سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
باور، اعتقاد و سرمایه‌گذاری، لازمه توسعه صنعت ماشین‌سازی کشور
24 اسفند 1399 - 15:26
شناسه : 9040
مدير امور برنامه‌ريزی و نظارت شرکت ملی صنايع مس ايران مطرح کرد: بسياری از صنايع کشور در سال‌های اخير، به‌سبب اعمال تحريم‌ها و فشارهای اقتصادی، با مشکل واردات ماشين‌آلات و تجهيزات مورد نياز خود مواجه شده‌اند که اين مسئله بستر مناسبی را برای توسعه و بهبود صنعت ماشين‌سازی و توليد تجهيزات صنعتی کشور پديد آورده است. اما اين واحدها نيز، به‌رغم قدمت طولانی و درخشان خود، امروز با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستند که بسياری از آنها را در آستانه ورشکستگی قرار داده است. در اين زمينه، ماهنامه «اخبار فلزات» به گفت‌وگو با مدير امور برنامه‌ريزی و نظارت شرکت ملی صنايع مس ايران نشسته است. سعد عبدی معتقد است لازمه اصلی «جهش توليد» در شرکت ملی مس برنامه‌ريزی برای تامين ماشين‌آلات معدني و استفاده از تمامی ظرفيت‌های تجهيزاتی است که خوشبختانه اين مهم با حمايت و آينده نگری اردشیر سعدمحمدی، مديرعامل شرکت مس، از ابتداي سال گذشته روند رو به جلو را آغاز کرده است. همچنين تحقق اين هدف نيازمند، حمايت‌های مالی و تسهيلاتی دولت و اتخاذ سياست‌های مناسب در حوزه تامين و واردات مواد اوليه مورد نياز آنها است.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و قطع ارتباط کشورها با یکدیگر نشان داد که نمی‌توان همیشه برای تامین مایحتاج ضروری به دیگر کشورها وابسته بود. به نظر شما این بحران تا چه میزان باعث خواهد شد تا نگاه به داخل، خصوصا در مسئله تامین ماشین‌‍‌آلات و تجهیزات مورد نیاز، تقویت شود؟

شیوع ویروس کرونا در چند ماه اخیر موجب شده است که جهان، که تا چندی پیش به شکل دهکده‌ای بزرگ درآمده بود، به مجموعه‌ای از دهکده‌های کوچک و ناپیوسته تبدیل شود. تعطیلی صنایع مختلف سبب شد تا بسیاری از واحدهای تولیدی در سطح جهان در فرایند تولید و انتقال محصولات خود با مشکلات گوناگونی روبه‌رو شوند و این مسئله زنجیره تولیدات صنعتی جهان را با چالش‌هایی شدید مواجه ساخته است. بر اساس آخرین آمارهای صندوق بين‌المللی پول، شیوع ویروس کرونا تا پايان سال حدود ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار انقباض مالی در دنیا ایجاد مي‌كند که از این میزان بیش از یک هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار به آمریکا اختصاص می‌یابد. گفتنی است که سهم ایران از این انقباض اقتصاد جهانی حدود ۲/۲ درصد یا ۷۹ میلیارد دلار برآورد می‌شود. با مقایسه این عدد با کل بودجه کشور که رقمی حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار است، به‌خوبی می‌توان تاثیرات مخرب این ویروس را بر اقتصاد ایران مشاهده کرد.

