سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
بدون رقیب
09 آبان 1400 - 13:41
شناسه : 19881
در راستای مزیت رقابتی شرکت چادرملو؛ رقابت‌پذیری، در ساحت جهان مدرن، مولفه‌ای برای راستی‌آزمایی شرکت‌هاست که بدون آن، امکان ارتقای کیفیت محصولات در رده‌های مختلف صنعتی با چالش‌هایی جدی مواجه می‌شود. صنایع معدنی، به عنوان تاثیرگذارترین بخش در ساختار و لوازم مورد نیاز جهان مدرن، همواره اهتمام ویژه‌ای به رقابت و رقابت‌پذیری میان محصولات تولیدی خود داشته است. از این رو، شرکت‌های فعال در این زمینه جسورانه‌تر از سایر بخش‌ها به تحولات حاصل از رقابت و مزیت رقابتی محصولات و فرایند تولید یک محصول صنعتی ـ معدنی واکنش نشان داده‌اند و می‌دهند. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، به عنوان یکی از شرکت‌های فعال و دارای ظرفیت‌های گسترده در زمینه رقابت‌پذیری در عرصه داخلی و منطقه‌ای، برنامه‌های متنوعی برای تحقق مزیت رقابتی محصولات معدنی اجرا کرده است. توجه به اکتشافات و استخراج مواد معدنی با گسترش ظرفیت‌ها در داخل و خارج از کشور، هوشمندسازی فرایند، ارتقای سطح تولید به منظور تکمیل زنجیره ارزش، بهره‌گیری از انرژی پاک و تامین آب شیرین از طریق آب خلیج فارس جزو برنامه‌های راهبردی چادرملو در طول چشم‌انداز یک دهه آینده در راستای افزایش مزیت رقابتی محسوب می‌شوند.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

جهان مدرن جهان رقابت‌ورزی در عرصه‌های مختلف است. شرکت‌های بزرگ، به عنوان مغز متفکر تولید در بازارهای جهانی، همواره از راهبردهایی بهره‌ می‌گیرند تا به واسطه آن‌ها بتوانند استراتژی تولید و موقعیت محصولات خود را به نحو مطلوبی ارتقا بخشند. موضوع مزیت رقابتی، در سایه چالش‌های امر تولید در روزگار امروز، موجب شده است که بسیاری از شرکت‌های صنعتی و معدنی در سراسر کره زمین راهبرد خود را به سمت تکمیل زنجیره ارزش به منظور تنوع‌بخشی و کاهش هزینه تمام‌شده تولید محصولات سوق بدهند. از این رو، بهره‌وری در امر تولید، تامین پایدار مواد اولیه و بهینه‌سازی مصرف انرژی سه مولفه مهم برای دستیابی به مزیت رقابتی سازمان‌ها و نهادهای مختلف در سطح بین‌المللی تعریف می‌شوند.

ایران، صنایع معدنی و مزیت رقابتی

ایران، به عنوان یکی از کشورهای مستعد در زمینه معدنی، ظرفیت‌های مناسبی برای رقابت در عرصه بین‌المللی در اختیار دارد. وفور پهنه‌های معدنی، حجم عظیم منابع انرژی شامل منابع فسیلی و ظرفیت بالقوه در زمینه تامین انرژی از طریق منابع پاک شامل نیروگاه‌های خورشیدی و بادی جزو مزیت‌های مورد نیاز برای رقابت محصولات معدنی در عرصه بین‌المللی به حساب می‌آیند. دارا بودن رویکرد تخصصی در تولید کالاهای معدنی توسط شرکت‌های بزرگ داخلی و ورود این شرکت‌ها به تولیدات با ارزش ‌افزوده بالا برای متنوع‌سازی محصولات همواره در ایجاد مزیت رقابتی محصولات معدنی داخل کشور اثرگذار بوده است.

با این حال، دستیابی به تکنولوژي به‌روز و پیشرفته، کمبود مواد اولیه تولید و تحریم‌های ناجوانمردانه علیه صنایع معدنی کشور چالش‌هایی مهم در زمینه مزیت‌های رقابتی است که می‌توان با تسهیل شرایط رفع آن‌ها، وضعیت رقابتی شرکت‌های داخلی را در عرصه جهانی دگرگون کرد. شرکت‌های معدنی داخلی، برای تبدیل شدن به یک بِرند قابل‌عرضه در جهان، لازم است که ضمن عبور از چالش‌های مذکور، به توسعه زنجیره ارزش برای تکمیل ارزش افزوده محصولات اهتمام ویژه داشته باشند.

تولید چادرملو در ساحت مزیت رقابتی

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ معدنی در کشور، با اتخاذ سیاست‌های راهبردی در مسیر تکمیل زنجیره ارزش برای تحقق توسعه پایدار، همواره برنامه‌های متنوع و ویژه‌ای را اجرا کرده است. برنامه‌های این شرکت شامل برنامه‌های مدون در ابتدای زنجیره سنگ‌آهن و فولاد (اکتشاف، استخراج و تولید مواد اولیه فولاد) تا تولید انواع شمش فولادی (شمش بیلت و شمش بلوم) می‌شود که عمدتا برای افزایش مزیت رقابتی جای‌گذاری ‌شده است.

