سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
برنامه‌ریزی برای تولید ۶۰۰ هزار تن کاتد
20 تیر 1401 - 10:07
شناسه : 30101
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در دیدار با مجمع نمایندگان استان کرمان، گفت: میزان تولید کاتد در استان کرمان طی سال گذشته، 285 هزار تن بوده است که به دنبال آن هستیم تا تولید کاتد در این استان را به 600 هزار تن در سال افزایش دهیم. در کنار این مهم، هدف‌گذاری‌های شرکت به این سمت پیش می‌رود که میزان تولید در مجتمع مس سونگون به 400 هزار تن در سال برسد.
ارسال توسط : منبع : مس‌پرس
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، علی رستمی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، با بیان اینکه باید شبانه‌روز به دنبال تحقق اهداف‌ خود باشیم، به مقوله اکتشاف اشاره کرد و اظهار داشت: در ایران تاکنون فقط ۷ درصد از مساحت کشور اکتشاف شده است و هنوز ۹۳ درصد از مساحت آن باید مورد عملیات اکتشافی قرار بگیرد.

وی افزود: در کرمان به عنوان بهشت معادن ایران، هنوز بخش اعظمی از مساحت استان و محدوده معدن مس سرچشمه، اکتشافات کامل صورت نگرفته است. یکی از دلایل این است که شرکت ملی صنایع مس ایران با قدمت ۵۰ ساله تا مدتی قبل، حتی یک دستگاه حفاری اکتشافی یا شرکت تخصصی حفاری اکتشافی نداشت. چند ماه پیش، یک شرکت اکتشافی معادن مس برای کل ایران با ۱۵ دستگاه حفاری تشکیل شد و از این تعداد قرار است دو دستگاه که به تازگی از گمرک ترخیص شده است، تا آخر هفته وارد مجتمع مس سرچشمه شود. همچنین چهار دستگاه در حال حمل بوده است و ۶ دستگاه دیگر ظرف یک‌ ماه آینده آماده تحویل می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به تلاش دو ماهه برای فراهم شدن شرایط و جلب موافقت هیئت مدیره برای افزودن دو شرکت اکتشافی، بیان کرد: خوشبختانه این مصوبه رقم خورده است و برای خریداری ۳۰ دستگاه حفاری دیگر نیز از هیئت مدیره مجوز گرفته‌‍ایم.

رستمی، گفت: سال گذشته ۱۳۰ هزار متر حفاری اکتشافی صورت پذیرفت و هدف‌گذاری امسال در حدود ۲۰۰ هزار متر است که‌ رشد مطلوبی برای مجموعه مس در پی خواهد داشت و امیدوار هستیم بتوانیم قول‌هایی که داده‌ایم را هم از حیث توسعه اشتغال و هم توسعه اکتشاف عملیاتی کنیم.

وی اضافه کرد: طبق گزارش‌های منتشر شده، همچنان در مس سرچشمه در حال اجرای عملیات اکتشاف هستیم و این در حالی است که بعد از گذشت ۵۰ سال از عمر معدن سرچشمه، هنوز اکتشاف آن کامل نشده است. ۱۴ دستگاه در این معدن مستقر است و قصد داریم 15 دستگاه دیگر اضافه و اکتشاف این معدن را تکمیل کنیم. عقب‌ماندگی در حوزه اکتشاف جدی محسوب می‌شود و در حد حرف یا شعار نیست.

راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع معدنی در کرمان تا دهه فجر

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه ضمن اشاره به کمبود آزمایشگاه مرجع معدنی و تلاش برای راه‌اندازی آزمایشگاه‌های دیگر، اذعان کرد: در حوزه آزمایشگاه مرجع معدنی، می‌توان گفت به جز در شرق کشور، آزمایشگاه دیگری نداریم. آنچه را که در «شستا» در استان سیستان و بلوچستان شروع کرده‌ایم، قصد داریم دومین اقدام را به کمک دانشگاه‌های ولیعصر و شهید باهنر در کرمان راه‌اندازی کنیم تا در دهه فجر امسال در این استان افتتاح شود.