شیوع ویروس کرونا در چند ماه اخیر رویکرد جدیدی در زمینه تامین تجهیزات مورد نیاز در شرکت ملی صنایع مس ایران  به وجود آورده است و مدیریت این شرکت بخش‌های مختلف زیرمجموعه را ملزم می‌دارد تا در کنار حفظ موجودی قطعات استراتژیک، احتمال قطع کلی ارتباطات با سایر کشورها را نیز در نظر بگیرند؛ زیرا تا امروز پیش‌بینی مناسبی از پایان بحران کرونا صورت نگرفته است و مشخص نیست جهان تا چه زمانی با این بحران دست‌به‌گریبان خواهد بود. به همین دلیل، شرکت ملی صنایع مس ایران دو استراتژی‌ را به صورت همزمان در مسیر تولید داخلی تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز دنبال می‌کند: نخست، به تولید داخلی قطعات و تجهیزات استراتژیک مورد استفاده و مقرون‌به‌صرفه داراي توجیه اقتصادی می‌پردازد؛ دوم، علاوه بر ارتقای كيفي تجهيزات و قطعات بومي‌سازي‌شده گروه اول كه از ساليان قبل شروع شده است، ساير تجهيزات و ماشين‌آلات و به‌خصوص مواد مورد نياز کاربردی در خطوط توليد را با تعامل با سازندگان مختلف، داخلي‌سازي مي‌کند. الزام به بومي‌سازي بعضي از تجهيزات و يا تولید بعضي از ماشین‌آلات که عمر كاري زيادي دارند و تقاضای مجدد برای آن‌ها در بازار داخلی وجود ندارد و همچنين شرایط صادرات برای آن‌ها مهیا نیست، الزامات اقتصادی سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته را از بین خواهد برد و از اين حيث، به سرمايه‌گذاران و شركت‌هاي سازنده صدماتی جدی وارد خواهد کرد. بنابراين اتخاذ استراتژی مناسب براي دوره‌هاي مختلف باید با نگاه اقتصادی صورت گيرد.

ویروس کرونا همچنین موجب شده است تا دسترسی به مواد اولیه مورد نیاز کاهش یابد. رکود اقتصادی و تعطیلی کارخانه‌ها تولیدات محصولات مختلف را در سراسر جهان کاهش داده است. برای مثال، امروز تامین لاستیک به چالشی در صنایع کشور بدل شده است؛ زیرا اغلب کشورهای تولیدکننده کائوچو، از جمله مالزی و سنگاپور، با ویروس کرونا درگیر هستند. بروز چنین وضعیتی، همزمان با تحریم‌هاي ظالمانه قدرت‌هاي سلطه‌طلب جهاني، دشواری ادامه فعالیت را برای بسیاری از صنایع دوچندان ساخته است. این مشکلات اهمیت توجه مناسب به شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری این شرکت‌ها با واحدهای تولیدی بزرگ کشور را در زمینه تولید داخلی و ارتقای کیفیت تجهیزات بیشتر می‌کند. در شرایط دشوار کنونی، تنها راه کاهش اثرگذاری بحران کرونا و عبور از آن، اتکا به شرکت‌های دانش‌بنیان و سیستم‌های داخلی است و ایجاد یک متولی در کشور و برقراری روابط مناسب میان صنعت و دانشگاه نقشی کلیدی در این عرصه ایفا می‌کند.

شرکت ملی صنایع مس ایران در سال‌های گذشته چه اقداماتی را برای تامین داخلی ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز در دستور کار قرار داده است؟

