سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
بایسته‌های صادرات در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها
07 فروردین 1400 - 12:01
شناسه : 9336
معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران؛ معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به انتخاب نام سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری، گفت: ایشان با نام‌گذاری امسال به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، راهکار برون رفت از مشکلات را تولید و حمایت از آن دانستند.
ارسال توسط : منبع : سازمان توسعه تجارت ایران
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حمید زادبوم معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، اظهار داشت: با نگاهی به نام‌گذاری‌های انجام شده از سوی مقام معظم رهبری در طول سال‌های اخیر این نکته مستفاد می‌شود که برنامه‌ریزی برای افزایش تولید، ماموریت اصلی دولت و بخش خصوصی بوده است و تاکید بر نام‌گذاری سال‌ها با عناوینی همچون جهش تولید، رونق تولید و نامگذاری سال جاری با عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، بیانگر ضرورت برون‌رفت از مشکلات و تنگناها با استفاده از توانمندی‌های بالقوه و بالفعل داخلی است.

وی افزود: هر چقدر از این فرایندها، حمایت و پشتیبانی بیشتری صورت پذیرد، نیل به اهداف از پیش تعیین شده در برنامه‌های توسعه و همچنین افق چشم‌انداز ۱۴۰۴، با سهولت بیشتری صورت می‌پذیرد.

معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: اصولا در سال‌های اخیر و به ویژه با شدت یافتن تحریم‌های ظالمانه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با هدف ایجاد اخلال در معیشت و رفاه مردم، این تولید بوده که با اثرگذاری بر اشتغال و درآمد مردم، نقش به‌سزایی در کمرنگ کردن فشارهای وارده به کشور و به فعالیت رساندن ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوه داخلی داشته است.

زادبوم بیان کرد: نگاهی به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان نقشه راه پیشرفت و توسعه کشور، بیانگر اهمیت تولید به ویژه تولید صادراتی درجهت تحقق اهداف توسعه‌ای کشور بوده و درون‌گرایی و برون‌زایی اقتصاد به عنوان فصل‌الخطاب این سیاست‌ها، بیانگر تکیه و تاکید بر ظرفیت‌های تولید داخلی جهت حضور در بازارهای هدف صادراتی و در نهایت تحریک مجدد تولید و افزایش اشتغال است .

وی در خصوص پشتیبانی از تولید تصریح کرد: لازم است با بهره‌گیری از تمامی ابزارها در جهت افزایش کمی و کیفی تولید با هدف افزایش صادرات و توسعه آن، با تقویت متغیرهای مثبت اثرگذار بر تولید و به حداقل رساندن متغیرهای منفی به عنوان موانع فراروی آن، در نهایت شاهد برجسته‌تر شدن مولفه‌های مثبت و اثرگذار تولید باشیم.

معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، اثرگذارترین ابزار پشتیبانی از تولید را تاکید بر فرهنگ تولید صادراتی و ترویج آموزه‌های آن در جامعه عنوان کرد و ادامه داد: مهم‌ترین کارکرد پشتیبانی، تولید برای صادرات و تفکیک تولید صادراتی از تولید برای مصرف داخلی است.

زادبوم تاکید کرد: افزایش کیفیت تولید به عنوان شاخصی اثرگذار جهت بهبود نام و نشان کالاهای ایرانی در داخل و خارج از کشور، مسئولیتی خطیر است که باید با برنامه‌ریزی لازم،  امکانات مورد نیاز در این مسیر فراهم شوند .

وی یادآور شد: اهمیت پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید زمانی مشخص‌تر می‌شود که وضعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در جنوب غرب آسیا و منطقه خاورمیانه مورد بررسی قرار گرفته است و تمایزات منحصر به فرد با سایر کشورها استخراج شود. شاید کمتر کشوری در دنیا با ۱۵ کشور مرز آبی یا خشکی مشترک داشته باشد و توانمندی رفع نیازهای وارداتی کشورهای همسایه را برطرف کند.

معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به بازار یک هزار و ۶۰۰ میلیاردی ‌ ۱۵ کشور همسایه ایران، آن را بازار مناسبی برای تولیدات ایرانی توصیف کرد و ادامه داد: ایران در شرایط فعلی، توانمندی تامین ۱۰۰ میلیارد دلار از نیازهای این کشورها را دارد که ‌این میزان، فقط حدود ۷ درصد از نیازهای این کشورها را به خود اختصاص داده و لازم است با سرمایه‌گذاری مناسب، این سهم افزایش یابد .

زادبوم بیان داشت: نکته قابل توجه اینکه در حال حاضر حدود ۲۵ میلیارد دلار از صادرات ۴۰ میلیارد دلاری کشور به ۱۵ کشور همسایه صورت می‌گیرد که هر چند این میزان بیش از ۶۰ درصد ارزش صادرات کشور را به خود اختصاص داده ولی فقط ۱.۵ درصد از واردات این کشورها و ۲۰ درصد ظرفیت و توانمندی صادراتی جمهوری اسلامی ایران به این کشورها را شامل می‌شود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.