دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت ×
بازار سنگ آهن و کووید ۱۹
07 آبان 1399 - 14:51
شناسه : 699
شیوع ویروس کرونا شرایط متضادی در بازار جهانی سنگ آهن ایجاد نمود که به دلیل اختلال در عرضه برزیل و روند متفاوت بهبود تقاضا در چین و سایر کشورهای دنیا بود. افزایش واردات به چین و در مقابل کاهش تقاضای سایر کشورها در سال 2020 تجارت جهانی سنگ آهن را دو قطبی نمود. با توجه به این که حاشیه سود فولادسازی در چین پس از تعطیلات هفته اول اکتبر کمی بهبود داشته، پرمیوم سنگ آهن فاین خلوص بالا نسبت به خلوص متوسط هم به نظر در سه ماهه پایانی سال در سطوح بالا می ماند چرا که عرضه داخلی کنسانتره سنگ آهن کاهش یافته و قیمت کک در چین گران شده است.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل از فولاد ایران، این امر پس از آن رخ داد که قیمت سنگ آهن در سه ماهه سوم سال به اوج چند سال اخیر رسید که به لطف رشد تقاضای چینی ها و محدودیت عرضه برزیل بود. ولی اختلاف میان  شاخص قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد فاین پلاتس و سایر خلوص های سنگ آهن کمتر شد که نشانگر بهبود عرضه و افزایش رقابت بین خلوص های مختلف بود.  


در نتیجه فولادسازان چینی در سه ماه پایانی سال ترکیب اقتصادی تری برای سنگ آهن مورد نیاز تولید خود نسبت به اوایل سال در دست دارند تا هزینه تولید فولاد خود را بهتر مدیریت کنند. نیمه دوم سال ۲۰۲۰ قیمت سنگ آهن های خلوص بالا و پایین به شاخص قیمت پلاتس نزدیک تر شدند. عملکرد انواع سنگ آهن به میزان عرضه آن و خلوص های مختلف ، حاشیه سود فولاد سازان چینی و روش های مخلوط سازی سنگ آهن توسط  کارخانه ها بستگی دارد. معمولا حاشیه سود بالای فولاد پرمیوم سنگ آهن خلوص بالا نسبت به متوسط را بیشتر می کند و تخفیف سنگ آهن خلوص پایین نسبت به متوسط را بیشتر می کند در حالی که حاشیه سود پایین برعکس عمل می کند. در هر حال صادرات سنگ آهن برزیل بین ژانویه تا می افت شدید داشت که به دلیل کاهش شدید عرضه پس از بارش های سنگین باران در اوایل سال و همچنین کاهش تولید معادن درگیر شکست سد در سال ۲۰۱۹ بوده است.


از ماه می با بهبود عرضه برزیل و کاهش فصلی تقاضای چین و کاهش ساخت و ساز، اختلاف قیمت میان خلوص بالا و متوسط کمتر شد. از این رو اثر منفی بر حاشیه سود فولادسازان داشت. افزایش تولید کنسانتره در چین نیز کمبود ایجاد شده در عرضه سنگ آهن خلوص بالا را تاحدودی جبران کرد.


گرچه حاشیه سود فولادسازان چینی در جولای و آگوست بهتر شد ولی پرمیوم خلوص های بالا و متوسط به کاهش ادامه داد که به دلیل بهبود صادرات برزیل و افت قیمت گندله بود. اختلاف میان سنگ آهن فاین خلوص ۶۵ درصد و گندله ۶۵ درصد بین فوریه تا آگوست افت شدید داشت که به دلیل آن بود که افزایش صادرات گندله عرضه به چین را در حالی که تقاضا خارج از چین به دلیل پاندمی کرونا کم بود بالا برد. واردات گندله به چین بین ژانویه تا آگوست نزدیک به ۳۳ میلیون تن یعنی واردات کل سال ۲۰۱۹ بود. در تئوری قیمت گندله ۶۵ درصد باید با حساب پرمیومی نسبت به سنگ آهن فاین ۶۵ درصد با توجه به هزینه های تبدیل و تولید گندله محاسبه شود ولی در آگوست قیمت گندله نسبت به قیمت سنگ آهن فاین کمتر شد و فشار زیادی بر قیمت سنگ آهن فاین ۶۵ درصد وارد نمود.


عرضه استرالیا هم در جولای و آگوست کمتر شد که به بهبود قیمت ناگهانی سنگ آهن خلوص متوسط کمک کرد. این امر فولادسازان چینی را ترغیب کرد ترکیب سنگ آهن مصرفی را به درصدی از سنگ آهن خلوص بالا و خلوص پایین تغییر دهند تا این که از خلوص متسوط گران قیمت استفاده کنند. با بهبود جهانی تقاضای سنگ آهن در سپتامبر اخلاف میان قیمت گندله خلوص ۶۵ درصد و سنگ آهن فاین ۶۵ درصد افزایش یافت و به سنگ آهن خلوص بالا کمک کرد تا بهبود قیمت داشته باشد. عرضه سنگ آهن های خلوص پایین هند هم به دلیل بارش باران کاهش یافت و اختلاف قیمت سنگ آهن خلوص متوسط و پایین را کاهش داد  و دیگر ترکیب خلوص بالا و پایین برای فولادسازان همچون قبل به صرفه نبود. حاشیه سود فولادسازان چینی پس از تعطیلات هفته اول اکتبر بهتر شد و به بهبود پرمیوم سنگ آهن خلوص بالا نسبت به متوسط کمک کرد. انتظار می رود این پرمیوم تا پایان سال بالا بماند چون حاشیه سود کارخانه ها به لطف آرام تر شدن روند رشد تولید فولاد چین و کاهش عرضه داخلی کنسانتره سنگ آهن در زمستان بیشتر خواهد بود.


حمایت بیشتر از جانب بازار کک و قیمت بالای آن به دلیل محدودیت عرضه زغال سنگ در زمستان و رکود فصلی صادرات برزیل پس از آن که فصل سوم رونق داشته، مشاهده شده است. برعکس تفاوت قیمت خلوص های پایین تا متوسط با بهبود حاشیه سود فولادسازی و افزایش عرضه استرالیا و هند می تواند بیشتر شود.
تقاضای چینی ها برای سنگ آهن خلوص های تا حداکثر ۵۸ درصد فاین هند تاکنون در سال ۲۰۲۰ به میزان چشمگیری مطلوب بوده است. سنگ آهن خلوص های بالاتر از ۵۸ درصد هند مشمول ۳۰ درصد تعرفه صادرات است.


بدین ترتیب می بینیم که تجارت جهانی سنگ آهن در سال ۲۰۲۰ دو قطبی شده است. واردات چین کمبود تقاضای سایر کشورها را جبران کرده است. همچنین در بازار گندله بیشتر تحت تاثیر قرار گرفت و میزان داد و ستد آن و قیمتش افت شدیدی داشت. تاثیر کووید ۱۹ بر بازار گندله سنگ آهن در بخش دوم این گزارش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.