رستمی تاکید کرد: هم‌اکنون نمونه‌ها را برای آزمایش از استان کرمان به کرج و تهران ارسال می‌کنیم. باوجود رشته‌های مناسب در دانشگاه‌های با قدمت ۴۰ تا ۵۰ ساله استان کرمان، نباید این اتفاق بیفتد و ضرورت راه‌اندازی شرکت‌های مهندسی معدن، بر کسی پوشیده نیست. دنیا به سمت دانایی‌محوری پیش می‌رود و باور ما این است که به شدت در این حوزه نیازمند فعالیت ویژه هستیم. افتخار برخی مدیران این است که از آفریقای جنوبی و استرالیا مشاوره می‌گیرند؛ در حالی که جوانان کشور از این دانش و توانایی برخوردار هستند.

برنامه‌ریزی برای خرید ۳۰ دستگاه حفاری جدید

وی با بیان اینکه در حوزه اکتشاف مصمم به اجرای برنامه‌های توسعه‌ای هستیم، بیان کرد: برای تحقق این مهم، تقاضا می‌شود که موقعیت‌های مستعد معدنی با هماهنگی سازمان صمت از سوی استاندار در اختیار شرکت مس قرار بگیرد تا عملیات اکتشاف صورت پذیرد.

مدیرعامل «فملی» تصریح کرد: با توجه به وجود امکانات و سابقه طولانی فعالیت، استان کرمان و آذربایجان شرقی اولویت اول برای شناسایی مناطق معدنی مس هستند و اگر این موقعیت‌ها در اختیار قرار بگیرد، انگیزه‌ رشد پیدا می‌کنند تا عملیات اکتشاف را در همین استان توسعه دهیم.

رستمی عنوان کرد: برخی نگرانی‌هایی مبنی بر بالا نبودن سرعت عملیات اکتشاف وجود دارد که با اقداماتی که انجام داده‌ایم، این نوید را خواهیم داد که اکتشاف ظرف دو‌ تا سه ماه آینده بسیار فعال خواهد شد. ۳۰ دستگاه حفاری جدید به استان کرمان اضافه خواهد شد که این تجهیزات، سرعت اکتشاف را افزایش خواهد داد.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های شرکت مس، ایجاد زنجیره کامل مورد نیاز صنعت مس است، اضافه کرد: در حال بررسی احداث کارخانه آهک در منطقه درآلو هستیم؛ چراکه محصولات این کارخانجات از نیازهای روزانه است که باید واحدهای مورد نظر در همان منطقه ساخته و از نیروی انسانی آن منطقه جذب و اشتغال فراهم شود. در رفسنجان همین امر را تعیین تکلیف کردیم که کارخانه آلیاژکار که از ۱۲ سال پیش غیرفعال مانده و راه‌اندازی نشده است، به طور قطع طی سال جاری راه‌اندازی دوباره آن صورت پذیرد. یک کارخانه آهک نیز در دست اقدام داریم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به هدف‌گذاری برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر برق خورشیدی و بادی با ظرفیت حدود 600 مگاوات در استان کرمان، مطرح کرد: امیدوار هستیم که سال‌ «ترین‌ها» را در استان کرمان رقم بزنیم تا بتوانیم کمترین نیاز را به خارج از کشور و سایر استان‌ها داشته باشیم و بتوانیم تحولی را ایجاد کنیم. درحال برنامه‌ریزی برای ساخت هتل در رفسنجان و شهر بابک هستیم تا مورد استفاده همگان قرار بگیرد. این اتفاقات به آبادانی و رشد شاخص‌های توسعه در شهرهایی که در آن‌ها فعالیت می‌کنیم، کمک شایانی خواهد کرد.

رستمی با اشاره به توسعه معدن مس کرور، گفت: درخواست کرده‌ایم عملیات‌های معدنی در مس کرور با سرعت بیشتری انجام شود. طی دو تا سه ماه آینده، باید پیمانکار همزمان با ساخت جاده مستقر شود و زمان حائز اهمیت است که معدن مس کرور توسعه پیدا کند.

وی در پایان یادآور شد: شرکت ملی صنایع مس ایران در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی، قریب به یک هزار میلیارد تومان هزینه کرده است و برنامه‌ریزی برای حل مشکل آب و فاضلاب رفسنجان که از مدت‌ها قبل آغار شده و باید کامل شود را در برنامه خود داریم. بحث آب‌رسانی به برخی روستاهای استان و شهرستان‌های اطراف در سال جاری، بسیار جدی دنبال خواهد شد. در حوزه بهداشت و درمان، سال گذشته هزینه مطلوبی اختصاص پیدا کرد و امسال نیز در تلاش هستیم جهت تجهیز بیمارستان‌های استان همکاری کنیم. ضمن اینکه در حوزه راهسازی نیز اقداماتی در حال انجام است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.