پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
اولويت نخست منطقه زيرساخت رفاهي و اجتماعي شاغلان
18 آذر 1399 - 9:15
شناسه : 2840
منطقه ويژه خليج فارس، به عنوان يکي از مناطق فعال اقتصادي در کشور، ميزبان خوبي براي سرمايه‌‎گذاران به حساب مي‌آيد و پروژه‌هاي بسياري در اين منطقه اجرا شده و در حال اجراست. در راستاي تبديل منطقه ويژه خليج فارس به قطب صنايع فلزي و مشتقات نفتي، پروژه‌هاي زيرساختي‌اي در اين منطقه تعريف شده است که برخي از آن‌ها به مرحله اجرايي رسيده‌اند و برخي ديگر نيز با سرعت در حال پيشرفت هستند. درباره اهداف و استراتژي‌هاي منطقه ويژه خليج فارس با معاون منابع انساني و امور اجتماعي و عضو هيئت‌مديره منطقه ويژه خليج فارس به گفت‌وگو نشسته‌ايم. مهرداد کرمي اعتقاد دارد که يکي از راه‌هاي جذب سرمايه‌گذاري، تسهيل در قوانين و مقررات مربوط به جذب سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي و ارائه اين قوانين در قالب يک بسته به سرمايه‌گذاران است. متن کامل اين گفت‌وگو را در ادامه مي‌خوانيد.
ارسال توسط :
پ
پ

استراتژي‌ منطقه ويژه خليج فارس براي نيل به اهداف بلندمدت و ايفاي نقش در اقتصاد ملي چيست؟
نيت قانون‌گذار از تاسيس منطقه ويژه خليج فارس استفاده از استعداد جغرافيايي و زيرساخت‌هاي حياتي براي رونق ملي در استان هرمزگان است که بر هفت اصل بنيادين به عنوان ماموريت‌ها و اهداف بلندمدت مبتني است. نخستين اصل، تبديل شدن منطقه ويژه به قطب توليد فولاد در کشور با ظرفيت ۱۰ ميليون تن در سال است و براي اين منظور، زيرساخت‌هاي متعددي همچون ريل، آب و برق فراهم شده است. بنابراين دستيابي به اين هدف دور از دسترس نيست. در ضمن، طرح‌هايي توسعه‌اي در زمينه فولاد در اين منطقه تعريف شده‌اند. دومين اصل بنيادين، تبديل شدن منطقه ويژه خليج فارس به قطب توليد آلومينيوم در کشور با ظرفيت ۵۰۰ هزار تن در سال است. در حال حاضر، شرکت المهدي ـ هرمز جنوب به عنوان يکي از بزرگ‌ترين توليدکنندگان آلومينيوم در منطقه ويژه فعاليت مي‌کند و از دوران رکود خود در سال‌هاي گذشته فاصله گرفته و در سال جاري جهش توليد را رقم زده است. اصل سوم بنيادين، تبديل منطقه ويژه خليج فارس به قطب تخليه و بارگيري مواد فله معدني، نفتي و کانتينري با ظرفيت ۷۰ ميليون تن در سال است. براي رسيدن به اين هدف، اسکله‌هاي متعددي در منطقه ويژه تعبيه شده و در حال توسعه‌اند. در ضمن، راه‌آهن منطقه ويژه مي‌تواند مواد معدني و نفتي را مستقيما در کشتي تخليه کند و صرفا توسعه ظرفيت تخليه و بارگيري در دستور کار قرار دارد.اصل بنيادين ديگر، تبديل شدن منطقه ويژه خليج فارس به مرکز بهره‌مندي از فناوري اطلاعات و ارتباطات است، به طوري که يکي از استراتژي‌هاي مهم منطقه ويژه تمرکز بر مکانيزه کردن هرچه بيشتر فرايندها و استفاده حداکثري از خدمات الکترونيک براي مديران، کارشناسان و کارکنان آن خواهد بود. اصل پنجم، تبديل منطقه ويژه خليج فارس به قطب انرژي با ايجاد ظرفيت توليد برق به ميزان ۳ هزار مگاوات است. براي اين منظور، دو نيروگاه بزرگ احداث شده است که يکي از آن‌ها قابليت تبديل به نيروگاه سيکل ترکيبي و افزايش توليد را دارد؛ ضمن اينکه يک نيروگاه ديگر نيز در حال احداث است. اصل ششم، که بسيار مهم است و شايد مهم‌ترين اصل احداث منطقه ويژه خليج فارس محسوب مي‌شود، تبديل شدن منطقه ويژه خليج فارس به قطب صادرات صنايع انرژي‌بر با حدود ۶ ميليارد دلار در سال است. هم‌اکنون زيرساخت‌هاي خوبي در بخش صادرات، به‌ويژه اسکله‌ها و ريل‌ها، آماده شده‌اند و در حال ارتقا هستند تا بتوانيم اين هدف بزرگ را محقق سازيم. اصل هفتم، ايجاد اشتغال است و رسيدن به هدف بزرگ ۳۰ هزار شغل مستقيم در دستور کار قرار دارد.
