چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024 ساعت ×
با اجرایی شدن شیوه‌نامه فولاد این زنجیره متوقف خواهد شد
05 بهمن 1399 - 20:07
شناسه : 5705
معاون بهره‌برداری ذوب‎آهن اصفهان گفت: اگر شیوهنامه فولادی تداوم پیدا می‌کرد و یا اگر در آینده چیزی شبیه آن اجرا شود، طی چند ماه کل زنجیره فولاد از بالا تا پایین متوقف خواهد شد.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب‎آهن اصفهان، مهرداد تولاییان با اشاره به دو ایراد شیوه نامه فولادی اظهار کرد: اگر شیوه‌نامه فولادی تداوم پیدا می‎کرد و یا اگر در آینده چیزی شبیه آن اجرا شود، طی چند ماه کل زنجیره فولاد از بالا تا پایین متوقف خواهد شد، این در حالی است که در کشور ارزی وجود ندارد و تولیدکنندگان نیاز دارند ارز مورد نیاز خود را تأمین کنند.
معاون بهره برداری ذوب‎آهن اصفهان افزود: در کل هویت وجودی بورس با قیمت‌گذاری در تناقض صددرصدی است و با قیمت‌گذاری در بورس، رانت ایجاد می‌شود، همچنین باید توجه داشت که در دنیا قیمت در بورس وجود ندارد و بورس، بازار عرضه و تقاضا است.
وی ادامه داد: محدودیت دیگر این شیوه نامه با توجه به این که قیمت‌ها را فوق العاده کاهش می‎داد این است که فولادساز را ناچار کرده بود تا تنها با ۷۰ درصد قیمت جهانی محصولات خود را در بورس عرضه کند و این موجب جولان دلالان در بازار می‌شود.
تولاییان همچنین با اعتقاد بر این که شیوه نامه فولادی، به نوعی سدی برابر صادرات بود، تصریح کرد: صادرات در شرایطی است که محصول در بورس عرضه شود و خریدار نباشد، اما زمانی که محصول با ۷۰ درصد قیمت جهانی در بورس عرضه شود، همه خریدار بوده و به نوعی محصول را احتکار می‌کنند، چراکه می‌دانند شرایط دوام نمی‌آورد، بنابراین این شیوه نامه به نوعی مانعی برای صادرات بود.
معاون بهره‌برداری ذوب‎آهن اصفهان گفت: ذوب آهن سالانه نزدیک ۴۰۰ میلیون دلار نیاز ارزی دارد که آن را باید از طریق صادرات تأمین کند، در حالی که این شیوه نامه به نوعی موجب قفل شدن این کارخانه و دیگر فولادی‌های کشور شده بود.
وی با بیان این که در کشور تنها خریدار و مشتری معادن زغال، ذوب‎آهن است، گفت: با اجرای این شیوه نامه به نوعی کل معادن زغال سنگ کشور تعطیل می‌شد.
تولاییان تصریح کرد: اگر شیوه‌نامه فولادی تداوم پیدا می‌کرد و یا اگر در آینده چیزی شبیه آن اجرا شود، طی چند ماه کل زنجیره فولاد از بالا تا پایین متوقف خواهد شد، این در حالی است که در کشور ارزی وجود ندارد و تولیدکنندگان ناچارند ارز مورد نیاز خود را تأمین کنند.
معاون بهره‌برداری ذوب‎آهن اصفهان با بیان این که لغو شیوه‌نامه فولادی توسط معاون اول رئیس جمهور منجر به حل این دو مشکل در زنجیره فولاد شده است، گفت: باید توجه داشت به دلیل شرایط فعلی، صنایع به اندازه کافی درگیر مشکل هستند و نباید با تصمیمات داخلی برای آن‌ها محدودیت ایجاد کنیم.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.