سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
برقراری عدالت صنعتی در مناطق کم‌برخوردار
05 تیر 1401 - 12:38
شناسه : 29480
رییس هیات‌عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، برقراری عدالت صنعتی به وسیله تعریف طرح‌های جدید در مناطق کم‌برخوردار کشور را از جمله نکاتی دانست که در طرح جامع آلومینیوم باید در نظر گرفته شود.
ارسال توسط : منبع : روابط‌عمومی ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، وجیه‌اله جعفری رییس هیات‌عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، در نشست بررسی گزارش نهایی طرح جامع آلومینیوم کشور، اظهار داشت: ارائه طرح‌های جدید یکی از مهم‌ترین خروجی‌های تدوین طرح جامع آلومینیوم کشور است. تعریف این طرح‌ها باید به گونه‌ای باشد تا عدالت صنعتی در کشور با رعایت الزامات کارشناسی و همچنین توجیه اقتصادی برقرار شود. صنایع کشور نیاز به ساماندهی دارند که تنها بخشی در حیطه وظایف و اختیارات ایمیدرو قرار داشته و این سازمان، به عنوان نهادی بسترساز و توسعه‌ای، نقش هدایت سرمایه‌گذار به منظور توسعه صنعت کشور را برعهده دارد.

رشد هدایت نقدینگی به بخش معدن

وی، افزود: طی سال‌های اخیر، هدایت نقدینگی در حوزه معدن نسبت به گذشته روند رو‌به‌رشدی را تجربه کرده است. بنابراین با نگاه جامع باید بستر سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دست آلومینیوم فراهم شود. تعریف طرح‌های سرمایه‌گذاری در پایین‌دست و بالادست صنعت آلومینیوم به ویژه برای مناطق کم‌برخوردار کشور منجر به کاهش نرخ بیکاری و رشد اشتغال‌زایی در این مناطق خواهد شد.

جعفری ضمانت اجرایی را از دیگر الزامات طرح مذکور دانست و گفت: بازار سرمایه‌گذاری مطمئن و پیش‌بینی شده منجر به تمایل سرمایه‌گذاران به توسعه فعالیت‌ها خواهد شد. همچنین باید این نکته را ذکر کرد که برنامه‌های این طرح، باید در اسرع وقت عملیاتی شده و با حذف موانع در بهترین زمان ممکن، انجام شوند.

در این نشست، شرکت فولادتکنیک، گزارشی از نسخه نهایی طرح جامع آلومینیوم کشور ارائه کرد تا نظرات تکمیلی معاونان و مدیران ایمیدرو مطرح شده و مشکلات طرح برطرف شود. نسخه نهایی طرح مذکور شامل ۱۲ فصل است. همچنین معرفی استراتژی کلی صنعت آلومینیوم و سناریوهای خوش‌بینانه، محتمل و بدبینانه در این طرح در افق‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۹ ارائه شد.

بررسی بازار جهانی آلومینیوم، بازار داخلی، تدوین استراتژی صنعت آلومینیوم، شرایط زنجیره آلومینیوم کشور، زیرساخت‌ها، توسعه زنجیره آلومینیوم و اهداف و نیازهای کمی برنامه توسعه زنجیره آلومینیوم کشور، ازجمله مباحث ارائه شده توسط شرکت فولاد تکنیک بود.

شایان ذکر است که معاونان و مدیران ایمیدرو در این نشست، ضمن ارائه نظرات نهایی در مورد طرح جامع آلومینیوم کشور، مواردی همچون نبود اطلاعات کافی، توسعه یا بهبود وضعیت موجود صنعت آلومینیوم، مزیت‌های رقابتی، افزایش نرخ بهره‌وری، مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی، تکنولوژی، ارزش افزوده، بازیافت آلومینیوم، کمبود بوکسیت و همچنین قیمت آلومینیوم را در طرح مذکور مورد بررسی قرار دادند. از دیگر مباحث و چالش‌های مطرح شده، می‌توان به سرمایه‌گذاری، فرصت‌های صادرات در بازارهای جهانی، تاسیس شرکت‌های پایین‌دستی به منظور توسعه صنعت و در نهایت، پایش طرح جامع متناسب با شرایط مقتضی اشاره کرد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.