یکی از مفاهیمی که در شرایط اقتصادی کنونی كشور مورد توجه قرار گرفته و مقام معظم رهبري ــ حفظه الله ــ بارها بر آن تاكيد کرده «اقتصاد مقاومتی» است كه لازمه آن اتكا بر توان داخلي و رشد بومی‌سازی است. مسئله بومی‌سازی در کشور ما توجه به پتانسیل‌های داخلی کشور و استفاده از آن‌ها تعریف می‌شود، مشتمل بر طراحی، دانش‌پژوهي، دستيابي به تکنولوژی، ارتقای سطح آموزش نیروی انسانی و ساخت داخل. به همین دلیل، ساخت داخلی ماشین‌آلات و تجهیزات و استفاده از آن‌ها در صنایع کشور بخش مهمی از بومی‌سازی را شامل می‌شود و خصوصا در شرایط کنونی از اهمیت بسیار بالایی در برنامه‌های کلی اقتصادی كشور ایران برخوردار است. در کشور ما ساخت ماشین‌آلات، به‌خصوص تجهیزات مورد استفاده در صنایع، عموما با مهندسی معکوس تجهیزاتی صورت می‌گیرد که در گذشته وارد کشور شده‌اند. توجه و برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع مس ایران برای تولید داخلی تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز، به طور جدی از سال ۱۳۷۲ آغاز شد و این شرکت در گام نخست، در سال ۱۳۷۳، یک واحد ساخت در بطن واحد بازرگانی، كه متولی تامين و خريد شركت است، ایجاد کرد و نتايج بسیار خوبي از آن به دست آورد. در گام بعدی، در سال ۱۳۷۵، شرکت یدک‌سازان به عنوان شركت دوم ساخت قطعات و تجهيزات تاسیس شد. برنامه اصلی این شرکت، ساخت قطعات و تجهیزاتی بود که به سبب اِعمال تحریم‌ها، امکان خرید آن‌ها از کشورهای خارجی وجود نداشت و یا واردات آن‌ها هزینه‌هایی سنگین بر شرکت وارد می‌کرد. در ابتدا تکنولوژی پیشرفته و دقیق برخی از تجهیزات، کار را برای مهندسی معکوس و تولید داخلی آن‌ها بسیار دشوار کرده بود، اما برنامه‌ریزی مناسب به منظور آموزش نیروی انسانی و فعالیت مهندسان و متخصصان حاذق، در کنار ایجاد فرهنگی تحت عنوان بومی‌سازی یا ساخت داخل، این شرکت را قادر ساخت تا به‌مرور به اهداف از پیش‌ تعیین‌شده خود دست یابد.

تامین مناسب قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز خطوط تولید سبب خواهد شد تا فرایند تولید بدون توقف پيش رود و با ضررهای مالی روبه‌رو نشود. همچنين به علت در دسترس بودن تجهيز و قطعات مورد نظر، انگیزه نیروی انسانی برای تداوم و حفظ تجهيزات و ماشيـن‌آلات مختلف دوچنـدان و بـا تعميـرات زمان‌بندي‌شده و صحيح، از هر گونه توقف جلوگيري می‌شود. به ‌همین دلیل، مدیران این شرکت فرایند تامين و نيز ساخت تجهیزات و قطعات را به صورت سازماندهي‌شده دنبال مي‌كنند. تامین تجهیزات به گونه‌اي است که فرایند تولید به نحو احسن ادامه پیدا مي‌کند و در کنار آن، مطالعات داخلی‌سازی و ارتقای کیفی قطعات پرمصرف و پرگردش به صورت موازي همواره صورت مي‌گیرد تا جايگزيني لازم صورت گيرد.

اعمال شدیدترین تحریم‌ها در دو سال اخیر اقتصاد ایران را با تلاطمات و نوسانات بسیاری همراه ساخته است. سیاست شرکت ملی صنایع مس ایران برای عبور از این شرایط و تامین تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز خود چه بوده است؟

شرکت ملی صنایع مس ایران کل مراحل تولید مس را، از اکتشاف معدن تا فرآوری و ریخته‌گری، در خود جای می‌دهد و به همین دلیل، این شرکت کامل‌ترین مجموعه از لحاظ زنجیره تامین به شمار می‌رود. بنابراین در شرکتی با این وسعتِ کارها و فعالیت‌های تولیدی، با در نظر گرفتن شرایط تحریمی، نیاز است تا از مدیریت خاصی برای پیشبرد اهداف در زمینه ساخت داخلی تجهیزات استفاده شود. چنان‌‌که گفته شد، سال ۱۳۷۲ نقطه شروع ساخت داخل شرکت مس بود و امروزه این شرکت توانسته است بخش بزرگی از قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده خود را از داخل تامین کند. بنابراین می‌توان گفت شرکت مس در روندی مناسب و پایدار در زمینه تولید قرار گرفته است. با این حال، کماکان باید برنامه‌ریزی‌ مناسبی برای تولید داخلی تجهیزات استراتژیک خریداری‌شده از کشورهای دیگر انجام شود تا بروز نااطمینانی‌هایی همچون بحران کرونا خدشه‌ای بر روند تولید وارد نکند.

خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷ موجب شد تا بسیاری از بخش‌های اقتصاد و صنعت ایران با چالش‌های متعددی روبه‌رو شوند. به همین منظور، شرکت ملی صنایع مس ایران برنامه‌ریزی‌های مختلفی را به منظور مدیریت شرایط و مقابله با تاثیرات منفی فشارهای اقتصادی وارده از سوی غرب انجام داد. این شرکت، در گام نخست، کمیته بازبینی و صدور قطعات استراتژیک را تاسیس کرد. این کمیته مجتمع‌های تولیدی وابسته را وادار کرد تا قطعات و تجهیزات استراتژیک خود را شناسایی و میزان درخواست و تقاضای خود را برای آن ارائه کنند. شرکت ملی صنایع مس ايران توانسته است در این مدت، اکثر قطعات و تجهیزات ساخت داخل مورد نیاز واحدهاي مختلف را تحویل دهد. همچنین گفتنی است که به رغم اِعمال تحریم‌ها، حدود ۷۵ درصد از قطعات خارجی سفارش‌شده در سال ۱۳۹۷ هم‌اكنون خریداری و تحویل مجتمع‌های توليدي مس شده است.

صنایع معدنی و فلزی کشور با چه چالش‌هایی در زمینه به‌کارگیری ماشین‌آلات و تجهیزات داخلی مواجه هستند؟

در کشور ما واحدهای متعدد و گوناگونی در زمینه ساخت بخش‌هايي از ماشین‌آلات و تجهیزات وجود دارند که برخی از آن‌ها از سابقه‌ای طولانی و درخشان برخوردار هستند، اما امروز، به دلایل گوناگونی همچون کمبود ماده اولیه و معضل نیروی انسانی، در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند. یکی از چالش‌های صنایع کشور در زمینه استفاده از تجهيزات و قطعات داخلي، مشکل عدم استمرار فعاليت‌های پشتيباني و گارانتي و البته مقوله فراموش‌شده خدمات پس از فروش و وارانتي تجهیزات است. به عبارت دیگر، برخی از واحدهای تولیدی ماشین‌آلات و حتي تجهيزات مختلف، به سبب تضعیف و ناتواني مالي و یا تعطیلی برخی از بخش‌های خود، خدمات پس از فروش خود را به شرکت‌های دیگر واگذار می‌کنند و به عبارتی، تعهد مسئولانه‌ای در قبال قرارداد منعقد‌شده ندارند. همین امر سبب می‌شود تا قطعه و یا تجهیز تعویض‌شده از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد. چالش دیگر در این زمینه، دیرکرد برخی از واحدها در تامین تجهیزات و قطعات است. بسیاری از واحدهای تولید تجهیزات کشور، با وجود کیفیت مناسب محصولات، تعهد زمانی تحویل محصولات خود را رعایت نمی‌کنند که این مسئله موجب عقب افتادن کل پروژه می‌شود. یکی از دلایل آن پذيرش سفارش‌های متعدد و بيش‌ازحد و بدون برنامه‌ریزی قبلی است. همچنین اتخاذ سیاست‌های نامناسب از سمت دولت در زمینه واردات و یا تولید برخی مواد اولیه مورد نیاز این واحدها سازندگان برخي ماشین‌آلات و تجهیزات کشور را با چالش تامین مواد اولیه مواجه ساخته است. با این حال، بدیهی است که این ضعف‌ها باعث نخواهند شد تا شرکت ملی صنایع مس ایران سیاست خود در زمینه داخلی‌سازی تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده را تغییر دهد.