مهم‌ترين چالش‌هاي سرمايه‌گذاري در منطقه ويژه خليج فارس کدام‌اند؟
سرمايه و سرمايه‌گذاري دو قطبي هستند که براي تحقق آن‌ها بايد امنيت لازم، امکانات، تسهيلات و قانون حمايت از سرمايه‌گذاري به صورت جامع وجود داشته باشد. چنانچه بتوانيم مصوبه‌اي براي تضمين نرخ حامل‌هاي انرژي در يک دوره پنج‌ساله اخذ کنيم، بدون ترديد در افزايش جذابيت منطقه ويژه خليج فارس براي سرمايه‌گذاري‌هاي جديد موفق‌تر عمل خواهيم کرد. علاوه بر اين، معافيت‌هاي مالياتي براي صنايع مادري که توانايي ايجاد اشتغال در سطح کلان را داشته باشند و در کنار آن‌ها صنايع پايين‌دستي و جنبي کوچک‌تر بتوانند ايجاد شوند نيز مي‌تواند اقتصاد منطقه ويژه خليج فارس را در ميان مناطق اقتصادي موجود در کشور و ساير قطب‌هاي اقتصادي به يک اقتصاد پيشرو و برتر تبديل کند.
آيا فعاليت‌هاي منطقه ويژه خليج فارس محدود به فعاليت‌هاي صنايع معدني و فلزي خواهد بود؟
در ابتدا قرار بود که منطقه ويژه خليج فارس در حوزه صنايع معدني و فلزي فعاليت کند، اما همجواري با پالايشگاه هشتم نفت بندرعباس و پالايشگاه ستاره جنوب و ايجاد فرصت‌هاي بي‌بديل در اين حوزه و مراجعه سرمايه‌گذاران براي فراهم آوردن فرصت‌هاي شغلي بدون اتکا به صنعت تک‌محصولي نفت مديران را ترغيب کرد که اهداف منطقه ويژه خليج فارس را به منظور توسعه ساير حوزه‌ها تغيير دهند. خوشبختانه سياست‌گذاري‌هاي اخير اين امکان را به منطقه ويژه خليج فارس داده است که همزمان بتواند در توسعه اقتصادي استان هرمزگان سهمي انکارناپذير داشته باشد. از اين رو، با برنامه‌ريزي‌هاي معاونت منابع انساني و امور اجتماعي منطقه ويژه، تلاش خواهيم کرد تا به موازات توسعه اقتصادي، زيرساخت‌هاي رفاهي، اجتماعي و زيستي شاغلان را در اولويت نخست قرار دهيم و در کنار اين اهداف، مسئوليت‌هايي اجتماعي در قبال محيط پيراموني منطقه، از جمله روستاهاي کم‌برخوردار از امکانات را به عنوان هدف نهايي در نظر بگيريم.