یکی از مزیت‌های رقابتی شرکت چادرملو، کیفیت منطقه‌ای محصولات تولیدی است، به طوری که تسریع در فروش تولیدات شامل کنسانتره سنگ‌‎آهن، گندله سنگ‌آهن و آهن‌اسفنجی در بازار داخلی موجب شده است که بالاترین قیمت رقابتی معاملات پس از عرضه در بورس کالا به این شرکت اختصاص یابد تا از این نظر، به موقعیت مناسبی در زمینه رقابت میان محصولات داخلی، دست پیدا کند. 

یکی دیگر از مزیت‌های رقابتی تولیدات معدنی چادرملو کیفیت مطلوب محصولات متنوع از نظر میزان عیار و اندازه خردایش است. کنسانتره سنگ‌آهن تولیدی چادرملو به صورت نرمه و با اندازه حدود ۴۵ میکرون و عیار حداقل ۵/۶۷ درصد محاسبه می‌شود که به علت مرغوبیت بالا، می‌تواند مستقیما به عنوان خوراک کارخانه‌های گندله‌سازی مورد استفاده قرار گیرد. این در حالی است که برخی شرکت‌های دیگر برای تولید کنسانتره سنگ‌آهن، نیازمند انجام یک مرحله آسیاب بر روی محصول کنسانتره هستند تا از این طریق، امکان استفاده در کارخانه گندله‌سازی فراهم شود.

آمارهای منتشرشده در بخش فروش محصول کنسانتره سنگ‌آهن و گندله سنگ‌آهن شرکت معدنی و صنعتی چادرملو طی سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که این شرکت، با سرمایه ۵۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی خود در سال گذشته، ضمن شکستن چندین رکورد در تولید سنگ‌آهن، گندله سنگ‌آهن، آهن‌‎اسفنجی و شمش فولادی، بیش از ۱۷ میلیون تن انواع محصولات فولادی را به مرحله تولید رساند که در مقایسه با سال ۱۳۹۸، رشد ۹.۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس آمارهای منتشر  شده طی ۱۲ ماهه سال مالی ۱۳۹۹، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با کسب درآمد ۲۵۵ هزار میلیارد ریالی و رشد ۱۶۴ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۸، یکی از موفق‌ترین سال‌های فعالیت خود در حوزه معدن و فولاد را پشت سر گذاشت.

همچنین میزان صادرات صورت گرفته به کشورهای متقاضی طی سال ۱۳۹۹، به میزان ۶۰۳ هزار تن شمش فولادی در گریدهای جهانی بوده است که از این رهگذر، بیش از ۲۴۹ میلیون دلاری ارزآوری برای کشور تحقق یافت.

منابع انرژی چادرملو در ساحت مزیت رقابتی

برنامه‌های شرکت چادرملو در زمینه تامین انرژی مورد نیاز تولید، به‌ویژه در زمینه انرژی پاک، یکی از اقداماتی است که می‌توان آن را رهیافتی برای تحقق مزیت رقابتی در موضوع انرژی طی یک برنامه بلندمدت عنوان کرد. با توجه به ظرفیت مناسب استان یزد در راستای بهره‌گیری از انرژی خورشیدی به منظور تامین انرژی، این شرکت در نظر دارد که یک واحد نیروگاه ده مگاواتی خورشیدی با سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد ریال احداث کند. وقتی موضوع راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی در کنار مشارکت چادرملو در طرح شیرین‌سازی و انتقال آب خلیج فارس به منطقه یزد قرار می‌گیرد، گام‌های ارزشمند این شرکت در راستای ارتقای رقابت‌پذیری، بیش از پیش هویدا می‌شود.

برنامه‌های چادرملو در ساحت مزیت رقابتی

تلاش کادر فنی و متخصصان این شرکت در اجرای طرح‌های زیربنایی در بخش تولید شامل صرفه‌جویی ارزی ناشی از عدم واردات با تکیه بر بومی‌سازی و ساخت داخل قطعات و تجهیزات مورد نیاز، به همراه صادرات موفق محصولات فولادی، اثرات اجتماعی و رفع محرومیت در منطقه کویری و مزایای اجتماعی حاصل از فعالیت این شرکت در خصوص برنامه مدیرت راهبردی شرکت برای دستیابی به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت، نشان می‌دهد که علاوه بر تحقق تولید کنسانتره سنگ‌آهن بالاتر از ظرفیت اسمی در مقایسه با سال‌های گذشته، تولید محصولات سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده، گندله سنگ‌آهن، آهن‌اسفنجی، فولاد و تولید برق، طبق برنامه مصوب سال ۱۳۹۹ تحقق یافته است که این موضوع در بلندمدت می‌تواند تضمینی بر مزیت رقابتی این مجموعه بزرگ صنعتی باشد.