شرکت ملی صنایع مس ایران در فرایند تولید خود تا چه میزان از ماشین‌آلات تولید داخل استفاده می‌کند؟

شرکت ملی صنایع مس ایران همواره سعی داشته است تا با همکاری با سازندگان بخشي از ماشين‌آلات و تجهیزات کشور،  موارد مورد نیاز خود را از تولیدات داخلی تامین کند. در حال حاضر حدود ۵۵ درصد از تجهیزات و قطعات مورد استفاده در پروژه‌های این شرکت از تولیدات داخلی تامین می‌شود. این شرکت در هفته‌های گذشته توانست چهار طرح تولیدی خود را به مرحله بهره‌برداری برساند که بخش بزرگی از این طرح‌ها با تکیه بر توان مهندسان کشور و با استفاده از تجهیزات ساخت داخل اجرا شده است. یکی از مهم‌ترین این موارد، طرح توسعه کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد بود. پیش از این، کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد از تکنولوژی نسل‌های قدیم کوره ذوب فلش بهره می‌برد، اما در زمان اجرای این طرح، تمامی تجهیزات دارای تکنولوژی‌های قدیمی حذف و با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا جایگزین شدند. بویلرها، کوره و مشعل آن، کل سیستم ابزار دقیق، سیستم هندلینگ و شارژ کنسانتره، سیستم هیتر و خشک‌کن از جمله مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که در این طرح نوسازی شدند و ارتقا یافتند. اجرای طرح مذکور، شامل دمونتاژ و نصب شش طبقه کوره فلش، تماما توسط شرکت‌های ایرانی صورت گرفت و تنها پنج ماه به طول انجامید که در نوع خود رکوردی جهانی محسوب می‌شود و موجب شد تا ظرفیت این کارخانه به ۱۲۰ هزار تن مس آندی حاصل از كنسانتره و در مجموع به بيش از ۱۵۰ هزار تن توليد آند برسد.

در حال حاضر شرکت ملی صنایع مس ایران در زمینه تامین تجهيزات مورد نیاز در بخش اکتشاف با مشکلی مواجه نیست و به‌راحتی می‌تواند این تجهیزات، از جمله ماشین‌های حفاری و دریل‌ها را خریداری کند. چالش اصلی در این زمینه، برخوردار نبودن از برخی دانش‌های اکتشافی در حوزه‌های مختلفی همچون اکتشافات عمیق و اسکارن است. به همین دلیل، شرکت ناچار است که برای انجام برخی از فعالیت‌های اکتشافی خود با شرکت‌های خارجی همکاری کند. امروزه چالش اصلی جهانی در زمینه اکتشاف مواد معدنی، تامین تجهیزات مناسب نیست، بلکه دانش استفاده از تجهیزات مطابق با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیاست؛ زیرا به کمک تکنولوژی‌های پیشرفته امروزی، به‌راحتی می‌توان وضعیت کانسار را در اعماق بسیار زیاد بررسی و نقاط پرعیارتر را شناسایی کرد. گفتنی است که در شرایط کنونی، بسیاری از شرکت‌های خارجی فعال در زمینه اکتشاف مواد معدنی حاضر به همکاری با ایران نیستند؛ زیرا این شرکت‌ها درصدی از مواد معدنی اکتشاف‌شده را برای دستمزد خود در نظر می‌گیرند و قوانین جاری در کشور این اجازه را به صنایع معدنی و فلزی ایران نمی‌دهد.

شرکت ملی صنايع مس ايران در زمینه استخراج از معادن خود در ساليان قبل با مشکل ناوگان روبه‌رو بود، اما از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲، با اتخاذ سياست جايگزيني ناوگان آمريكايي و اروپايیِ غربي كه شديدا تحت تحريم قرار گرفته بودند و تقريبا مستهلك و کهنه شده بودند، با استفاده از ناوگان جديدتر اروپايیِ شرقي و بعضا چيني، به استخراج دوباره از منابع خود پرداخت. امروز، نُه سال پس از ورود اولين تراك‌هاي جديد و با افزايش برداشت از معادن بر اساس طرح معادن، اکثر معادن تحت مالکیت شرکت از تراک‌ها یا کامیون‌هایی با ظرفیت بالا (۱۳۶ تن) استفاده می‌کنند که دانش و تکنولوژی ساخت آن‌ها در صنایع تولید ماشین‌آلات کشور وجود ندارد و ساخت چنین تجهیزاتی نیازمند حمایت‌های دولتی و سرمایه‌گذاری در این شرکت‌هاست كه كاری بسيار سخت اما ارزشمند خواهد بود.

