پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت ×
با خبر هشدار طوفان در استرالیا داستان رشد بازار سنگ آهن ادامه دار شد
22 آذر 1399 - 10:09
شناسه : 3121
سنگ آهن با انتشار خبر نزدیک شدن طوفان به بزرگترین بندر صادراتی آن برای دوزادهمین روز متوالی صعودی بود در حالی که بازار خود پیش از آن نیز جوی صعودی داشت. آخرین متوسط قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد 156.58 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد و خلوص 65 درصد برزیل نیز به بالای 170 دلار رسیده است. قیمت سنگ آهن از فوریه 2013 تاکنون بی سابقه بوده و در سال جاری میلادی تاکنون 70 درصد بالا رفته است.
ارسال توسط :
پ
پ

ترکیبی از چندین عامل قیمت سنگ‌آهن را این گونه صعودی کرده است. از جمله این که تقاضای چینی‌ها بالاست که به دلیل رونق پروژه های زیرساختی پس از پاندمی کرونا برای بهبود اوضاع اقتصادی بوده و همچنین نگرانی از عرضه استرالیا و برزیل عوامل دیگر بودند. چرا که بر اساس زیربنای عرضه و تقاضا قیمت سنگ آهن نباید ۱۵۰ دلار باشد چه برسد به ۱۷۰ دلار. از این رو فعالان بازار معتقدند بازار سنگ آهن دچار عدم تعادل شده است. حال هفته گذشته این خبر نیز شنیده شد که بندر هدلند استرالیا هشدار وضعیت جوی داشته و در حال تخلیه بندر از کشتی‌های بزرگ است.
انتظار می‌رود این روند سال آینده نیز مشاهده شود چون محدودیت عرضه ادامه دارد و تقاضای چین و سایر کشورها سال آینده بالاتر می رود ولی اگر تولید فولاد چین کاهش یابد اثر آن بر بازار سنگ آهن محسوس خواهد بود.
موسسه گلدمن ساکس معتقد است روند صعودی ادامه دارد چرا که موجودی سنگ آهن بنادر چین که شاخصی برای تقاضاست از ۱۳۰ میلیون تن فعلی تا نیمه سال آینده به کمتر از ۱۰۰ میلیون تن هم می رسد که برای اولین بار از سال ۲۰۱۶ دورقمی خواهد شد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.