سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
ایران خودکفا در تولید فولاد است
06 دی 1399 - 7:18
شناسه : 3996
رئیس اتحادیه آهن و فولاد گفت: ما در حوزه تولید فولاد خودکفا هستیم و تولیدات داخلی ما پاسخگوی نیاز کشور و اکثر صنایع است و توجیهی ندارد که ما در زمینه محصولات فولادی شاهد واردات باشیم.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل از ایراسین، حمیدرضا رستگارپور، رئیس اتحادیه آهن و فولاد گفت: در حالت کلی ما در حوزه تولید فولاد خودکفا هستیم و شاید فقط در زمینه برخی از فولادهای آلیاژی، تولید نداشته باشیم. آن هم نه اینکه امکان تولید آن وجود نداشته باشد؛ بلکه تولید آن به صرفه نیست. اساسا تولیدات داخلی ما پاسخگوی نیاز کشور و اکثر صنایع است و خیلی توجیهی ندارد که ما در زمینه محصولات فولادی شاهد واردات باشیم.
رستگارپور در ادامه افزود: قاعدتاً وقتی کالایی امکان تولید در داخل دارد و تولید آن هم به صرفه است، نباید واردات در آن زمینه صورت بگیرد. حتی وقتی از نظر استراتژیک یک آلیاژ یا محصولی وجود دارد که تولید آن برای ما مهم است و اهمیت آن هم واقعی است؛  اگر ما برای تولید آن هزینه زیادی هم بکنیم که در داخل تولید شود؛ این ارزشمند و توجیه پذیر است.
رئیس اتحادیه آهن و فولاد با بیان این مطالب افزود: فقط برخی از آلیاژها وجود دارد که تولید آن در داخل کشور توجیه اقتصادی ندارد یا مصرف آن به گونه ای نیست که لازم باشد برای آن هزینه ای بشود؛ لذا این را می‌توان وارد کرد. البته این موارد خیلی کم است مگر برای صنایع خاصی که در یک برهه هایی لازم است این کالا‌ها وارد شود.
رستگار پور گفت: ما حتی در شرایطی که توان و امکان صادرات هم داریم؛ باید با تصمیم درست و در حالت متوازن این صادرات صورت بگیرد تا بازار داخلی دچار چالش نشود، ما می‌بینیم در زمینه صادرات به دلایل مختلف مواد خام ما صادر می‌شود و این بازار داخل را دچار کمبود می‌کند. لذا باید تمام جوانب را بسنجیم.
رئیس اتحادیه آهن و فولاد در خاتمه افزود: بنده قطعا مخالف واردات شمش و مقاطع تخت هستم و اگر این آمار واردات ۸ ماهه که انجمن تولیدکنندگان فولاد منتشر کرده که نشان می‌دهد واردات شمش مثلا از ۳ هزار تن به ۴ هزار تن رسیده یا واردات مقاطع تخت ۸۸ درصد افزایش داشته است؛ این برای اقتصاد کشور و بحث اشتغالزایی مناسب نیست. هرچقدر تولیدات داخلی ما بیشتر شود فعل و انفعالات بازار بیشتر می‌شود. ما نباید فقط سود را در واردات و حتی صادرات در نظر بگیریم. بحث اینکه اشتغالزایی صورت بگیرد و افراد بیشتری بتوانند از این اشتغالزایی بهره ببرند باید اولویت اصلی ما باشد. باید به تولید داخل و اشتغالزایی اهمیت بیشتری بدهیم.
شایان ذکر است برپایه جداول آماری انجمن تولید کنندگان فولاد ایران، در ماه هشت ماهه ابتدایی سال جاری میزان واردات محصولات فولادی به ۶۱۱ هزار تن رسیده است در صورتی که این رقم در سال گذشته  ۳۶۱ هزار تن بوده است و در هشت ماهه امسال ( منتهی به آبان) واردات محصولات فولادی( مقاطع تخت و طویل) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۹ درصد افزایش داشته است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.