جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
ایجاد اشتغال در بخش معادن خراسان رضوی
07 تیر 1401 - 17:37
شناسه : 29618
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در سه ماهه نخست سال 1401، 98 پروانه بهره‌برداری معادن در این استان صادر شده و برای یک هزار و 900 نفر اشتغال ایجاد شده است.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، امیررضا رجبی رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی، اظهار داشت: اولویت دولت سیزدهم و سازمان صنعت، معدن و تجارت، حمایت از تولید داخل، توسعه معادن کشور، احیای مجدد واحدهای تولیدی راکد و افزایش مراودات تجاری با کشورهای همسایه است که خوشبختانه طی سه ماه نخست سال جاری عملکرد ما مثبت بوده است.

وی افزود: در سه ماه نخست سال جاری، ۹۸ پروانه بهره‌برداری معادن در خراسان رضوی صادر شده است. در این زمینه، حدود ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و برای یک هزار و ۹۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است. همچنین در بیش از ۶۰ واحد تولیدی، بین ۲۰ تا ۲۰۰ درصد ارتقای ظرفیت تولید داشته‌ایم. همچنین در این مدت ۱۲ واحد تولیدی راکد در استان دوباره راه‌اندازی شده است.

رجبی در خصوص واردات ماشین‌آلات خط تولید، بیان کرد: واردات ماشین‌آلات، یکی از کارهایی است که در سازمان انجام می‌دهیم و در این زمینه نیاز به شناسایی گلوگاه‌های حوزه صنعت، معدن و تجارت است. یکی از مشکلات مهم استان، واردات ماشین‌های خط تولید بوده که به دلیل محدودیت واردات، برای کارخانه‌های نوپا مشکل ایجاد کرده است. برای تولیدکنندگانی که پروانه بهره‌برداری دارند، سقف واردات نامحدود است؛ یعنی اگر این دستگاه‌ها در داخل تولید نشود، وارد کردن آن‌ها مجاز است.

رییس سازمان صمت خراسان رضوی اضافه کرد: بعضی از تولیدکنندگان جواز تاسیس دارند. برای دارندگان این جواز، سقف واردات ماشین‌آلات خط تولید ۱۵ هزار دلار است که این محدودیت، منجر به ایجاد چالش برای کارخانه‌های نوپا شد که خوشبختانه با شناسایی‌ مشکل و مکاتبه با وزیر، محدودیت ۱۵ هزار دلاری واردات ماشین‌آلات خط تولید برداشته شد. فعالیتی هم که در حال حاضر در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود، زیرساختی است.

رجبی اذعان کرد: بیشتر مواد معدنی کشور در خراسان رضوی یافت می‌شود. همچنین بیشترین پروانه بهره‌برداری در حوزه معدن کشور، در ابن استان صادر شده است. طبق آمار، تاکنون یک هزار فقره پروانه بهره‌برداری معدن در استان صادر شده است که بعضی از این پروانه‌ها برای راه‌اندازی دوباره معادن صادر شده است.

رجبی در ارتباط با به‌ روزرسانی سیستم معادن، گفت: در حوزه معدن، به روزرسانی روش‌های اکتشاف و استخراج بسیار مهم است. در این زمینه دانشگاه‌ها می‌توانند به ما کمک کنند. هم‌اکنون منطقه خواف، یکی از بزرگ‌ترین معادن سنگ‌آهن کشور است و این مهم، نتیجه همکاری و تلاش‌های وزارت صمت و بخش خصوصی و  بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری است.

در ادامه حسن حسینی، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به تحولات عمده‌ رخ داده در کشور مانند جابه‌جایی دولت‌ها، کورسوی امیدی جهت تغییر و بهبود شرایط وجود داشت اما برخی از مشکلات و چالش‌ها در عرصه تولید همچنان وجود دارد. متاسفانه معضل بزرگی که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم، اقتصادی است که با سیاست درآمیخته شده است و در حالی که باید مبتنی بر علم باشد، متاسفانه در کشور جنبه سیاسی به خود گرفته است. 

وی افزود: برخی از اقداماتی که از جانب مسئولان ذی‌ربط مانند رفت‌وآمدهای تجاری و سفر نماینده‌های کشورهای گوناگون به ایران صورت می‌پذیرد، بارقه امیدی را جهت سامان دادن روابط تجاری و بازرگانی‌ به ارمغان می‌آورد. 

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ضمن تاکید بر لزوم افزایش توجه به عمل‌گرایی، یادآور شد: در ایران، بیش از اینکه به عمل‌گرایی پرداخته شود، به شعار دادن توجه می‌شود. در حوزه تولید و حمایت از فعالیت‌های تولیدی شعارهای متعددی داده شده است اما در عمل، حمایت و پشتیبانی لازم جهت توسعه این مهم دیده نمی‌شود. فعالیت‌های تولیدی در حال حاضر از لحاظ زیرساخت با چالش‌های مختلفی همچون تامین برق، گاز و زمین مواجه هستند. 

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.