سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
انبارهـا، توشـه‌ای برای توسعـه
10 خرداد 1400 - 14:27
شناسه : 13164
معاون پشتیبانی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر مطرح کرد؛ پياده‌سازی يک سيستم مناسب به منظور مديريت مناسب موجودی انبارها اين امکان را برای واحدهای توليدی ايجاد می‌کند تا در کنار کمينه ساختن هزينه‌ها، نياز مشتريان خود را تامين و به کمک آن، در مسير سودآوری هرچه بيشتر حرکت کنند. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر بزرگ‌ترين واحد تامين‌کننده مواد اوليه صنعت فولاد کشور برشمرده می‌شود. اين شرکت در سال‌های اخير همواره توانسته است حد مناسبی از قطعات يدکی و مواد اوليه مورد نياز فرايند توليد خود را تامين و به اين ترتيب، بستر مناسبی را برای توسعه صنعت فولاد ايجاد کند.
ارسال توسط : نویسنده : محمدجواد فریدونی منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

انبارها، به سبب آنکه قسمت عمده‌ای از دارایی‌‌های یک مجموعه را در خود جای می‌دهند، بخشی استراتژیک برای سازمان‌‍‌های تولیدی محسوب می‌شوند و به همین دلیل، پیاده‌سازی یک سیستم مناسب به منظور مدیریت موجودی و انبارداری می‌تواند نقشی کلیدی در عملکرد یک سازمان داشته باشد. موجودی کالاهای انبارها باید در محل‌های امن و به صورت منظم نگهداری شود و به نحوی باشد که دسترسی به آن در مواقع لزوم به‌آسانی امکان‌پذیر باشد. نوع و مقدار مواد و حداقل و حداکثر موجودیِ هریک از اقلام و همچنین نقطه سفارش از جمله نخستین ملزومات مدیریت انبارها محسوب می‌شود. البته اداره انبارها سخت و هزینه‌بر است و هر شرکت یا سازمانی به دنبال کاهش هزینه‌های انبارداری است تا بتواند کارایی و سود شرکت را افزایش دهد. بر همین اساس، اهداف برنامه‌ریزی مدیریت انبار باید شامل چنین مواردی باشد: کاهش هزینه‌های انبار و نگهداری کالا، انجام فعالیت‌های ضروری به صورت کارآمد، ارائه اطلاعات صحیح و دقیق به سایر بخش‌ها، حفظ و نگهداری مناسب کلیه اقلام در انبارها، کاهش هر گونه ضایعات و صدمات و آسیب رسیدن به کالاهای موجود در انبار، ارائه خدمات موثر و جلب همکاری و رضایت سایر بخش‌ها و کارکنان، کاهش میزان سرمایه‌گذاری‌ها و پایین نگه داشتن حجم سرمایه‌گذاری‌ها در انبار، سرعت بخشیدن به امور جاری و عملیاتی انبار، به‌کارگیری و آموزش کارکنان انبار با مهارت‌های انبارداری، ارائه بهینه خدمات و برقراری ارتباط منطقی روشمند با کلیه قسمت‌ها، تعداد انبارها، بهینه‌ترین اندازه هر انبار و خدمات‌دهی بالا به مشتری.

تامين قطعات يدکی، لازمه نخست توليد پايدار

با توجه به اهمیت بسیار بالای فعالیت ماشین‌آلات و تجهیزات در فرایند تولید صنایع معدنی، شرکت‌ معدنی و صنعتی گل‌گهر سیاست‌های مختلفی را در حوزه تامین پایدار و همیشگی قطعات یدکی مورد نیاز خود در دستور کار قرار داده است. قطعات اصلی (سنگین) یا Capital این مجتمع بر اساس تدابیر معاونت بهره‌برداری و مدیران شرکت در حوزه تولید خریداری و در انبارها و در شرایطی خاص نگهداری می‌شود. برخی از قطعات مصرفی این مجموعه نیز از طریق پیمانکارانی همچون شرکت گهرروش و شرکت نظم‌آوران تامین می‌شود و این شرکت‌ها بر اساس دستورالعمل‌های معاونت بهره‌برداری و مدیران حوزه فـرآوری و گنـدله و… موجودی‌ها را تامین می‌کنند. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر همواره سعی داشته است که قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز کارخانه و چرخه‌های تولید خود را به تعداد کافی و با توجه به شرایط خاص ناشی از تحریم تامین کند و در انبارها نگه دارد تا در شرایط بحران، بتواند از این ظرفیت‌ها استفاده کند. 