همچنین، تداوم عملیات اجرای اکتشافات تفصیلی پهنه معدنی آنومالی D19، به همراه تداوم عملیات اجرایی احداث کارخانه گندله‌سازی شماره ۲ با ظرفیت پنج میلیون تن، مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر، شروع عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید فروآلیاژها (فرومنگنز پرکربن و فروسیلیکو منگنز)، در دستور کار برنامه کوتاه‌مدت این شرکت برای افزایش رقابت‌پذیری در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» محسوب می‌شود.

از طرفی، بهره‌برداری از کارخانه تولید فروآلیاژها (فرومنگنز پرکربن و فروسیلیکو منگنز) با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال و با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیون یورو، ایجاد شرکت حمل‌ونقل ریلی برای تامین زیرساخت‌های حمل مواد اولیه و محصولات در کنار احداث کارخانه‌های کنسانتره سنگ‌آهن و گندله سنگ‌آهن به ظرفیت چهار میلیون تن به صورت سالانه، به همراه بهره‌برداری از معدن D19 با همراهی و مشارکت شرکت سنگ‌آهن مرکز ایران (بافق)، طرح احداث دو واحد نیروگاه خورشیدی هر یک با ظرفیت ۱۰ مگاوات و توسعه نیروگاه‌های مشابه تا میزان ۱۰۰ مگاوات با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون یورو، جزو طرح‌ها و اهداف بلندمدت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به حساب می‌آید.

طرح‌های مشارکتی چادرملو در ساحت مزیت رقابتی

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برای ایجاد یک مزیت رقابتی منحصربه‌فرد در میان صنایع معدنی و به ویژه صنایع فولادی منطقه، در نظر دارد تا ۹ طرح‌ را تحت عنوان طرح‌های مشارکتی عملیاتی سازد. مشارکت در ایجاد شرکت صنایع معدنی عصرنوین بهاباد جهت کارخانه تولید کنسانتره سنگ‌آهن، مشارکت در ایجاد شرکت جدید اکتشاف با عنوان توسعه معادن و اکتشافات فلزیابان، مشارکت در طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی جدید، مشارکت در شرکت فولاد سترک‌ پارس شرق در منطقه آزاد چابهار جهت تولید ۱۰ میلیون تن فولاد، مشارکت در تأسیس شرکت تامین آب صنایع و معادن، مشارکت در شرکت صنایع معدنی نوظهور شاهرود جهت تولید کاغذ سنگی، مشارکت در طرح احداث کارخانه تجهیزات معدنی و صنعتی، مشارکت در طرح احداث زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای و مشارکت در ساخت کارخانه تولید آجر نسوز، جزو طرح‌های ۹ گانه این شرکت برای مشارکت جهت افزایش مزیت رقابتی در بازار منطقه محسوب می‌شود.

چشم‌انداز مزیت رقابتی چادرملو

اصولا، با در نظر گرفتن استراتژی لازم در طول یک چشم‌انداز برای رسیدن به اهداف بلندمدت شرکت‌ها، بسیاری از چالش‌ها و فقدان‌های موجود رفع‌ورجوع می‌شوند. مزیت رقابتی، به عنوان یک از مولفه‌های مهم کسب دانش و فناوری برای ارتقای سطح رقابت در بازار جهانی طی یک دهه آینده، جزو دغدغه‌های اساسی شرکت چادرملو به حساب می‌آید. تبیین اهداف در زمینه کسب دانش، محیط و شراکت‌های رقابتی، اشتراک در شایستگی‌ها به عنوان یک مولفه رقابتی منحصربه‌فرد، مشارکت و ایجاد فرهنگ رقابتی برای دستیابی به فرصت‌های جهانی، حمایت و رهبری کل مجموعه در راستای تحقق چشم‌انداز ملی و منطقه‌ای، اصلاح و تدوین ساختارهای دانش در قالب‌های هوشمندانه و بهره‌گیری از فناوری برای ارتقای زیرساخت‌ها و فرایندهای تولید محصولات معدنی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و نقش‌ آن در صادرات جزو اهداف این شرکت طی چشم‌انداز یک دهه آینده به حساب می‌آیند. بهره‌گیری و گسترش استفاده از مدل‌های بلوغ مدیریت دانش، استفاده از تجارب سازمان‌های موفق داخلی و خارجی، تاکید بر بهره گرفتن از سرمایه‌های انسانی خبره، گسترش نرم‌افزارهای مدیریت اسناد، حمایت از تشکیل کارگروه‌های تخصصی و گسترش آن‌ها، افزایش امنیت و حفظ حقوق و مالکیت فکری، ارتقای توانمندی کارکنان با برگزاری دوره‌های آموزشی در بخش فناوری اطلاعات، بهره‌گیری از نرم‌افزارهای مدیریتی به‌روز و تدوین نظام‌نامه لازم برای توسعه تولید و زنجیره ارزش جزو مهم‌ترین شاخصه‌های شرکت چادرملو برای ایجاد مزیت رقابتی محصولات معدنی در طول چشم‌انداز محسوب می‌شوند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.