پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
اورپا برای تامین گاز به زغال سنگ روسیه روی آورد
18 بهمن 1400 - 10:08
شناسه : 24270
براساس گزارش‌های منتشر شده، بازرگانان زغال‌سنگ روسیه با تقاضای خریداران اروپایی که نگران حمله نظامی مسکو به اوکراین و مختل شدن تامین گاز هستند، به برندگان بحران اخیر تبدیل شده‌اند.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، با وجود هدف‌گذاری اروپا برای کاهش آلایندگی کربن و صفر کردن آن تا اواسط قرن جاری که به معنای حذف وابستگی به سوخت‌های فسیلی به خصوص زغال‌سنگ است، این قاره از اواسط سال میلادی گذشته، به جای گاز به مصرف زغال‌سنگ روی آورده است. حتی پیش از ریسک اخیر حمله نظامی روسیه به اوکراین و تحریم‌های غربی علیه مسکو و در نتیجه مختل شدن واردات گاز روسیه به اروپا، خریداران به قیمت‌های بالای گاز واکنش نشان داده بودند.

طبق تحلیل شرکت برائمار، واردات زغال‌سنگ اتحادیه اروپا در ماه ژانویه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵.۸ درصد رشد کرد و به ۱۰.۸ میلیون تن رسید که از این میزان روسیه ۴۳.۲ درصد و استرالیا هم حدود ۱۹.۱ درصد را تامین کردند. واردات زغال سنگ اتحادیه اروپا در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ هم رشد داشت و بر مبنای سالانه ۳۵.۱ درصد رشد، به ۹.۳ میلیون تن رسید.

برای کل سال ۲۰۲۱ واردات زغال‌سنگ حرارتی روسیه به اروپا که عمده آن به آلمان، بلژیک و هلند ارسال شد، به ۳۱.۱ میلیون تن افزایش یافت که رشد ۱۶.۲ درصد را بر مبنای سالانه نشان داد.

سیاستمداران اروپایی می‌گویند روسیه با خودداری از عرضه، باعث افزایش سرسام آور قیمت گاز شده، اما روسیه این اتهامات را رد کرده است. دولت روسیه اعلام کرد که به توافق‌های قراردادی خود با مشتریان اروپایی عمل کرده و اگر آلمان با خط لوله نورد استریم ۲ موافقت کند، ارسال گاز روسیه به اروپا افزایش پیدا خواهد کرد و قیمت گاز کاهش می‌یابد.

در این بین پیش‌بینی می‌شود قیمت بالای گاز همچنان تقاضا برای زغال‌سنگ را قوی نگه دارد. آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته پیش‌بینی کرد تقاضای اروپا برای گاز امسال به میزان ۴.۵ درصد کاهش پیدا می‌کند، زیرا زغال‌سنگ برای تولید برق ارزان‌تر است.

تامین زغال‌سنگ هم محدود شده و رشد قیمت‌ها انتظار می‌رود در مقطعی خرید اروپایی را محدود کند. قیمت زغال‌سنگ حرارتی در بازار معاملات فیزیکی اروپا در ماه ژانویه ۷۸ درصد رشد کرد در حالی که رشد قیمت زغال‌سنگ نیوکاسل استرالیا برای تحویل در ماه مارس، در ماه ژانویه ۷۱ درصد بود.

در دنیا اندونزی بزرگ‌ترین صادرکننده زغال سنگ حرارتی است و پس از آن استرالیا قرار می‌گیرد. اندونزی اول ماه ژانویه برای افزایش ذخایر داخلی در نیروگاه‌ها و جلوگیری از قطعی برق، ممنوعیت صادرات را اعلام کرد. اگرچه این ممنوعیت در ۳۱ ماه ژانویه منقضی شد و احتمالا محدودیت عرضه را تا حدودی برطرف می‌کند، اما تنها معدنکارانی اجازه ازسرگیری صادرات را دارند که به مقررات جدید فروش در بازار داخلی عمل کرده‌اند.

بزرگ‌ترین مصرف‌کننده زغال‌سنگ دنیا چین است که حدود ۹۰ درصد از زغال‌سنگ خود را از معادن داخلی تامین می‌کند و از عوامل تاثیرگذار بر بازار بین‌المللی تا حدودی مصون مانده است. با این حال معامله‌گران نگرانند بازار جهانی با عرضه محدودی که دارد نتواند پاسخگوی اختلالات غیرمنتظره عرضه در چین باشد که برای تولید بیش از ۶۰ درصد برق به زغال‌سنگ وابسته است.

بر اساس گزارش رویترز، اکثر کشورهای اروپایی وابستگی خود به زغال‌سنگ را تا حدود زیادی کاهش داده‌اند، اما تولید نیروی زغال‌سنگ را به عنوان یک گزینه پشتیبان حفظ کرده اند و از آن استفاده می‌کنند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.