موجودی محصول نهايی، تابعی از شرايط فروش

فضایی که شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر برای دپو و انبارش محصولات خود در نظر می‌گیرد، با توجه به عواملی همچون میزان انبارش و سایر پارامترها، متغیر است. این شرکت در سال‌های اخیر، به دلیل پیشروی معادن، بخشی از فضاهای انبارهای روباز محصولات خود را از دست داده است. موجودی انبارهای این شرکت، به دلیل از دست دادن بخشی از فضای انبارهای روباز و همچنین افزایش صادرات یا فروش محصولات، در مقاطع مختلف، متغیر بوده است. با این حال، شرکت همواره سعی داشته است تا با هماهنگی معاونت بهره‌برداری و معاونت بازرگانی، حد مجازی از موجودی گندله سنگ‌آهن را برای شارژ کارخانه‌ها و یا بر اساس افق‌های صادرات، نگه دارد.

با توجه به سیاست‌های شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال ۱۳۹۷ مبنی بر دپو نکردن محصول در انبارهای این شرکت و افزایش صادرات و همچنین افزایش فروش به شرکت‌های داخلی بر اساس اعلام نیاز آن‌ها، شرکت گندله تولیدی خود را در آن سال در انبارها نگه نداشته و ترجیح داده است که بخشی از آن را بنا به سیاست‌های کلان کشور، سیاست‌های شرکت و سیاست‌های مدیرعامل و هییت‌مدیره وقت صادر کند. به همین دلیل، موجودی گندله شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال ۱۳۹۷ کمتر از سال‌های قبل بوده که دلیل عمده آن، همان‌طور که گفته شد، افزایش صادرات و افزایش فروش گندله به شرکت‌های داخلی بوده است.

گفتنی است که موجودی گندله شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال ۱۳۹۸ به میزان قابل توجهی افزایش یافته است که مهم‌ترین دلیل آن را می‌توان جلوگیری از صادرات توسط دولت دانست. دولت، بر اساس بعضی سیاست‌ها، اجازه صادرات گندله را نمی‌دهد و شرکت را موظف می‌کند که با شرایط و ضوابطی خاص، گندله خود را در داخل کشور به فروش برساند. تولید این شرکت همواره رو به بالا و رو به بهبود بوده و گل‌گهر سعی داشته است محصول باکیفیت تولید و آن را به‌خوبی نگهداری کند. به طور کلی، می‌‎توان گفت که موجودی محصولات نهایی یک سازمان تابعی از سیاست‌های فروش و صادرات محصولات و همچنین افزایش و یا کاهش قیمت آن‌هاست و بر این اساس تغییر می‌کند.

تامين مواد اوليه توليد را تضمين می‌کند

منطقه گل‌گهر یک چرخه کامل فولادی است که از سنگ‌آهن تا شمش و مقاطع فولادی را در دست تولید دارد. تامین مواد اولیه، خصوصا سنگ‌آهن، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران و سیاست‌گذاران شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و این چرخه بوده است. تمامی مدیران در منطقه گل‌گهر تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا بتوانند سنگ‌آهن را به عنوان ماده اولیه و حیاتی این چرخه تامین کنند. اقدامات زیادی نیز توسط بخش‌های مختلف در حوزه اکتشاف و دیگر حوزه‌های مرتبط انجام شده است که این ذخایر را به حد نیاز ظرفیت منطقه برسانند. قطعا سیاست‌های این مجموعه مبتنی بر پیوستگی و قطع نشدن چرخه مذکور است.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، بر خلاف برخی از واحدهای فعال در این عرصه، سنگ‌آهن خود را ذخیره‌سازی و دپو نمی‌کند. این شرکت، بر اساس سیاست‌های توسعه‌ای خود در زمینه رشد تولید محصولات، همواره سعی دارد تا موجودی انبار مواد اولیه را در حد مورد نیاز خود افزایش دهد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.