سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
بازوی توانمند مسیر توسعه
10 آذر 1400 - 15:06
شناسه : 21214
انتخاب شرکت آلومینیوم المهدی به عنوان واحد نمونه تولیدی استان هرمزگان در سال 1399 از نیروی انسانی و کارکنان یک مجموعه به عنوان مهم‌ترین سرمایه‌های یک سازمان و یا بنگاه‌ اقتصادی یاد می‌شود. قطعا بالا بردن سطح دانش فنی و تخصص و ارتقای سطح رضایتمندی نیروی انسانی باعث می‌شود تا سازمان با سرعت بیشتری به سمت اهدافِ از پیش تعیین‌شده حرکت کند. شرکت آلومینیوم المهدی نیز، که در سال‌های اخیر تحولات قابل‌توجهی را در زمینه رشد تولیدات تجربه کرده و اکنون یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولیدی کشور شناخته می‌شود، کاملا به اهمیت مقوله نیروی انسانی وقوف دارد و این امر را همواره یکی از اولویت‌های خود قرار داده است. افزایش حمایت‌های مالی، ایجاد و تقویت امکانات رفاهی و توسعه و توانمندسازی پرسنل از جمله استراتژی‌های مهم شرکت آلومینیوم المهدی در حوزه نیروی انسانی به شمار می‌روند.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

شرکت آلومینیوم المهدی و هرمزال با ظرفیت اسمی ۲۵۲ هزار تن شمش آلومینیوم با خلوص ۹۹٫۷ درصد  و با تکنولوژی‌های D18 و شدت جریان ۱۷۵ کیلوآمپر و تکنولوژی D20 و شدت جریان ۲۳۰ کیلوآمپر با ۱۰۶ دیگ در مدار تولید از مجموع ۴۶۸ دیگ،  در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ به گروه مپنا واگذار شد و با تغییر مدیریت، این شرکت دوره متفاوتی از حیات خود را تجربه می‌کند. از زمان یادشده تاکنون تحولات مثبت زیادی در المهدی رخ داده و ماحصل آن تاکنون تحقق شعار «جهش تولید» با تولید ۱۶۳ هزار تن در سال ۱۳۹۹ در مقایسه با تولید ۸۷ هزار تن در سال ۱۳۹۸، با رشد ۸۸ درصدی تولید در سال ۱۳۹۹، انتخاب شرکت به عنوان واحد نمونه استان از طرف اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان و انتخاب به عنوان یکی از پنج شرکت برتر تولیدی کشور به منظور امضای تفاهم‌نامه همکاری طرح اقتصاد مقاومتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است.

تلاش برای ارتقای سطح بهره‌وری و رضایتمندی

نیروی انسانی متخصص و دانش‌مدار جزو دارایی‌های یک سازمان و مهم‌ترین مزیت‌ رقابتی در اقتصاد تخصص و دانش‌محور امروز هستند. خلاقیت، نوآوری، ارتقای کیفیت محصولات و افزایش قدرت رقابت‌پذیری از اصلی‌ترین مزیت‌های برخورداری از منابع انسانی متعهد، متخصص و باانگیزه هستند. به همین دلیل، بخش عمده‌ای از استراتژی‌های کسب‌وکار امروزی بر منابع انسانی متمرکز شده است.

سرمایه انسانی، به عنوان بازوی توانمند مدیریت ارشد، قطعا در تحولات ایجادشده در شرکت المهدی و نتایج به‌دست‌آمده در آن نقشی بسزا ایفا کرده است. شرکت آلومینیوم المهدی رفته‌رفته وارد بیست‌وپنجمین سال حیات خود می‌شود و هم‌اکنون حدود ۲ هزار نفر نیرو به طور مستقیم با آن همکاری دارند. معمولا در صنعت آلومینیوم به طور متوسط به ازای هر هزار تن تولید، پنج نفر به صورت مستقیم مشغول فعالیت هستند.

از زمان استقرار مدیریت گروه مپنا در المهدی، با توجه به فشارهای اقتصادی سال‌های اخیر، همواره توجه ویژه‌ای به بهبود وضعیت معیشتی و امنیت شغلی پرسنل صورت گرفته است. پرداخت حقوق در نخستین ساعت کاری از اولین روز هر ماه، افزایش ۶ درصد حقوق علاوه بر مصوبه شورای عالی کار در سال ۱۳۹۹، افزایش سقف وام‌های پرداختی به پرسنل و افزایش مبالغ پرداختی در مناسبت‌‎ها و اعیاد از مهم‌ترین اقدامات کوتاه‌مدت انجام‌شده در این حوزه بوده است.

علاوه بر موارد فوق، به منظور ایجاد رضایتمندی حداکثری کارکنان، در حوزه رفاه پرسنل اقدامات موثری صورت گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به بهبود کیفیت غذا، ارتقای کیفیت سرویس‌های ایاب‌وذهاب و بهبود خدمات بیمه‌های تکمیل درمان و مسئولیت اشاره کرد. بهبود مستمر در حوزه‌های فوق در دستور کار شرکت قرار دارد و معاونت منابع انسانی خود را در قبال پرسنل پاسخ‌گو دانسته و فعالانه به دنبال ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی است.

چشم‌اندازی برای آینده پیش‌رو

در نقشه استراتژی شرکت آلومینیوم المهدی که به‌تازگی تهیه گشته، به سرمایه‌های انسانی و ارتقای بهره‌وری توجهی ویژه شده است. در همین راستا، بهبود فرایندهای منابع انسانی، اصلاح ساختار سازمانی، بهبود نظام جبران خدمت و جذب، ترفیع، ارتقا و جانشین‌پروری بر اساس شایستگی مهم‌ترین برنامه‌های پیشِ‌روی این شرکت است تا به واسطه آن‌ها، با توسعه و توانمندسازی پرسنل، تحقق اهداف ترسیم‌شده برای سازمان میسر شود. چنانچه پیش از این اشاره شد، شرکت آلومینیوم المهدی، به عنوان یکی از پنج شرکت برتر کشور، اقدام به امضای تفاهم‌نامه

همکاری با وزارت صمت برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای کرده است. مهم‌ترین موضوع تفاهم‌نامه مذکور ایجاد و تکمیل زنجیره آلومینیوم با تاکید بر سرمایه‌گذاری در زمینه تولید صنایع پایین‌دست با ارزش افزوده بالا و همچنین بومی‌سازی ماشین‌آلات صنعتی و احداث نیروگاه است که می‌تواند سهمی بسزا در ایجاد اشتغال و توسعه در کشور و استان هرمزگان داشته باشد. علاوه بر این، پروژه بومی‌سازی تکنولوژی تولید آلومینیوم با نام AAC-450 توسط متخصصان داخلی در دست انجام است که پس از اتمام این پروژه، برای نخستین بار در صنعت آلومینیوم، کشور عزیزمان به جرگه کشورهای صاحب تکنولوژی تولید آلومینیوم وارد خواهد شد. تحقق این پروژه از آن نظر اهمیت دارد که امکان توسعه خطوط تولید را بدون وابستگی به خارج فراهم خواهد ساخت و نتایجی پربار از قبیل افزایش ظرفیت تولید و میزان اشتغال را به همراه خواهد داشت.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.