در شركت ملي صنايع مس ايران، هم‌اكنون بيش از ۹۸ درصد مواد نسوز كوره‌هاي ذوب، اعم از آجرهاي نسوز، سيمان نسوز، عايق‌ها و ملات‌هاي مورد نياز، داخلي‌سازي شده‌اند. همچنين این شرکت بيش از ۸۵درصد تجهيزات و قطعات پرمصرف مكانيكي و ريخته‌گري خطوط توليد را از سازندگان داخلي تامين مي‌کند و بيش از ۶۵ درصد قطعات برقي مصرفي و حدود ۵۵ درصد قطعات و تجهيزات ابزار دقيق مصرفي خطوط توليد بومي‌سازي شده‌اند و همواره مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

به‌کارگیری ماشین‌آلات و تجهیزات تولید داخل چگونه می‌تواند زمینه‌ساز دستیابی به توسعه پایدار باشد؟ اتخاذ چه سیاست‌هایی موجب توسعه و ترقی صنایع تولید ماشین‌آلات و تجهیزات کشور خواهد شد؟

نخستین لازمه دستیابی به توسعه پایدار در زمینه‌های مختلفی همچون اجراي طرح‌ها و پروژه‌هاي مختلف، گسترش بازار‌ها، ارتقاي دانش منابع انسانی و… توجه به سه جنبه‌ اصلي مقوله توسعه شامل مسائل اقتصادی، بحث‌های اجتماعی و منطقه‌ای و در نهایت رعايت الزامات محیط‌زیستی است. ایجاد و احداث هر طرح و پروژه، در صورتی که این سه جنبه را رعایت کند، قطعا توسعه‌ای پایدار را به دنبال خواهد داشت؛ زیرا در کنار سودآوری پروژه، به محیط‌زیست آسیبی وارد نخواهد شد و الزاما با شرایط محیطی و اجتماعی نیز سازگار خواهد بود. شرکت ملی صنایع مس ایران یکی از شرکت‌های پیشرو در اقتصاد کشور به شمار می‌رود. هم‌اکنون چشم‌اندازهای توسعه این شرکت تا سال ۱۴۱۰ در زمینه‌های مختلفی همچون توسعه طرح‌های تولیدی و مدیریت نیروی انسانی ترسیم شده است. شرکت ملی صنايع مس ايران برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای را در زمینه کمک به ساخت داخلی تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز در طرح‌های توسعه خود انجام داده است. در این میان، دو عامل سیاست‌گذاری‌های دولتی و عملکرد واحدهای تولیدی ماشین‌آلات نیز بر داخلی‌سازی تجهیزات مورد استفاده بسیار اثرگذار هستند. چنان‌که گفته شد، در حال حاضر حدود ۵۵ درصد از تجهیزات مورد استفاده در پروژه‌ها و طرح‌هاي در حال اجرا داخلی هستند که این میزان در آینده‌ای نزدیک به ۶۵ درصد خواهد رسید. شرکت ملی صنایع مس ایران این توانایی را دارد که خط تولید داخلی بسیاری از تجهیزات مورد نیاز خود را که هم‌اکنون ظرفیت ساخت آن‌ها در کشور ایجاد شده است، احداث کند. اما این کار به معنای در تنگنا قرار گرفتن و آسیب رسیدن به صنایع کوچک خواهد بود. به همین دلیل، شرکت مس تمایل دارد تا تجهیزات مورد نیاز خود را از طریق همکاری با این واحدها تامین کند. البته در شرایط کنونی استقبال مناسبی از اجرای این همکاری‌ها صورت نگرفته است که دلیل اصلی آن فقدان تکنولوژی مناسب برای تولید ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته مورد نیاز شرکت مس است. به همین دلیل، این شرکت ناچار است که تجهیزات مورد نیاز خود را از خارج از کشور وارد کند. یکی از دلایل مهم شکل نگرفتن این همکاری، نیاز واحدهای کوچک‌تر به سرمایه‌گذاری گسترده برای احداث و توسعه خطوط تولید ماشین‌آلات و تجهیزات است که در حال حاضر امکان چنین سرمایه‌گذاری عظیمی را ندارند. شرکت ملی صنایع مس ایران یک صنعت بورسی است و اجازه سرمایه‌گذاری عمده بر واحدهای کوچک‌تر را ندارد. به همین دلیل، بخش بزرگی از داخلی‌سازی تجهیزات وابسته به دولت و سازنده‌هاست. اتخاذ سیاست‌های مناسب دولتی در زمینه حمایت از سازندگان ماشین‌آلات و تجهیزات، موجب خواهد شد تا زنجیره‌های تولید شکل بگیرند و صنعت کشور رونق یابد.