به اعتقاد شما، منطقه ويژه خليج فارس تا چه ميزان توانسته است اهداف بلندمدت خود را محقق سازد؟
هم‌اکنون منطقه ويژه خليج فارس داراي ظرفيت‌هاي قابل توجهي در حوزه زنجيره فولاد مانند گندله سنگ‌آهن، شمش و تختال فولادي، آلومينيوم، توليد آب شيرين از آب دريا، برق و زيرساخت اقامتي و بندري است و خوشبختانه بخشي از اهداف بلندمدت را محقق کرده است. چندين کارخانه در زنجيره فولاد در منطقه ويژه خليج فارس احداث شده‌اند که شامل فولاد هرمزگان، فولاد کاوه جنوب کيش، مادکوش و صبا فولاد خليج فارس مي‌شوند. در حال حاضر، کارخانه توليد آهن اسفنجي فولاد هرمزگان با ظرفيت يک ميليون و ۶۵۰ هزار تن در سال و نيز کارخانه تختال آن با ظرفيت يک‌ميليون و ۵۰۰ هزار تن در سال به بهره‌برداري رسيده‌اند و طرح توسعه اين شرکت به ۲ ميليون تن تختال در سال و نيز يک ميليون و ۲۰۰ هزار تن ورق در دست اقدام است. کارخانه آهن اسفنجي فولاد کاوه جنوب با ظرفيت يک ميليون و ۸۵۰ هزار تن و دو کارخانه توليد بيلت اين شرکت هريک به ظرفيت يک‌ميليون و ۲۰۰ هزار تن، در مجموع به ظرفيت ۲ميليون و ۴۰۰ هزار تن، به بهره‌برداري رسيده‌اند. در عين حال، کارخانه توليد بريکت گرم صبا فولاد خليج فارس به ظرفيت يک ميليون و ۵۰۰هزار تن در حال فعاليت است. مجتمع فولاد جنوب نيز در منطقه ويژه خليج فارس ظرفيت توليد ۲۰۰ هزار تن شمش فولادي دارد. کارخانه فلزي ديگر، آلومينيوم المهدي ـ هرمزال است که هم‌اکنون ظرفيتي حدود ۱۵۰هزار تن در سال دارد که مي‌توان آن را افزايش داد. ضمن اينکه پروژه آندسازي المهدي با ظرفيت حدود ۲۰۰ هزار تن آند خام و ۷۰ هزار تن آند پخته در سال و همچنين آندسازي مجتمع هرمزال با ظرفيت سالانه توليد ۸۵ هزار تن در سال در دست اقدام است.منطقه ويژه خليج فارس، علاوه بر صنايع فلزي، به دنبال توليد مشتقات نفتي است و بر اين اساس، پروژه فومن‌شيمي براي توليد حلّال‌هاي پايه نفتي با ظرفيت ۹۰۰ هزار بشکه در سال فعاليت مي‌کند. چندين پروژه زيرساختي در بخش انرژي و آب نيز فعال هستند که شامل آب‌شيرين‌کن فولاد کاوه با ظرفيت توليد ۳۰ هزار متر مکعب آب در شبانه‌روز، آب‌شيرين‌کن نور ويژه به ظرفيت ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب در روز، پروژه پست برق ۲۳۰/۴۰۰ به بيست کيلوولت با خطوط انتقال سي‌کيلومتري و ظرفيت تبديل يک‌هزار و ۵۰۰ مگاوات برق به صنايع مستقر، احداث طرح توسعه اسکله تخليه و بارگيري مواد معدني از ۶ميليون تن در سال به ۱۲ ميليون تن و برخورداري از هتل پنج‌ستاره بين‌المللي خليج فارس با وسعت تقريبي نُه هکتار و ۱۵۶ اتاق و سوئيت مي‌شوند. بنابراين گام‌هاي بسيار موثري در منطقه ويژه خليج فارس به منظور توسعه صنايع و رسيدن به اهداف بلندمدت برداشته شده است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.