداني محصولات را انجام می‌دهد.

نگاه به داخل، کليد تامين پايدار قطعات و تجهيزات

با توجه به نام‌گذاری سال ۱۳۹۹ به «جهش تولید» توسط مقام معظم رهبری، تمامی شرکت‌های توليدی فعال در سطح کشور در مسیر جهش تولید گام برمی‌دارند. سياست‌های کلی ابلاغی شركت ملی صنایع مس ايران نیز برای سال جاری در چارچوب سياست‌های كلان نظام در حوزه توليد و جهش آن در ماه‌های پیشِ‌رو است. مجتمع مس آذربایجان نیز در همین راستا سیاست‌های اجرایی خود را تدوین کرده و به مرحله اجرا رسانده است. بر اين اساس و با توجه به هزینه‌های بسیار بالای کمبود قطعات یدکی و لوازم مصرفی در بهره‌وری مجموعه، با محاسبات و پيش‌بينی‌های انجام‌شده، برای تامين و نگهداری بخش عمده‌ای از قطعات و تجهيزات استراتژيک خط توليد اقدام شده است تا ضمن افزايش قابليت اطمينان سيستم، از دغدغه‌های خط توليد کاسته و گام مهمی نيز در جهت «جهش توليد» برداشته شود.

در سال‌های اخیر، محدودیت‌هایی در زمینه انتقال تکنولوژی‌ها و خرید تجهیزات و قطعات یدکی ایجاد شده است. با توجه به این مسئله، شرکت ملی صنایع مس ایران، با در نظر داشتن موضوع خودکفايي در بخش توليد، سیاست‌ها و برنامه‌های مدوني را به منظور مهندسی معکوس و توليد داخلی قطعات و تجهيزات خاص در دستور کار خود قرار داده است که بخش عمده‌ای از آن با همکاری امور انبارها و سفارش‌های مجتمع و شرکت خدمات بازرگاني معادن و فلزات غيرآهنی، که نقشی کليدی در تامين نيازهاي خط توليد دارند، انجام شده و بخشي ديگر نيز در حال انجام است. بر این اساس، سالانه به طور متوسط ۷هزار قلم كالا براي مجتمع سفارش‌گذاری می‌شود كه واحد بازرگانی، تامین این اقلام برای شارژ انبار و پشتیبانی خط تولید را بر عهده دارد.

از ديگر برنامه‌های شرکت ملی صنایع مس ایران در حوزه تامین پایدار و دائمی تجهیزات و قطعات مورد نیاز مجتمع‌های تولیدی خود مي‌توان به موضوع توسعه ساخت داخلی (افزايش ظرفيت ساخت) و فرصت‌های ساخت داخلی (شناسايي سازندگان جديد) اشاره کرد. در همین راستا، اقداماتی نظیر برگزاري چندين نمايشگاه و دعوت از سازندگان و شرکت‌های دانش‌بنيان برای تامين نيازهای مواد قطعات خط توليد در دستور کار شرکت قرار گرفته است. سال گذشته حدود یک هزار و ۲۰۰ قطعه مورد نياز خطوط توليد برای مجتمع مس سونگون تامين شده و این میزان سال به سال در حال رشد بوده است. سال گذشته، در قالب كارگروه توسعه ساخت داخلی يا همان استفاده حداكثري از توان ساخت داخلی، كليه قطعات خارجی در دستور كار كارگروه برای تامين و ساخت در داخل قرار گرفته است. تاكنون نزديك به هزار آيتم از اين قطعات در فرايند ساخت داخلی قرار گرفته‌اند و مجتمع مس سونگون از اين لحاظ پيشتاز است.

سياست اصلی شرکت ملی صنایع مس ایران در تامين قطعات يدکی و تجهيزات خاص خط توليد قطعا اتکا و بها دادن به توان داخلی کشور برای مهندسي معکوس و ساخت قطعات و تجهيزات و در نهايت، رفع  نياز به تامين‌کنندگان خارجی است. بديهی است که حرکت در اين مسير، شرکت را با مشکلات متعدد کيفی روبه‌رو خواهد ساخت که با درايت مديريت ارشد سازمان و بهره‌گيری از  بدنه کارشناسی، چه در داخل شرکت و چه در ميان سازندگان، اين مشکلات را به سهولت می‌توان حل کرد. همچنين با توجه به اهمیت بسیار بالای مقوله بهره‌وری در فرایند تولید، نبايد از سياست بهبود مستمر و ارتقای کیفی تجهیزات و قطعات مصرفی نيز غافل شد. با توجه به این مهم، یکی از سیاست‌های اصلی شرکت ملی صنایع مس ایران بهره‌برداری از تکنولوژی‌های به‌روز و بومی‌سازی اين موارد به منظور پايداری خطوط توليد خود است تا بتوان با بیشترین بهره‌وری و کمترین بهای تمام‌شده ممکن، محصولاتی باکیفیت و قابل رقابت در بازارهای جهانی تولید کرد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.