توجه به فرمايش‌های مقام معظم رهبري ـ حفظه الله ـ و تحقق اقتصاد مقاومتی و توجه به توانمندي‌هاي داخل، خصوصا ظرفیت‌های مغفول، به همكاري كليه اركان، اعم از شركت‌هاي بزرگ سفارش‌دهنده و سازندگان و حمايت دولت به عنوان ركن اصلي وابسته است  و مهم‌ترين ضلع آن باور و اعتقاد همگان، به‌خصوص مردان دولت، به این مسئله است. تا زمانی که اهتمام جدی برای تولید داخلی وجود نداشته باشد، واحدهای تولیدی کماکان وابسته به کشورهای خارجی خواهند بود. در شرایطی که تحریم و کرونا اقتصاد کشور را به سمت بحران سوق می‌دهند، تنها راه بقای اقتصاد کشور و برخاستن از وضعیت موجود، توجه به تولید است. رونق تولید، خصوصا در شرایط تحریم، موجب خواهد شد تا توجه بیشتری به داخلی‌سازی و استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات ساخت داخل شود. تکمیل این زنجیره در نهایت موجب افزایش اشتغال‌زایی، ایجاد ارزش افزوده، گردش مالی بیشتر و در نهایت، افزایش تولید ناخالص داخلی خواهد شد.

دولت برای رونق دادن به تولید، در گام نخست، باید وام‌هایی بدون بهره به واحدهای تولیدی و سازندگان مختلف اختصاص دهد. دولت همچنین باید واردات مواد اولیه‌ای را تسهیل کند که امکان تولید داخلی آن‌ها وجود ندارد و موجب تولید واسطه‌اي در کشور می‌شود. بوروکراسی، که هم‌اکنون صنعت و تجارت را گرفتار کرده است، مانع توسعه صنعتی کشور خواهد شد. به‌علاوه، لازم است برخی از قوانین دست‌وپاگیر کنونی همچون عوارض، مالیات و…، که بسیاری از سازندگان را در فشار شدید قرار داده‌اند، بازنگری و اصلاح شوند. ايجاد مشوق‌هاي مورد نياز سازندگان، از جمله تامين ارز در مقابل قراردادهاي ساخت داخل با توليدكنندگان بزرگ كشور و يا حل معضلات ناشي از اِعمال سيستم‌هاي مالياتي سنگين و يا حذف بهره از وام‌هاي مورد نياز سازندگان، باید به صورت جدی دنبال شود.

تامين مناسب قطعات، تجهيزات و ماشين‌آلات مورد نياز خطوط توليد سبب خواهد شد تا فرايند توليد بدون توقف پيش رود و با ضررهاي مالي روبه‌رو نشود. همچنين به علت در دسترس بودن تجهيز و قطعات مورد نظر، انگيزه نيروي انساني براي تداوم و حفظ تجهيزات و ماشين‌آلات مختلف دوچندان و با تعميرات زمان‌بندي‌شده و صحيح، از هر گونه توقف جلوگيري مي‌شود. به ‌همين دليل، مديران اين شرکت فرايند تامين و نيز ساخت تجهيزات و قطعات را به صورت سازماندهي‌شده دنبال مي‌كنند. تامين تجهيزات به گونه‌اي است که فرايند توليد به نحو احسن ادامه پيدا مي‌کند و در کنار آن، مطالعات داخلي‌سازی و ارتقاي کيفی قطعات پرمصرف و پرگردش به صورت موازی همواره صورت می‌گيرد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.