جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در کشور
23 فروردین 1401 - 17:32
شناسه : 26545
بر اساس گزارش‌های منتشر شده،‌ روند سرمایه‌گذاری خارجی ایران طی ۲۰ سال اخیر با فرازونشیب‌های زیادی مواجه بوده و بالاترین میزان سرمایه خارجی در سال ۱۳۹۱، به مبلغ حدود ۴.۵ میلیارد دلار جذب شده است.
ارسال توسط : منبع : مهر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران از سرمایه‌گذاری خارجی در ایران طی ۲۰ سال منتهی به سال ۱۳۹۹، نشان می‌دهد که روند سرمایه‌گذاری خارجی ایران با فرازونشیب‌های زیادی مواجه بوده است که از جمله مهم‌ترین دلیل آن می‌توان به تحریم‌های بین‌المللی اشاره کرد.

طی این مدت، بالاترین میزان سرمایه خارجی در سال ۱۳۹۱ و به مبلغ حدود ۴.۵ میلیارد دلار جذب شده و پس از آن، جذب سرمایه خارجی در کشور روند نزولی در پیش گرفت. همچنین در سال ۱۳۹۴، جذب سرمایه خارجی به کم‌ترین میزان خود طی ۲۰ سال گذشته با رقم ۹۴۵ میلیون دلار رسیده‌ است.

به دنبال امضای برجام در سال‌های قبل، مجددا سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در سال ۱۳۹۵، افزایش پیدا کرد اما پس از آن، به دلیل سیاست‌های آمریکا و زمزمه‌های خروج این کشور از برجام، دوباره جذب سرمایه خارجی روند کاهشی در پیش گرفت و پس از خروج کامل آمریکا از برجام، رقم سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۳۹۸ به شدت کاهش یافت و به حدود یک میلیارد دلار رسید.

در سال ۱۳۹۹، سرمایه‌گذاری خارجی در ایران حدود ۱.۴ میلیارد دلار بوده که این رقم در مقایسه با سال ۱۳۹۸، حدود ۳۹ درصد افزایش یافته است. عمده سرمایه‌گذاری خارجی در ایران از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی صورت گرفته است و بخش بورس اوراق بهادار، سهم اندکی از سرمایه‌گذاری خارجی را به خود اختصاص می‌دهد.

شایان ذکر است که در سال ۱۳۹۹، سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار با افزایش حدود ۶۹ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸، به حدود ۱۶۵ میلیون دلار رسیده و سهم حدود ۱۲ درصدی از کل سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را در این سال به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.